Na nové Audi A8 sa tešíme už nejaký čas. Po novom BMW 7 a modernizovanom S-ku tak prichádza s novým typom v luxusnej triede aj Audi. Podľa zatiaľ predstavených funkcií má nové Audi A8 disponovať 48 V elektrickým systémom, voči predchodcovi neznížilo hmotnosť, v prípade bočnej zrážky zdvihne podvozok a tiež ponúkne netradičnú masáž nôh. Čo však ešte nájdeme pod karosériou novinky z Ingolstadtu?

Donedávna aktuálna generácia Audi A8 bola na trhu od roku 2009, teda v triede luxusných limuzín naozaj netradične dlho. V dnešnej dobe totiž výrobca prichádza s novou generáciou o rok alebo aj dva skôr. Audi si však očividne nechalo dlhšie na čas, čím by nás mohli presvedčiť o kvalitách novinky. To sa však dozvieme až v momente, keď k nám dorazia prvé kúsky.

Nová A8-mička príde po 8 rokoch. Musí dohnať, ba predbehnúť techniku v BMW radu 7 a Mercedes-Benz triedy S.

Audi ukázalo novinku na Audi Summit v španielskej Barcelone. Nové Audi A8 zaujme už veľkosťou. Veď základná verzia meria na dĺžku úctyhodných 5 172 mm, na šírku 1 945 mm a na výšku 1 473 mm. Predĺžená verzia meria dokonca až 5 302 mm. Rázvor krátkej verzie je takmer 3 metre (2 998 mm), v predĺženej verzii majú cestujúci k dispozícii 3 128 mm.

Svetlomety ponúknu aj laserový režim.

LED Matrix s laserom

Dizajn vozidla nezaznamenal revolúciu, skôr ide o evolúciu minulej generácie. Predné LED Matrix svetlomety zaujmú schopnosťami a laserom, vzadu nájdeme dokonca OLED svetlá. V interiéri bude pravdepodobne najpodstatnejšou časťou sedadlo vzadu na spolujazdcovej strane.

Zadné OLED svetlomety zaujmú svojim dizajnom.

To dostane množstvo nastavení, k dispozícii bude už predstavená masáž nôh alebo odnímateľný tablet po vzore BMW 7. Vpredu nenájdeme množstvo ovládačov, dizajnéri sa snažili o jednoduchosť a prehľadnosť. V strede je veľký 10,1-palcový dotykový displej. Ten ovláda informačný systém vozidla. Druhý dotykový displej je na stredovej konzole a ovláda klimatizáciu alebo komfortné funkcie vozidla.

Nová A8-mička je tiež prvým produkčným vozidlom vyvinutým špeciálne pre autonómny režim. Ten zatiaľ dokáže fungovať na diaľnici do rýchlosti 60 km/h. Vodič už v tomto režime nemusí sledovať vozovku a môže sa venovať inej činnosti, napríklad pozeraniu TV. Ak však systém vyhodnotí potrebu vodiča napríklad pre zrýchlenie dopravnej kolóny, vyzve ho, aby prevzal riadenie. K autonómnemu režimu patrí aj diaľkové parkovanie, ktoré poznáme od konkurenčného BMW. Cez aplikáciu myAudi nainštalovanú vo vašom smartfóne tak môžete nové Audi A8 zaparkovať bez toho, aby ste sedeli vnútri.

Štandardnom bude pohon všetkých kolies quattro. To dopĺňa podvozok, ktorý v prípade bočného nárazu zdvihne vozidlo a prenesie silu nárazu do nižších častí skeletu, ktoré sú pevnejšie. Za príplatok bude dostupné natáčanie všetkých 4 kolies.

Motorizácie

Všetky verzie budú mať 48 V systém, teda už v základe bude Audi A8 takým malým hybridom (mild-hybrid). Základnou zážihovou verziou je 3,0 TFSI V6 s maximálnym výkonom 250 kW (340 k) a 500 Nm. Vznetovým základom je tiež prepracované 3,0 TDI V6 s 210 kW (286 k) a 600 Nm. Všetky verzie sú, samozrejme, spojené s 8-stupňovou automatickou prevodovkou.

Najdôležitejšie miesto bude práve vzadu na spolujazdcovej strane.

Neskôr do ponuky pribudnú V8, oba so zdvihovým objemom 4 litre. Zážihový bude disponovať maximálnym výkonom 338 kW (460 k) a vznetový ekvivalent 320 kW (435 k), teda toľko, čo má Audi SQ7. Možno pôjde o najrýchlejší sériový vznetový model na svete, to sa však dozvieme po zverejnení dynamických parametrov. Lahôdkou bude W12 so zdvihovým objemom 6,0 litra, ktorý však nepríde na trh skôr ako za rok.

Nové Audi A8 je skôr dizajnovou evolúciou ako revolúciou.

Verzia e-tron bude k dispozícii len ako predĺžený model a aj to až v priebehu výroby. Trojlitrové TFSI kombinované s elektromotorom má mať celkový systémový výkon 330 kW (449 k) a 700 Nm. Na výlučne elektrický režim zvládne 50 km a rýchlosť naň bude obmedzená na 135 km/h. A aké sú cenovky za novinku? Na domácom nemeckom trhu štartuje A8 na 90 600 €, predĺžená verzia na 94 100 €.