Ešte nedávno bolo v oblasti automatických prevodoviek slušným štandardom 6 stupňov. Dnes sa však štandardom stávajú 7 a viac stupňové automatické prevodovky. Pričom napríklad GM a Ford už majú dokonca 10-stupňovú prevodovku a patenty Hondy a Fordu na 11-stupňovú automatickú prevodovku naznačujú, že ani tam ešte nie je koniec. V tomto kontexte je teda KIA, ktorá predstavila nový 8-stupňový automat pre autá s predným pohonom, ešte pomerne skromná.

Nový 8-stupňový automat od Kie je rovnako veľký ako 6-stupňová prevodovka a je dokonca o 3,5 kg ľahší.

8-stupňová prevodovka má pomôcť hlavne znížiť spotrebu

Automobilka tvrdí, že na prevodovke pracovala od roku 2012. Jej vývoj pritom viedol k 143 patentom a ukončili ho zrejme minulý rok, keď sa rovnakou 8-stupňovou automatickou prevodovkou pochválil koncernový súrodenec Hyundai. Vývojári pritom mali ešte pred začiatkom práce skúsenosti so 6-stupňovou automatickou prevodovkou vlastnej konštrukcie a rovnako aj s 8-stupňovou automatickou prevodovkou určenou pre autá s pohonom zadných kolies. Tú automobilka použila v type K900. Teraz však pred nimi stála poriadna výzva, pretože nebolo možné zväčšiť vonkajšie rozmery 8-stupňovej prevodovky v porovnaní so 6-stupňovou. Tá sa totiž musí pri priečne montovanom motore pobiť o miesto pod kapotou s motorom, pružením a pomocnými agregátmi. To sa technikom nakoniec podarilo a prevodovka nielen, že má podobné rozmery ako 6-stupňový automat, ale je dokonca o 3,5 kg ľahšia. Ako to dosiahli?

Vývojový tím sa zameral na straty energie a ich redukciu. Najväčšie straty podľa nich spôsobuje olejové čerpadlo v prevodovke. Preto navrhli prevodovku tak, aby využívala olej efektívnejšie, vďaka čomu mohli znížiť jeho množstvo a použiť menšie čerpadlo. Vývojárom sa tiež podarilo znížiť počet riadiacich ventilov z 20 na 12, čo by malo zabezpečiť rýchlejšie preradenia. Rozdiel v prevodovom pomere medzi najnižším a najvyšším prevodovým stupňom je v 8-stupňovej prevodovke o 34 % väčší ako pri 6-stupňovej prevodovke. To by malo zabezpečiť lepšiu akceleráciu, ale hlavne znížiť spotrebu, keďže motor bude aj pri vyšších rýchlostiach točiť menej otáčok. Prevodovka bude mať svoju premiéru v sedane Kia Cadenza, ktorá je v predaji na trhoch v Južnej Kórei, USA, Kanade, Číne, Brazílii a na strednom východe. Automobilka bude 8-stupňový automat zatiaľ kombinovať s motorom 3,3l V6 GDI.

Premiéru bude mať v type Cadenza

Zdroj: tlačová správa

HYUNDAI UKÁZAL NOVÚ 8-STUPŇOVÚ PREVODOVKU A MOTOR GDI PRE HYBRID

HYUNDAI UKÁZAL NOVÚ 8-STUPŇOVÚ ...

Spoločnosť Hyundai predstavila dve dôležité novinky v oblasti technológie pohonu. Na výročnej International Powertrain ...

29. 10. 2015
ODVEKÍ RIVALI, MUSTANG A CAMARO, BUDÚ ZDIEĽAŤ 10-ST. PREVODOVKU

ODVEKÍ RIVALI, MUSTANG A CAMARO, BUDÚ ...

Kedysi nemysliteľné sa stáva realitou. V Európe to ľudia až tak nevnímajú, no v USA sú Ford Mustang a Chevrolet Camaro ...

05. 07. 2016
FORD PATENTOVAL 11 RÝCHLOSTNÚ PREVODOVKU. NEZBLÁZNILI SA?

FORD PATENTOVAL 11 RÝCHLOSTNÚ PREVODOVKU. ...

S pravidelnou nepravidelnosťou vám prinášame správy o mnohopočetných (rozumej viac než 6) rýchlostných prevodovkách. V ...

12. 04. 2015
HONDA SI DALA PATENTOVAŤ TROJSPOJKOVÚ, 11-STUPŇOVÚ PREVODOVKU!

HONDA SI DALA PATENTOVAŤ TROJSPOJKOVÚ, ...

Ešte sa pamätám, ako nás pred pár rokmi fascinovala 7-stupňová manuálna prevodovka v Porsche. Bolo to niečo ...

23. 08. 2016