Winterkorn a štyria ďalší manažéri čelia obžalobe z rôznych skutkov ako podvod a tiež z porušenia zákona v nekalej súťaži. Niektorí sa navyše budú musieť zodpovedať zo sprenevery, krátenia daní alebo falšovania dokumentov. Za to im hrozí v Nemecku 6 mesiacov až 10 rokov v base.

"Obžalovaní konali v snahe zaistiť firme čo najvyššie predajné čísla s čo najvyšším ziskom," uviedlo začiatkom týždňa v tlačovej správe štátne zastupiteľstvo. Podľa prokuratúry týmto koncern predal cca 9 miliónov áut značiek VW, Škoda, Audi a Seat.

Práve tým, že sa na manipuláciách podieľali alebo o tom neinformovali úrady a verejnosť, spomínaná bývalá elita spoločnosti podľa obžaloby spôsobila obrovské škody. Dvaja obžalovaní to majú naozaj nahnuté. V ich prípade totiž prokuratúra vyčíslila škody na neuveriteľných 78 miliárd eur. Ako to vypočítali? Podľa rozdielov poklesu hodnoty zmanipulovaných áut pred a po afére, kde v EÚ údajne klesol podiel predaných naftových áut na 60 % a v USA dokonca na nulu. 

Pri všetkých piatich obžalovaných sa ďalej vychádzalo z počtu zmanipulovaných áut, ktoré sa predali počas ich pôsobenia v daných funkciách. Práve v minulom článku Martin Winterkorn je na tom najlepšie. Ten sa mal o danej skutočnosti dozvedieť až 25. mája 2014, a teda nesie zodpovednosť len za 65 000 predaných zmanipulovaných áut. 

Presná suma sa nedá vyčísliť. Vedú sa o tom debaty na odbornej aj laickej úrovni. Nie je totiž možné presne určiť, ako sa dopátrali k rozdielu poklesu hodnoty vozidiel. Reálne kauza zatiaľ firmu stála 29 mld. eur, celková škoda sa však pohybuje podstatne vyššie.