Nákup a ani prevádzka automobilu nie sú rozhodne lacné. Preto chceme, aby vozidlo vydržalo v dobrom stave čo najdlhšie. Ideálne bez veľkých investícií. Okrem pravidelného servisu a umývania by sme mali autu dopriať aj dodatočnú starostlivosť. Toto sú veci, ktoré by mali dodržiavať aj "automobiloví analfabeti". Nemusíte, ale ak budete, v dlhodobom horizonte ušetríte, auto bude vyzerať vždy lepšie a má vyššiu hodnotu pri jeho predaji ako jazdenky...

1, Zábeh motora
Ak je vozidlo úplne nové, prvých 1000 až 2000 kilometrov jazdite jemne. Vyhýbajte sa poslednej tretine otáčkomera, rýchlej diaľničnej jazde a ťahaniu prívesov. Počas prvých kilometrov sa jednotlivé komponenty motora, prevodovky, diferenciálu a pod. jemne obrusujú a musia si „sadnúť“. Pokiaľ je namáhanie od začiatku nadmerné, môžu vzniknúť netesnosti a nerovné povrchy. Tvrdenie, že dnes je zabehnutie motora nepotrebné, je hlúposť. Výroba je však omnoho presnejšia ako kedysi a tak je zabehnutie kratšie. Bežné motory rozhodne nie sú zabehnuté už z výroby.


Ako teda správne zabehnúť?

  • Po zohriati motora jazdite svižne.
  • Často meňte tempo jazdy a otáčky motora.
  • Vyhnite sa krátkym trasám.
  • Nevytáčajte a ani nepodtáčajte motor.

 

2, Meňte často olej
Prvú výmenu oleja urobte už po pár tisíc kilometroch. Úplne bude stačiť 5000 km. Dôvodom sú kovové mikročastice, ktoré sa dostali počas zábehu motora dostali do oleja. Tie následne obrusujú časti motora, čo je, samozrejme, zlé.


Automechanici by vedeli rozprávať, aké následky má predĺžený interval oleja (30 000 km/2 roky) z dlhodobého hľadiska na motoroch. 15 000 kilometrov je maximum. Pokiaľ jazdíte prevažne dlhé trasy, tak to môže byť aj o niečo viac. Naopak, pokiaľ sa pohybujete často v meste alebo radi využívate potenciál motora na 100%, interval výmeny skráťte aj na 10 000 km.


Výmena oleja je dôležitá aj v prípade prevodoviek, najmä tých automatických. Zabudnúť netreba ani na diferenciály.

3, Pravidelne kontrolujte tlak pneumatík
Toto pravidlo síce autu život nepredĺži, ale peňaženka poďakuje. Tlak v pneumatikách kontrolujte pravidelne každý mesiac-dva. Nesprávne nahustená pneumatika sa skôr opotrebuje. Pri podhustení vzniká vyšší valivý odpor a dôsledkom je vyššia spotreba. Tlak kontrolujte keď sú pneumatiky studené. Horúca guma ukáže vždy vyšší tlak.

4, Zatrite škrabance
Hlboké škrabance a dierky od kamienkov, ktoré prešli vrstvami laku až ku kovu, nezabudnite ošetriť. Voda a soľ totiž začnú robiť svoju prácu, ktorej výsledkom je korózia. Na veľkú starostlivosť sú citlivé najmä niektoré japonské značky.

5, Parkujte v tieni
Ak je to možné vyhnite sa parkovaniu na prudkom slnku. Z dlhodobého hľadiska totiž stratí pôvodnú farbu lak, ale aj interiérové plasty. Navoskovaná karoséria a správne ošetrený interiér však budú odolávať podstatne lepšie. Samozrejme, ideálne je parkovanie v garáži. V prípade hľadania tieňa však uprednostnite tieň budov pred stromami. Na aute si totiž potom môžete často nájsť trus od vtákov a v horšom prípade aj živicu.

 

Zdroj: autotribute