Je tu prvé výročie kauzy Dieselgate. Vedenie Volkswagenu verejne priznalo, že v ich naftových autách je inštalovaný nelegálny softvér, ktorý podvádza pri emisných testoch. Testy odhalili, že v bežnej premávke prekračuje povolené hodnoty NOx až 40-násobne. Najnovšia štúdia spoločnosti Transport & Enviroment (T&E) však ukazuje, že pri najnovších dieselových motoroch s normou Euro 6 je Volkswagen najčistejší.

„Rok po tom, čo USA prichytilo Volkswagen podvádzať, všetci výrobcovia pokračujú v predaji ťažko znečisťujúcich naftových áut s tichým súhlasom Európskej únie..."

Štúdia T&E je „šokujúca“. Ďalšie testy potvrdili to, čo všetci dávno vieme: v reálnych podmienkach sú emisie oveľa vyššie než pri laboratórnych testoch (NEDC). Pohľad na samotné výsledky je však omnoho zaujímavejší. Odborníci analyzovali dáta o emisiách NOx z 230 naftových vozidiel (všetky spĺňajú normu Euro 6). Väčšinu údajov získali od britských, francúzskych a nemeckých úradov. Zvyšok z verejných databáz.


A ktorá automobilka si počínala v reálnej prevádzke najhoršie? Fiat. Talianske naftové motory prekračujú povolené množstvo plynu NOx až 15x. Rovnako zle je na tom aj Suzuki, ktoré si berie agregáty práve od koncernu FCA. Druhá priečka patrí aliancii Renault-Nissan so 14-násobným prekročením limitu. Na tretej priečke sú naftové motory Opel. Tie vypúšťajú 10-krát viac emisií NOx, než povoľuje norma Euro 6. Prekvapivo, najlepšie si počínali značky koncernu VW Group. Tie, ktoré sú dnes terčom kritiky za kauzu Dieselgate. Tá sa však týkala starších motorov, ktoré plnili normu Euro 5. V prípade najnovších motorov je značka Volkswagen najčistejšia, ale napriek tomu v reálnych podmienkach prekračuje povolené emisie dvojnásobne.

Graf ukazuje ako jednotlivé automobilky prekračujú povolené emisie NOx

„Rok po tom, čo USA prichytilo Volkswagen podvádzať, všetci výrobcovia pokračujú v predaji ťažko znečisťujúcich naftových áut s tichým súhlasom Európskej únie. Automobilový priemysel zajal regulátorov a európske vlády sa teraz musia postaviť za občanov a zastaviť toto škandalózne tutlanie. Iba zvolanie všetkých škodlivých naftových vozidiel vyčistí náš vzduch a obnoví dôveryhodnosť európskeho právneho systému,“ kritizuje ostro Greg Archer, šéf oddelenia čistých vozidiel v T&E. Do značnej miery má pravdu.

 

Odborníci už dlhú dobu vedia o tom, že automobily plnia emisné limity len v laboratóriu. Európska únia a ani národné vlády s tým však roky nič nerobia a umožňujú výrobcom legálne predávať špinavé autá. Práve kauza Dieselgate mnohým politikom otvorila oči. Už budúci rok má vstúpiť do platnosti nový cyklus merania spotreby. Ten bude síce stále laboratórny, no omnoho viac bude odrážať reálne jazdenie a zamedzí rôznym nekalým praktikám zo strany automobiliek. Popri laboratórnom testovaní majú prebiehať aj skúšky na ceste. Pôjde o cyklus RDE (Real Driving Emissions). Šikovné automobilky si však už dnes vyjednali výnimku, vďaka ktorej budú môcť nejakú dobu prekračovať emisie... Pôjde o prechodné obdobie, ktoré má trvať do roka 2021, alebo 2022. Potom budú musieť už všetky nové automobily spĺňať normu podľa nového jazdného cyklu.

Grafika ukazuje počet špinavých naftových áut (prekračujú normu Euro 5 trojnásobne) v jednotlivých krajinách

Ešte sa však vráťme k výsledkom štúdie T&E. Analytici prišli na to, že až 29 miliónov naftových vozidiel v Európe je poriadne špinavých (teda minimálne trojnásobne prekračujú normu NOx pre Euro 5). Na Slovensku je takýchto vozidiel 130 000.


T&E ďalej upozorňuje na to, že podvádzanie na emisiách nie je zločin bez obetí. Špinavé naftové autá spôsobujú v Európe desaťtisíce predčasných úmrtí. Podľa európskej agentúry pre životné prostredie je plyn NO2, ktorý emitujú najmä naftové vozidlá, zodpovedný za približne 72 000 úmrtí ročne. Nebezpečné koncentrácie plynov vznikajú najmä pri hustej premávke v meste.


Zdroj: transportenvironment, europa