Technickú prehliadku musí absolvovať pravidelne každý, inak hrozí pokuta. Tento vcelku krátky kontrolný úkon však občas dopadne nešťastne, pretože sa motoristi pravidelne dopúšťajú rovnakých chýb. Tých sa pritom možno ľahko vyvarovať. Pozreli sme sa na rebríček najčastejších problémov, kvôli ktorým slovenskí motoristi neprejdú technickou kontrolou. Technik, ani samotná stanica výsledok neovplyvnia, podmienky pre vozidlá do detailov stanovujú zákony a nadväzujúce predpisy. Toto sú najčastejšie chyby pri STK slovenských vodičov.

„Pred cestou k povinnej prehliadke na STK je dobré nájsť si čas a vozidlu venovať trochu starostlivosti. Ľahko tak predídete drobnostiam, kvôli ktorým môže kontrola technického stavu vozidla skončiť neúspešne,“ uviedol tajomník NA STK Peter Hulman a dodáva: „Majitelia často robia zbytočné chyby, či už z nedbanlivosti alebo neznalosti, ktoré ich v konečnom dôsledku stoja nielen peniaze, ale aj strávený čas.“ K ich odstráneniu pritom stačí pred cestou na STK spraviť rýchlu kontrolu a pripraviť si všetko, čo si má so sebou vodič vo vozidle priniesť.

 

„Technik STK nemá na výber. Nesmie sa rozhodovať podľa uváženia, presné pravidlá stanovuje štát. Zároveň je pod neustálym drobnohľadom kamier. Za nedostatočnú kontrolu mu hrozia vysoké sankcie,“ ilustruje P. Hulman.



Jednoduchú kontrolu auta pred STK zvládne každý

Každý motorista zvládne jednoduchú kontrolu aj sám. Treba preveriť najmä nasledovné:
+ doniesť na kontrolu "veľký techničákL so zapísanými znemami - napr. rozmermi kolies,
+ predné a zadné svetlá, smerovky,
+ stierače a vodu do ostrekovača,
+ dátum platnosti lekárničky,
+ účinok parkovacej brzdy. 

„Akékoľvek opravy okrem nastavenia sklonu svetlometov v priebehu kontroly sú prísne zakázané. Za takéto zásahy hrozí technikovi pokuta 165 eur. Dokonca nemôže zákazníkovi ani doliať vodu do ostrekovača a auto nemôže pri takýchto situáciách vyhodnotiť ako spôsobilé. Motoristov tak trestáme a tí v drvivej väčšine prípadov vidia vinu u pracovníka STK,“ dopĺňa informácie z praxe P. Hulman.

 

Zbytočné chyby


Jednou z najčastejšie sa opakovaných príčin neabsolvovania TK je nepredloženie osvedčenia o evidencii časť II (po starom veľký technický preukaz). „Bez neho jednoducho prehliadku nie je možné vykonať. Vodiči si ho často zabúdajú, pýtajú sa, či je možné absolvovať TK iba s malým osvedčením, čo celý systém iba zbytočne zdržuje,“ uviedol P. Hulman. Šoféri na STK tiež chodia občas s nezapísanými zmenami a zväčša to na technikov hrajú na nevedomosť. „Predovšetkým pneumatiky s inými rozmermi, alebo čelné ochranné rámy sú dôvody, pre ktoré auto bez zápisu do technického preukazu nemôže byť spôsobilé.“ Za dôvod nesplnenia podmienok technickej kontroly sa ale považujú aj často opakované chyby s nečitateľným, alebo inak výraznejšie poškodeným EČV, nefungujúce alebo vypálené žiarovky svetlometov či nefunkčným nastavením výšky svetiel.

 

Chyby, o ktorých možno neviete

Sú však aj také vady, o ktorých majiteľ auta nemusí vedieť. „Stretávame sa napríklad s nezhodnými pneumatikami na jednej náprave, pneumatikami s nižším rýchlostným indexom než je zapísaný v TP, nalepenými neschválenými fóliami na predných sklách, nefunkčným sťahovaním okien či poškodeným výrobným štítkom, alebo skorodovaným vyrazeným VIN číslom,“ dodáva Národná asociácia STK.


Technická prehliadka obyčajne trvá 20 až 40 minút a pozostáva z viacerých stanovíšť, na ktorých sa kontroluje takmer všetko, a teda aj to, o čom si väčšina majiteľov automobilov myslí, že sa nekontroluje. „Je preto priam zbytočné prísť a dúfať, že si technik nevšimne chybu práve na vašom vozidle. Odporúčame pred absolvovaním technickej kontroly skontrolovať všetko, čo sa skontrolovať dá, urobiť prípadné dodatočné zápisy do TP a nezabudnúť si osvedčenie o evidencii časť II (veľký technický preukaz). Potom vás už skutočne nemá čo prekvapiť.“


Asociácia  - odborný garant bezpečnosti


NA STK dlhodobo aktívne rieši bezpečnosť na slovenských cestách. Výsledkom odbornej iniciatívy asociácie bolo v minulosti napríklad zavedenie kamerového systému vyhotovujúceho záznam z priebehu kontroly. Jeho cieľom je zabezpečiť objektívnosť a transparentnosť overovania stavu motorových vozidiel, ktoré musia spĺňať minimálne predpísané štandardy.


Aktuálnou agendou NA STK je zodpovedné rozširovanie siete staníc. Členmi pracovnej skupiny na ministerstve dopravy, ktorá rieši práve ďalší postup štátu pri zvyšovaní počtu staníc technickej a emisnej kontroly, sa stali aj experti združení v Národnej asociácii STK (NA STK). Rokovania zástupcov štátu s odbornou verejnosťou o liberalizácii trhu prichádzajú po nedávnom vyslovení nesúhlasu s nezodpovedným uvoľnením legislatívnych pravidiel.


O Národnej asociácii STK

Asociácia „NA STK“ je profesijnou organizáciou zastupujúcou poskytovateľov služieb technickej a emisnej kontroly. Aktuálne združuje 45 subjektov, ktoré prevádzkujú celkovo 49 staníc technickej kontroly v celej krajine. Hlavnou ambíciou asociácie je byť aktívnym účastníkom celospoločenskej diskusie o zvyšovaní dôveryhodnosti a skvalitňovaní výkonu technických a emisných kontrol. NA STK v minulosti navrhla práve s týmto zámerom zaviesť monitorovací kamerový systém, ktorý dnes využíva každá stanica STK.