Od roku 2014 ponúka Volkswagen aj plne elektrický Golf. Stojí na báze 7. generácie dlhodobo najpopulárnejšieho auta v Európe. Jeho pôvodná verzia veľa nadšenia nezozbierala. Teoretický dojazd 190 km podľa nereálneho cyklu NEDC sa do reality premietol v podobe len cca 100 km. Určite, ak chcete využívať k plnému komfortu veci ako klimatizácia, vyhrievanie či kúrenie. Niet divu, že na cestách nielen u nás celé týždne žiaden VW e-Golf nestretnete...

80 % najazdí denne do 50 km, no báť sa nechce nik!

Málokto je ochotný vo veľkom meste, kde za deň bez problémov dokážete najazdiť práve okolo sto kilometrov, žiť v strese, či to vystačí. Štatistika, že 80 % vodičov najazdí menej ako 50 km denne, je jedna vec, ale čo ak práve raz týždenne treba niekam odbehnúť, niečo vybaviť, alebo sa pre niečo vrátiť, lebo ste zabudli? Nik predsa nedovolí, aby ho v tejto voľnosti a slobode auto obmedzilo, napriek tomu že to v 90 % prípadoch nebude problém. Okrem toho hľadať miesta na nabíjanie, ktorých je u nás možno o čosi viac než v okolitých krajinách, stále však nie sú samozrejmosťou ako čerpacie stanice. A nepomáha tomu ani cena. Základ je u nás na úrovni 36 000 €, ale to bez akejkoľvek zaujímavej výbavy. Preto sa niet čo diviť, že e-Golf na cestách na Slovensku, ani v strednej Európe takmer nestretnete. To by sa však s jeho modernizovanou verziou mohlo zmeniť. Prečo? Lebo do seba na Slovensku zapadlo viacero vecí. Nie, elektromobilná revolúcia to určite nebude, ale...

Veci do seba začínajú zapadať

Na Slovensku koncom minulého roka schválili podporu pre kúpu elektromobilov (5000 €) a plug-in hybridov (3000 €). VW zároveň zásadne modernizoval e-Golf 7. Nie na úrovni nových nárazníkov, svetiel, či farieb. Tvrdia, že zásadne zlepšili doposiaľ najväčšiu slabinu - dojazd. Pre modernizovaný e-Golf je vraj o 50 % lepší. Teoreticky (podľa NEDC) vraj prejde až 300 km. Reálne máme rátať s dojazdom 200 km. A to už nie je tragické. Hlavne pri veľkosti a praktickosti klasického Golfa. Cena za základ je stále cca 36 000 €. No bonus je 1/7 ceny, inými slovami 14 %.

100 kW a 290 Nm na miesto 85 kW a 270 Nm

Prepracovaný e-Golf je aj o poznanie dynamickejší. Takže, nielen, že teraz prejde o viac než 50 % viac, ale keď od neho potrebujete dynamiku, špeciálne v meste je to malá šelma. Tých, ktorí poznajú charakteristiku elektromotora, to neprekvapí. Iste vedia, že najväčší krútiaci moment má elektromotor práve pri nulových otáčkach a následne lineárne s otáčkami klesá. To znamená, že z miesta zaberie elektromobil vždy najlepšie. Pre ilustráciu som si vymyslel jednoduché porovnanie v nasledovnom videu. V ňom proti sebe v šprinte nastúpia dva diametrálne odlišné Golfy. Z hľadiska pohonu majú spoločnú jedinú vec - pohon prednej nápravy. No súperom e-Golfu je historicky najvýkonnejší Golf GTi245 Performance. Okrem 7-stupňovej DSG prevodovky má samosvorný diferenciál a funkciu asistovaného štartu - Launch Control. Na stovku to z miesta dá len za 6,2 sekundy. e-Golf na rovnaké tempo potrebuje takmer 10 sekúnd. Poviete si, e-Golf s polovičným výkonom a bez prevodovky predsa nemá žiadnu šancu. Skutočne? Bitky na semaforoch povedia čosi iné...