Príchod autonómnych áut je len otázkou času. Možno to bude trvať 5 rokov, možno 10 a možno aj 20, kým sa z vodiča stane pasažier. Automobilky tvrdia, že potrebný hardvér existuje už teraz. No vývojári musia zdokonaliť najmä softvér riadenia. Tí už dnes hovoria, že najväčším problémom nebude navrhnúť bezchybný systém, ale riešenie morálnej dilemy (napríklad zabiť chodca alebo pasažiera?).

Autonómne auto bude vždy reagovať chladnokrvne. Ako sa však bude rozhodovať? Uprednostní život posádky? Alebo bude počítať s tým, že dva životy chodcov majú väčšiu hodnotu ako jeden pasažier? Zabije radšej deti alebo starých ľudí? A čo ak šli chodci na červenú alebo prekračujú cestu mimo prechodu? Zmení to niečo na rozhodovaní autonómneho systému?

Ešte predtým, než začneme rozoberať túto dilemu, musím zdôrazniť, že bezpilotné autá prinesú skokové zvýšenie bezpečnosti. My ľudia nie sme dokonalí a robíme chyby. Podľa štatistiky z USA zlyhanie ľudského faktora (vodiča, motorkára, chodca, cyklistu) spôsobí až 94 % nehôd. Chybám vodiča dokáže autonómny systém predísť. Počítač totiž chyby nerobí. Jedného dňa bude autonómny režim tak dokonalý, že vodič nebude nutný už ani v úlohe pozorovateľa a bezpečnostného mechanizmu (pri zlyhaní autonómnej jazdy).


Ak by sme počítali so scenárom (ktorého sa všetci petrolheadi veľmi desia), pri ktorom zakážu šoférovanie ľudí, tak aj naďalej by sme vstupovali do premávky ako cyklisti alebo chodci. Pre autonómne systémy teda budeme objekty s nepredvídateľným správaním (malé dieťa vybehne na cestu a pod).

 

Odborníci predpokladajú, že masovým zavedením autonómnych áut klesne počet obetí na cestách o 90 %. Na Slovensku minulý rok zomrelo pri dopravných nehodách 242 ľudí. Viete si predstaviť, že by toto číslo kleslo na 24? Bez autonómnych áut to určite nepôjde, ale aj samotní experti počítajú s tým, že k smrteľným nehodám bude dochádzať aj naďalej. Zlyhať môže softvér, ale aj technika auta. Omnoho častejšie však bude dochádzať ku krízovým scenárom pri styku s chodcami, cyklistami, inými vodičmi alebo zverou. Autonómny systém bude krízové situácie riešiť chladne a v zlomku sekundy vypočíta ako zabrániť zrážke, prípadne ako minimalizovať zranenia. No určite dôjde k situáciám, keď sa systém bude musieť rozhodovať medzi životom posádky alebo chodcov. Vlastne toto rozhodnutie urobí programátor, respektíve jeho nadriadení. Softvéroví inžinieri tvrdia, že práve toto je najväčším problémom autonómnych áut. Dilemou tak bude vyriešiť otázku, či zabiť chodca alebo pasažiera. Koho život je cennejší? Jednoduchá a jednoznačná odpoveď na takto zložitú otázku neexistuje.

 

My ľudia reagujeme na krízovú situáciu podvedome. Nie vždy je však naša reakcia správna. Existuje mnoho prípadov, keď mohol vodič zabrániť nehode no reagoval zle, alebo dokonca ešte všetko zhoršil. Autonómne auto bude vždy reagovať chladnokrvne. Ako sa však bude rozhodovať? Uprednostní život posádky? Alebo bude počítať s tým, že dva životy chodcov majú väčšiu hodnotu ako jeden pasažier? Zabije radšej deti alebo starých ľudí? A čo ak šli chodci na červenú alebo prekračujú cestu mimo prechodu? Zmení to niečo na rozhodovaní autonómneho systému?

Mercedes ochráni posádku


Mercedes v tejto otázke už urobil rozhodnutie a v každej situácii bude chrániť posádku. „Pokiaľ vieme, že môžeme zachrániť aspoň jednu osobu, zachránime toho jedného v aute. Našou prioritou je ale v každom prípade predchádzať riziku smrti a tomu všetko podriaďujeme,“ povedal ohľadom autonómnych áut Cristoph von Hugo, manažér aktívnych bezpečnostných systémov značky Mercedes. Veríme, že táto etická otázka nebude taká relevantná, ako si dnes ľudia myslia. Bude sa to stávať omnoho menej,“ dodáva Hugo. Pohľad Mercedesu sa dá do značnej miery chápať. Kto by si predsa kupoval auto, ktoré ho môže zabiť kvôli chybe niekoho iného? Keď sa v krízovej situácii vyhýbate chodcovi a strhnete to pod oproti idúci kamión, vy ste urobili toto rozhodnutie a nie auto za vás.

A aký je váš názor na túto dilemu? Výskumníci z Massachusettskej technickej univerzity (MIT) vytvorili online dotazník, v ktorom zbierajú údaje o tom, ako by sa v takýchto situáciách rozhodoval človek. Nájdete ho na odkaze: http://moralmachine.mit.edu/. Výsledky výskumu budú možno slúžiť pri navrhovaní reálnych systémov a možno nie. Mercedes sa predsa už zjavne vyjadril, že bude uprednostňovať ochranu posádky.


Zdroj: caranddriver