"Menší motor ako trojvalec by mal príliš veľa kompromisov, ale vypínanie valcov v trojvalci zlepší spotrebu a zachová charakteristiku radosti z jazdy bez kompromisov," riaditeľ vývoja motorov Andreas Schamel.

Motorári Fordu odľahčili už aj tak ľahký motor 1,0 Ecoboost o 15,5%, čo je asi 13 kg.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

O 15,5% nižšia hmotnosť

Na autosalóne v Detroite preto predstavili koncept motora, ktorý má niektoré diely vyrobené práve z karbónového kompozitu. Pracovali na ňom rok a výsledkom je úspora hmotnosti 15,5 %, čo je približne 13 kg. Odľahčenie dosiahli na piatich kľúčových dieloch: blok motora, hlava valcov, ojnice, predný kryt a olejová vaňa. Posledné dva menované prvky a čiastočne aj hlavu valcov vývojári Fordu vyrobili z kompozitu z uhlíkových vlákien. V hlave valcov je z tohto materiálu časť, v ktorej sú uchytené vačkové hriadele. Zvyšok je z hliníka. Na ojnice a blok motora už nevyužili žiadnu prevratnú metódu. Ojnice sú totiž tiež z hliníka, no sú pre zmenu kované. Rovnako z hliníka je aj blok motora s vložkami z práškového kovu. Ford však deklaruje, že iba samotný blok je o 40% ľahší ako súčasný sériový.

Tým splnili prvý cieľ, teda zníženie hmotnosti, s ktorým ide ruka v ruke aj zníženie spotreby, hoci 13 kg je v podstate zanedbateľných. Vo Forde však chcú znižovať spotrebu aj iným spôsobom. Technické oddelenie automobilky totiž skúma použitie systému deaktivácie valcov v tomto motore. Akokoľvek šialene to môže v prípade trojvalca znieť, vývojári pracujú na systéme, ktorý by vypínal stredný valec. Riaditeľ vývoja motorov, Andreas Schamel, k tomu povedal: "Menší motor ako trojvalec by mal príliš veľa kompromisov, ale vypínanie jedného valca v trojvalci zlepší spotrebu a zachová charakteristiku radosti z jazdy bez kompromisov." Nuž, uvidíme, čo nás v budúcnosti čaká.

Zdroj: autocar, topgear