Stephan Winkelmann je síce rodený Berlínčan, ale vyrástol v Ríme. Ako sám tvrdí, z troch štvrtín je Talian a z jednej štvrtiny Nemec. Po 11 rokoch vo vedení automobilky Lamborghini, ktorú poriadne pozdvihol, zamieril do Audi. Na starosti má športovú divíziu Audi Sport GmbH, kde má vytvoriť „magickú auru“, ktorá značke so štyrmi kruhmi chýba. Ako to chce urobiť? To sa dozviete v nasledujúcom rozhovore, ktorý priniesla redakcia Caradvice.

Ale musím povedať, v Audi Sport som našiel veľmi oddaný a motivovaný tím s dokonalými automobilmi, ktoré som nikdy nemal, keď som vstúpil do Lamborghini. Takže som bol pozitívne prekvapený.

Za éry Winkelmanna vyvinuli v Lamborghini napríklad aj model Huracán

Po takej dlhej dobe v Lamborghini musí byť smutné zbaliť si veci a posunúť sa ďalej, nie?

 

Byť tam 11 rokov zanechá stopu, ale po tom, čo som mal na starosti jednu spoločnosť už viac ako desať rokov, bolo jasné, že skôr či neskôr príde telefonát. Ale ja som rád, že to trvalo tak dlho.

Ale ako viete, bol som veľmi blízko ľudí v Lamborghini, takže o nich už viac nepremýšľam ako o kolegoch, sú to priatelia. Vybudovali sme firmu spoločne a uvažovali sme ako jeden celok, a to mi veľmi chýbalo, keď som prvýkrát prišiel do Audi Sport.

Ale musím povedať, v Audi Sport som našiel veľmi oddaný a motivovaný tím s dokonalými automobilmi, ktoré som nikdy nemal, keď som vstúpil do Lamborghini. Takže som bol pozitívne prekvapený. Ale je to úplne iná spoločnosť, pretože jedna je zakotvená v materskej spoločnosti (Audi Sport) a druhá je úplne oddelená (Lamborghini).

Ide o to, že my sa jednoducho nemôžeme oddeliť od Audi a byť autonómni, pretože je to nemožné. Naše "RS" modely sú založené na tom, čo Audi vyvíja a vyrába. Ale ak môžeme dosiahnuť niečo ako keď prvýkrát prišla R8, potom by to bolo perfektné.

Winkelmann chce v Audi Sport rovnakú revolúciu ako keď prišiel model Audi R8

Myslíte si, že môžete priniesť rovnakú úroveň vzrušenia do Audi Sport, ktorú sa vám podarilo vstreknúť do Lamborghini, počas nasledujúcich desiatich rokov alebo tak? A existuje ďalšia úroveň vzrušenia, ktorú môžete priniesť do značky?

Čo som sa naučil u Lamborghini je to, že všetko nejakú dobu trvá. Keď som prišiel do Lamborghini, všetko bolo úplne nové. A formovať spoločnosť do polohy, kedy všetci myslia rovnakým spôsobom, si vyžaduje čas, a výsledky tohto procesu trvajú ešte dlhšie.


Myslím, že v Audi Sport máme obrovské príležitosti a myslím, že v kratšej dobe uvidíme ďalšie výsledky, pretože máme viac a viac prichádzajúcich modelov. Ale podľa môjho názoru, na čom musíme pracovať v Audi Sport, je značka. Budujeme skvelé produkty, ale myslím, že v minulosti sme naozaj prepásli príležitosť na vybudovanie tejto značky.

Značka je už tam, ale jednoducho musíme sa o tom rozprávať a dať všetky prvky do poriadku. Audi Sport musí byť sub-značka. Musí to byť spoločnosť, ktorá má správnu rovnováhu medzi dôveryhodnosťou ako Audi Sport, ale zároveň ako súčasť Audi.

Ide o to, že my sa jednoducho nemôžeme oddeliť od Audi a byť autonómni, pretože je to nemožné. Naše "RS" modely sú založené na tom, čo Audi vyvíja a vyrába. Ale ak môžeme dosiahnuť niečo ako keď prvýkrát prišla R8, potom by to bolo perfektné (nielen pre Audi Sport, ale pre značku všeobecne).

Štvorvalec pre RS3? Zatiaľ určite nie...

Tiež vystavujete (v Ženeve) Audi RS3 LMS pretekárske vozidlo, ktoré je poháňané štvorvalcovým turbomotorom. Poskytne vám to príležitosť vyrobiť vysokovýkonnú štvorvalcovú RS3 v budúcnosti?

 

Pre "A" segment, ktorý sa stará o mladších, nových zákazníkov, chceme mať exkluzívnu ponuku. Tým je pre Audi Sport nový päťvalcový hliníkový motor. Nechceme sa vzdialiť od toho, prečo sme tento motor vyvinuli špeciálne pre tento segment, chceme mať exkluzívnu ponuku.

O koľko rýchlejšie môžete urobiť Audi RS3 – budeme v určitej fáze svedkami auta, ktoré dá stovku pod 4 sekundy?

Pokiaľ ide o to, myslím, že máme pred sebou ešte niečo, ale v skutočnosti to nie je len o výkone 0-100 km/h. Ak sa pozriete na svet športových vozidiel, máme dva extrémy. Na jednej strane máme super športové vozidlá, ktoré sú určené na jazdu cez víkendy a nie z bodu A do bodu B pre každodenné využívanie.

Potom na druhej strane musíme mať autá výkonovo orientované, ale veľmi pohodlné a využiteľné denne. Táto rovnováha s perfektným dizajnom a vysokou úrovňou kvality robí autá tak atraktívne. Nechceme mať maximum s konkrétnym prvkom, chceme mať túto dokonalú rovnováhu medzi všetkými týmito prvkami.

Audi Sport nebude priamo konkurovať Porsche 911 a zostane pri praktickejších modeloch

Ak je Porsche 911 fundamentálne každodenné športové vozidlo, bude teda aj Audi Sport vyrábať konkurenta pre 911, pokiaľ ide o každodennú využiteľnosť, výkon a cenu?

Nie, nebudeme konkurentami, pretože keď sa pozriete na RS6 Avant alebo RS7 Sportback, máte štyri alebo päť sedadiel s veľkým výkonom. S týmito autami máte všetko, čo potrebujete, a povedzme,  že pokryjú všetko.

Prídu výkonné hybridy do Audi Sport?

Hľadáme kombináciu športových vlastností a udržateľnosti. Ale musí to byť vierohodné, musí to byť niečo, čo je dôveryhodné a spoľahlivé, že to zákazník pochopí, pokiaľ ide o značku Audi Sport. Inými slovami, je to hodné značky Audi Sport?

Musíme urobiť jasné vyhlásenie o čom je táto nová udržateľná "športovosť". Je to pre nás ťažké, pretože musíme pochopiť čo je dôležité: dojazd, zrýchlenie, ako dlho môžete držať maximálnu rýchlosť, hmotnosť vozidla a ako to ovplyvní ovládanie a to najdôležitejšie - s akým typom karosérie začneme.

 

A samozrejme, nechceme dať prehnaný sľub.

A čo plne elektrické autá?

 

Samostatný elektrický automobil by bol s naším rozpočtom u nás v Audi Sport nerealizovateľný. Musíme vidieť ako technológia batérií napreduje a nie sa ponáhľať, aby sme boli prví.

Koľko ďalších modelov RS príde v nasledujúcich dvoch rokoch?

Máme v úmysle vydať osem nových modelov po dobu dvoch rokov, takže s vydaním nového RS3 Sportback a Sedan máme šesť ďalších vrátane RS5 Coupe. Tie budú kombináciou nových modelov a nástupcov.