OZ Triblavina už vyše roka upozorňuje na nezákonný stav pri príprave rozšírenia diaľnice D1, ktorý sa realizuje v rozpore so schváleným územným plánom BSK a v rozpore so schváleným územným rozhodnutím: „Rozšírenie diaľnice D1 na 6 pruh + kolektory“. Bez tohto riešenia budú zápchy v BA na dennom poriadku po dobu možno aj celý rok!

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny! - zdroj. sme.sk

Ako dôležité sú a budú kolektory?

Súbežné komunikácie s diaľnicou, za ktoré OZ Triblavina bojuje, sa jednoznačne ukázali v piatok, 28. apríla 2017, pri dopravnej zápche na diaľnici a nielen na nej, ale aj na všetkých výpadovkách z Bratislavy smerom na Trnavu. Aktivisti z OZ Triblavina opakovane poukazujú na to, že kolektory - súbežné komunikácie s diaľnicou, majú viac významov. Jeden z nich je prevedenie dopravy počas výstavby rozširovania diaľnice D1. Kolektory - súbežné komunikácie s diaľnicou, totiž majú slúžiť aj na plynulé zabezpečenie dopravy počas celej doby realizácie stavby. Diaľnica D1 sa pri výstavbe jej rozšírenia a napojenia sa na diaľnicu D4 bude dvíhať o jeden a pol metra. Znamená to odstavenie dopravy na diaľnici, odstránenie jej konštrukčných vrstiev a vybudovanie nových, vyšších o jeden a pol metra. A to sa nedá zrealizovať za deň, ani týždeň, a dokonca ani mesiac. Takýto kolaps dopravy - spôsobený zmenou diaľnice bez kolektorov - súbežných komunikácií, bude trvať viac ako rok!
 

Pýtame sa preto ministra dopravy, či aj po piatkovej skúsenosti tvrdí, že výstavba kolektorov - súbežných komunikácií s diaľnicou, nie je pre všetkých obyvateľov, ale iba pre "pár občanov z občianskeho združenia". Či je ozaj schopný pre biznis súkromnej schránkovej firmy a svojho štátneho tajomníka obetovať všetkých motoristov a obyvateľov okolitých obcí. Či ešte stále verí "starostlivo vybraným nezávislým odborníkom", ktorí NDS a ministerstvu pripravujú účelové dopravné posúdenia na základe konkrétnej zákazky, a ktorí vo svojich výstupoch s možnosťou takýchto kolapsov dopravy nerátajú.
 

Vyzývame preto ministra dopravy, Arpáda Érseka, jeho politického šéfa Bélu Bugára a člena jeho strany Most – Híd Františka Šebeja (šéfa dopravnej komisie na BSK), aby okamžite prehodnotili svoj postoj k výstavbe rozšírenia diaľnice D1 a vrátili sa k pôvodnému riešeniu, ktoré vylúči takéto kolapsy dopravy.  Všetky riešenia bez kolektorov - súbežných komunikácií s diaľnicou - sú totiž protizákonné. Toto potvrdili aj NKÚ a BSK.                                                                                

Tatiana KRATOCHVÍLOVÁ
OZ Triblavina