LAND ROVER DISCOVERY: 20 FAKTOV

1. Discovery si zachoval svoju charakteristickú líniu dizajnu počas všetkých štyroch generácií. Jemný stupienok v línii strechy aktuálneho Discovery 4 bol typickým vizuálnym prvkom modelu Discovery prvej generácie, kde zvýšená časť strechy bola nevyhnutná na dosiahnutie potrebnej vnútornej výšky kabíny nad posledným radom sedadiel.

2. Za deväť rokov sa vyrobilo 392 443 kusov Discovery prvej generácie pri priemernej produkcii 43 604 kusov ročne. Z druhej generácie vzniklo za šesť rokov 278 570 exemplárov, čo predstavuje ročný priemer  46 428 kusov. Discovery 3 dosiahol celkový počet 220 057 kusov za päť rokov (priemer 44 011 kusov ročne), až kým ho v rámci modelového roka 2010 nahradil nový model Discovery 4.

3. Nízka spotreba paliva bola vždy cieľom pri naftových motoroch poháňajúcich Discovery. Systém vstrekovania paliva common-rail tretej generácie umožňuje najnovšiemu motoru TDV6 s objemom 3,0 litra dosahovať o 9,7 % nižšiu spotrebu v kombinovanom cykle EÚ oproti predchodcovi s menším objemom. Priekopnícky systém priameho vstrekovania paliva, použitý na motore TDi pre prvú generáciu Discovery, umožňoval  najlepšiu spotrebu v triede, rovnako ako elektronicky riadené injektory naftového motora TD5, poháňajúceho Discovery druhej generácie.

4. Prvý Discovery v roku 1989 mal trojdverovú karosériu, v roku 1990 nasledovala na podvozku s rovnakým rázvorom päťdverová karoséria, vhodnejšia pre rodiny s deťmi. Z druhej generácie Discovery vznikol tiež prototyp s trojdverovou karosériou, no trh si jednoznačne žiadal päťdverovú karosériu a tak sa trojdverový Discovery druhej generácie nikdy nedostal do sériovej výroby.

5. Dokonalý výhľad vodiča bol vždy prioritnou požiadavkou pri Discovery, prispieva k nemu zvýšená poloha sedadla nad cestou. Pri Discovery 4 môže vodič pri manévrovaní vidieť každý centimeter vozidla vďaka piatim miniatúrnym televíznym kamerám. Obraz kamier zobrazuje centrálny monitor na prístrojovom paneli, a to až do rýchlosti jazdy 18 km/h.

6. Discovery prvej generácie mal predné reflektory zo skriňovej dodávky Rover a zadné svetlá z kombi Austin Maestro. Prvé exempláre mali na zadných svetlách ešte logo  Austin-Rover, no keď sa výroba rozbehla naplno, niesli už oválne logo Land Rover.

7. Počas vývoja Discovery 3 celkovo 75 prototypov jazdilo po všetkých svetadieloch aby sa otestovali výnimočné schopnosti jazdy v každom teréne. Pri tom toto všestranné vozidlo zdolávalo extrémne teploty od +50 do -30 stupňov Celzia.

8. Bočné nálepky na karosérii originálnych trojdverových modelov Discovery boli  koncom 80. rokoch dvadsiateho storočia veľmi módne. V roku 1992 sa grafika nálepky zmenila, no po roku 1994 bola úplne zrušená v súvislosti so zmenami v automobilovej „móde“.

9. Dobrodružný duch značky Land Rover sa často pripomína v súvislosti s legendárnymi súťažami Camel Trophy. Od roku 1990 v týchto súťažiach, označovaných aj ako „Olympiáda 4x4“, kraľoval model Discovery. Špeciálne upravené exempláre sa využívali osem rokov – od roku 1990 do 1997. V niektorých krajinách sa predávali špeciálne limitované série Camel Trophy v osobitnej žltej farbe, ktoré ešte dodnes možno vidieť na cestách.

10. V roku 1993 oddelenie Land Rover Special Vehicles použilo trojdverovú karosériu na vytvorenie dodávkovej verzie Discovery Commercial. Úžitkové verzie univerzálneho vozidla, schopného prekonávať akýkoľvek terén, sa potom vyrábali aj v druhej generácii, pri Discovery 3 a teraz aj pri Discovery 4 – všetky so štandardnou päťdverovou karosériou.

11. Pri príležitosti osláv 60. výročia značky v roku 2008 Land Rover daroval 60 vozidiel anglickej národnej organizácii Červeného kríža a národným organizáciám rozličných štátov sveta. Pri slávnostnom odovzdávaní 9. júla 2008 bol na dvore Buckinghamského paláca vytvorený z vozidiel štvoruholník vo farbách vlajky Červeného kríža.

12. Jedným z prvkov príslušenstva pre Discovery prvej generácie bol plecniak z látky poťahov sedadiel, ktorý sa dal pripevniť na stredovú konzolu. Tento doplnok je dnes vyhľadávanou zberateľskou raritou.

13. Od svojho uvedenia v roku 2004 získal Discovery 3 obrovské celosvetové uznanie s celkovo 111 oceneniami. Od Ruska po Mexiko je Discovery najobľúbenejším SUV všetkých čias.

14. Discovery 3 a Discovery 4 majú pneumatické pruženie s elektronickou reguláciou, zabezpečujúce vynikajúci komfort na ceste a zvyšujúce priechodnosť v teréne. Prvé dve generácie Discovery mali pevné nápravy s vinutými pružinami – no špičkové verzie druhej generácie už boli vybavené pneumatickým pružením zadnej nápravy so samočinným vyrovnávaním výšky.

15. Najdlhší Discovery prvej generácie, vyrábaný v závode Land Rover, mal rázvor 116 palcov (295 cm) a bol konštruovaný ako sanitka pre službu rýchlej lekárskej pomoci.

16. Discovery 3 bol štvormilióntym automobilom značky Land Rover, ktorý zišiel z výrobnej linky 8. mája 2007. Jubilejný exemplár výrobca poskytol ako dar ochranárskej organizácii – nadácii Born Free, ktorú Land Rover sponzoruje.

17. V období rokov 1994 a 1996 sa Discovery predával v Japonsku pod označením Honda Crossroad. V tom čase bola značka Honda kooperačným partnerom Rover Group. Honda Crossroad sa s výnimkou loga nijako nelíšila od štandardného Discovery.

18. Discovery bol prvým modelom značky Land Rover, pri ktorom sa naplno využila technológia konštruovania na počítači CAD. Pred vyrobením prvých prototypov a lisovacích nástrojov bola karoséria Discovery kompletne vymodelovaná v CAD. Aj celý interiér bol navrhnutý využitím metód CAD.

19. Svetlý a vzdušný interiér je charakteristickým znakom modelu Discovery. Bočné okná s nízkym spodným okrajom a prídavné okná v okrajoch strechy, tzv. alpine,  sú od začiatku konštantným prvkom. Tieto sa na želanie montovali už do prvých modelov, teraz ich má Discovery 4 v štandardnej výbave.

20. Originálne kódové meno projektu Discovery bolo Project Jay. Dôvodom bol spôsob označovania, ktorý zaviedol Alan Edis kvôli vyššej miere utajenia – jednotlivé projekty sa označovali v abecednom poradí menami vtákov a zvierat.

zdroj: T.O.P. AUTO Slovakia