06.09.2015

Už aj Ibiza Cupra dostala konečne manuál a väčší motor

Ibiza Cupra je synonymom pre malý a rýchly španielsky hot hatch už od roku 1996. Toto hrdé označenie vtedy dostala Ibiza druhej generácie s 2,0 litrovým atmosférickým motorom. V top verzii ponúkal výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 180 Nm. S postupom času už jeho objem paradoxne iba klesal, hoci výkon išiel opačným smerom.

 

 

 

 

Už v Ibize II po modernizácii v roku 1999 dostala malá Cupra prepĺňaný 1,8 litrový motor v dvoch verziách s výkonom 115 kW (156 k) a krútiacim momentom 210 Nm a s výkonom 132 kW (180 k) a krútiacim momentom 235 Nm. Výkonnejšia verzia zostala aj v Ibize III Cupra, dostala však 10 Nm navyše. Veľký šok prišiel v roku 2012, keď Seat predstavil verziu Cupra z Ibizi štvrtej, súčasnej, generácie. Downsizing zasiahol naplno a podobne ako jej koncernoví súrodenci Polo GTI a Fabia RS, dostal aj malý španielsky hot hatch pod kapotu motor 1,4 TSI spojený výlučne so 7-stupňovou prevodovkou DSG. Výkon síce zostal na hodnote 132 kW (180 k) a krútiaci moment poskočil na 250 Nm, no nebola to úplne šťastná voľba.

Seat poslúchol volanie zákazníkov a podobne ako VW Polo GTI aj Ibiza Cupra dostala motor 1,8 TSI namiesto 1,4 TSI. Zapálených jazdcov, pre ktorých je Cupra primárne určená, poteší aj 6-stupňová manuálna prevodovka ako ďalšia novinka po modernizácii malej Cupry. Posledná veľká novinka, ktorou je adaptívny podvozok, je už iba čerešničkou na torte.

Ťažko povedať, čo fanúšikov hot hatchov odrádzalo viac, či malý motor, alebo nemožnosť mať v aute manuálnu prevodovku (osobne by som tipoval prevodovku), no táto kombinácia spôsobila malé predaje všetkých troch súrodencov, ktoré mali za následok smrť Fabie RS a veľkú modernizáciu Pola GTI minulý rok. Malému GTI od VW dopriali znova väčší motor 1,8 TSI a najmä 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Recept zrejme zafungoval a tak nečudo, že ho teraz vidíme znova v Ibize Cupra. Hádam najväčšou novinkou modernizácie, ktorou Cupra práve prešla, je totiž motor a prevodovka. Aj ostrá Ibiza sa teda vrátila k 1,8 litrovému prepĺňanému motoru, no tentoraz je to rovnako ako v Pole agregát s označením 1,8 TSI. Poskytuje výkon 141 kW (192 k) a najmä ohromný nárast krútiaceho momentu oproti 1,4 TSI. Novinka totiž ponúkne až o 70 Nm viac, čiže 320 Nm, ktoré sú k dispozícii už od 1 450 ot/min až do 4 200 ot/min. To všetko v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, elektronickým samosvorným diferenciálom XDS a adaptívnym podvozkom dáva malej Cupre šancu, že chytí druhý dych. Adaptívny podvozok v Seate volajú Cupra Selective Suspension a ponúkne v podstate dva jazdné režimy Comfort a Sport. Okrem podvozka vodič aktiváciou jedného, či druhého zmení aj charakteristiku riadenia. Ibiza Cupra aj po modernizácii jazdí štandardne na 17" kolesách, no vďaka nárastu výkonu je rýchlejšia. Šprint z 0 na 100 km/h zvládne za 6,7 s a rozbehne sa na 235 km/h.

Navonok sa Ibiza Cupra výrazne nezmenila. To hlavné sa, ako už viete, odohralo pod kapotou, no výraznejšie zmeny môžeme hľadať aj v interiéri. Na stredovom paneli nájdeme nové ovládanie klimatizácie a veľký dotykový displej informačného systému namiesto rádia. Nový je aj volant z väčšieho Leonu. Samozrejmosťou dnešnej doby je zlepšená konektivita a tak v modernizovanej Cupre nájdeme funkcie MirrorLink a Seat Full Link, ktoré obsahujú aplikácie Apple Car Play a Android Auto a umožňujú spojenie telefónu s autom. Výrobca ponúka aj aplikáciu Seat DriveApp, ktorá má niekoľko zaujímavých funkcií. Vie napríklad vodičovi prečítať najnovšie statusy zo sociálnych sietí, no má aj funkcie ako Challenger, ktorá dáva vodičovi rôzne úlohy a výzvy a výsledkom by mala byť úspornejšia jazda. Zaujímavá je aj funkcia, ktorá vám vyhľadá vaše auto, ak neviete, kde ste presne zaparkovali.

Pre mnohých fanúšikov je najlepšou novinkou v Ibize Cupra 6-stupňový manuál. Väčšine jazdcov predsa len vyhovuje viac.

Súčasná Ibiza Cupra sa potichu vytratila z ponuky slovenského importéra. S modernizáciou by sa tam však mala už čoskoro vrátiť. Hoci Seat ešte neoznámil konkrétny dátum, predpokladáme, že novinka príde na trh už na jeseň tohto roku. Zároveň však bude labuťou piesňou štvrtej generácie Ibizi. Automobilka totiž plánuje predstaviť piatu generáciu už v roku 2017.

Zdroj: tlačová správa, autocar



DISKUSIA K ČLÁNKU - VYJADRITE AJ VY SVOJ NÁZOR

Prihláste sa, ak máte konto na TopSpeed.sk.

06.09.15 11:31 | Miskjo
Kde ste zabudli Cupru TDI? Typ 6L.

odpovedať

0 | 2

06.09.15 12:04 | František TopSpeed.sk

75

93

Zamerne som spominal iba benzinove verzie, kedze naftova v tejto generacii nie je.
Jazdím na: BMW 325i E30

odpovedať

1 | 0

06.09.15 17:36 | agu
Chvalabohu...

odpovedať

0 | 0

06.09.15 11:39 | Thomi

297

89

Mohli by sa vrátiť aj k Fábii 3 RS. Keď to ide pri Ibize a Pole, musí to ísť aj vo Fábii, nie?
Jazdím na: Opel ASTRA G, Volkswagen PASSAT

odpovedať

2 | 0

06.09.15 12:49 | fayn

173

70

a naco, bolo by to uplne to iste len inak zabalene.

odpovedať

3 | 1

06.09.15 13:46 | KEKO535

480

78

Ja si myslim, ze keby dali do Fabky 2 generacie manual miesto DSG tak ich beha na ceste ovela viac. Ludia co maju take male prditka radi DSG odradza.
Jazdím na: Mercedes W204

odpovedať

1 | 0

06.09.15 16:06 | easy
do prvej fabie nemali problem dat dvojliter :) v pohode tam vosla aj 1.8t z rsky octavky

odpovedať

0 | 0

06.09.15 13:27 | Maros123456
Z vonku peknučké auto no z vnútra je ta palubovka škaredá. a to je problém všetkých seatov.

odpovedať

0 | 0

06.09.15 15:06 | raffo

271

58

To snáď nie je pravda aby v dnešnej dobe zvyšovali obsah. Palec hore
Jazdím na: Hyundai genesis, Peugeot 206

odpovedať

5 | 0

06.09.15 16:11 | easy
velky motor-male auto to je ta spravna receptura:D

odpovedať

0 | 0

06.09.15 22:54 | *ptt*
a test nebude? To je jedno ci Cupry alebo noveho Pola GTI... inak k tej prevodovke - mam tu predchadzajucu generaciu s 1,4 a praveze to DSG by som si urcite zvolil zas, ale vacsi motor bude asi spolahlivejsie behat, aj ked ja s nim zatial ziadny problem nemam .... kazdopadne musim za seba povedat ze nove seaty maju bez debaty najkrajsie denne svetla momentalne zo vsetkych aut co stretavam ...dokonale tvary

odpovedať

0 | 0

09.09.15 17:36 | Juraj5344
Parada, predpokladam, ze cena bude nizsia ako u Pola GTI. Kazdopadne to bude masina a ked tam niekto da MTM ci ABT (overene firmy) tak bude auticko niekde na slusnych 230ps a 390nm a to uz bude nieco ako Audi S1 alebo POLO R WRC

odpovedať

0 | 0


Fuchs jar 2016

Najnovšie komentáre