Všetci sme nejako začínali. Vraví sa, že keď sa naučíte jazdiť na starých autách, budete vedieť jazdiť na všetkom. Najmä keď nemajú servo a je to čistý kus mechaniky. No dnes také mašiny v pojazdnom stave takmer nie sú. Každá generácia vodičov má svoje vhodné autá pre začiatočnícke skúsenosti. Pre narodených v 90. rokoch sú vhodné autá konštrukčne z rovnakého obdobia. Tu je výber 5 najvhodnejších áut pre nových vodičov do 2000 €.

Autá z VW Group by ste tu hľadali márne. Nie som VAG hejter, len mám pocit, že dobrý Golf, A3, Leon sa za tie peniaze nájsť nedá. Okrem biednej 1,4. Ak sa ale objaví jeden z týchto adeptov za dobrú cenu v dobrom stave, ich kúpou určite nepochybíte.

Do 2000 € sa dnes dajú zohnať pekne kúsky a s trochou šťastia ešte niečo ostane ako rezerva na ich zveľadenie.

Hlavná myšlienka článku je priblížiť novým vodičom, pripadne tým, ktorí im s výberom radia, iné autá nižšej strednej triedy než tie, na ktoré sme tu v drvivej väčšine zvyknutí. Autá, na ktorých je vhodné sa naučiť jazdiť a čo ako funguje, resp. nefunguje. Keď ho aj niekde opriete, oprava nebude zbytočne drahá, lebo to opraví Fero s Janom v garáži z použitých dielov. Všetky podľa mňa vyzerajú stále k svetu, nebudete sa hanbiť na nich jazdiť.

Veľa z týchto áut začína na sume pod 1000 eur. Ale isto budú vyžadovať opravy, ktoré sa celkovo môžu vyšplhať nad spomínaných 2000 eur.

Honda Civic 6.gen
Honda Civic je medzi mladými veľmi obľúbená. Pokojne ju možno označiť ako japonský Golf. Samozrejme, najsilnejšia 1,6VTi je stále kultová. Ale to je motokára, ktorá nepatrí do rúk človekovi s mokrým vodičákom. Dohromady bolo 5 karosárskych verzií medzi rokmi 1996 až 2000. Je len vec vkusu, ktorý variant si vyberiete. Ale aký motor vybrať? Bolo ich požehnane. Dokonca i nafťák, ktorý pochádzal zo spolupráce s Roverom. Síce poskytoval 63 kW, alebo s intercoolerom 77 kW, osobne by som doň nešiel. Asi najlepší motor pod kapotou Civicu pre začiatočníka je 1.5i VTEC s max. výkonom 84 kW (114 k). Pri tom motore si dali záležať na úspornosti, čo znamená slušnú spotrebu okolo 6-7 litrov na 100 km. V podstate je jedno, aký benzínový motor v Civicu bude, všetky sú spoľahlivé. Teda ak neberiem do úvahy zvýšenú spotrebu oleja, na ktorú si skôr, či neskôr budete musieť zvyknúť. Väčšina 6.gen má problém s koróziou, čo značne vplýva na cenu predávaných jazdeniek.

Nissan Almera N16   
V roku 2000 sa na scéne objavila druhá generácia Nissanu Almera a produkovali ju do roku 2006. Medzi tým prešla menším faceliftom. Ponúkali ju ako 3dv a 5dv hatchback a sedan. Ten sa mi nikdy nepáčil. Volil by som hatchback. Pod kapotu ste si pri novom aute mohli vybrať viacero motorov. Spočiatku ponúkali benzínové motory 1,5i 16V (66 kW), 1,8i 16V (84 kW) a jeden diesel 2,2 Di (81 kW). Neskôr v roku 2002 pribudla 1,5 dCi Renault a v roku 2003 spoľahlivý 2,2 DI nahradil 2,2 dCi so vstrekovaním Common-Rail. Nissan Almera N16 určite nie je najkrajším autom, ale dá sa naň pozerať. Čo vybrať pod kapotu? Z benzínových motorov bohato stačí spoľahlivá 1,5 16v a 2,2 DI. Vyhýbal by som sa 2,2 dCi, ktorý má veľmi pochmúrnu povesť. 

Fiat Stilo

Fiat? To ako fakt? Myslíte si, že to nemám v hlave v poriadku, keď je tu auto, ktoré kvalitou spracovania nevynikalo už pri prvom predaji? A k tomu ešte mizerná elektrika. Ale Stilo má svoje výhody. Produkovali ho v rokoch 2001 - 2007, a v 3-dverovej karosérii vyzerá veľmi dobre. Paleta motorov siahala pri benziňákoch od 1,2 16V s 59 kW po 2,4 20V so 125 kW. Nafťáky niesli označenie JTD. S výkonom 59 kW až 110 kW. Niektoré motory dodával Opel. Vyhýbal by som sa benzínovej 1,8i, tá veru kvalitou nevynikala. Kým v prvých dvoch prípadoch odporúčam benzínové atmosféry, ak ste fandovia nafťákov, jednoznačne by som bral JTD, ktorý si za tie roky vybudoval veľmi dobrú povesť. Pri Fiate Stilo si treba zvyknúť na elektriku, ktorá niekedy žije vlastným životom.

Peugeot 306
Peugeot 306 je najstarší zástupca ešte z prvej polovice 90. rokov. Práve koniec 80. a začiatok 90. rokov sa dajú označiť ako najlepšie roky Peugeota. Jazdnými vlastnosťami bola 306 na špici triedy vďaka mechanicky natáčanej zadnej náprave. Výroba skončila v roku 2001, keď ju nahradila 307čka. Tá sa na predchodcu kvalitatívne nechytala. Pri 306ke by som volil hatchback z posledných rokov výroby. Vďaka čírim predným lampám a okrúhlym hmlovkám spredu vyzerá fantasticky i dnes. Keďže tento materiál je pre vodiča-začiatočníka, o ostrých verziách S16/GTi-6 písať nebudem. Ideálna voľba je atmosférická benzínová 1,6ka, alebo naftová 2,0 HDi so 66 kW. V ponuke bol i hladký diesel a turbo diesel, ktorý koncepčne vychádzali ešte z 80. rokov a mladého vodiča vôbec nenadchne.

Ford Focus mk1
Keď Ford Focus v roku 1998 nahradil Escort, mnohým motoristom pripadal ako z iného sveta. Tak obrovský dizajnový posun čakal ozaj málokto. Ako prvý z európskych kompaktov ponúkol Focus viacprvkovú zadnú nápravu, čo malo kladný vplyv na jazdné vlastnosti. Častokrát bol Focus vďaka tejto náprave označovaný za auto s najlepším podvozkom v triede. Bežne sú dostupné benzínové motory s objemom 1,4 litra až 2,0 litra. Modely ST a RS sú opäť niekde inde a k tejto téme sa nehodia. Diesle niesli označenie TDDi a neskôr TDCi s výkonmi od 55 kW po 85 kW. TDDi by sa dal v porovnaní s TDCi označiť ako spoľahlivý motor. Motory TDCi niektorí velebia, iní naň nadávajú. Každopádne, na údržbu je drahší. Najlepšia voľba pre mladého šoféra je benzínový motor 1,6 s výkonom 66 resp. 74 kW. Poskytuje slušnú jazdnú dynamiku a nie je náročný na údržbu.

 

Ktoré z 5-ky by som zaradil do užšieho výberu? Váhal by som predovšetkým medzi 306kou a Focusom. Asi preto, lebo ich najsilnejšie verzie S16/GTi-6 alebo ST/RS mi stále imponovali.