Škoda Octavia RS TDI a Volkswagen Golf GTD

Či už vyberiete Octaviu druhej, alebo tretej generácie, liftback, alebo univerzálne kombi, získate rýchle a úsporné auto, ktoré vzbudí rešpekt. To platí o Golfe šiestej a siedmej generácie. Oba modely poháňa 170 alebo 184 koní, stovku zvládnu za 8 sekúnd, maximálna rýchlosť je 220 km/h. Spotreba sa pri normálnej jazde pohybuje do 6 litrov nafty.


„Pri kúpe týchto jazdeniek však dajte pozor na prvé verzie s motormi PD, ktoré mali veľké ťažkosti so vstrekovačmi. Hľadajte vozidlá s motormi common-rail. Ak preferujete DSG prevodovku, skontrolujte si, či v nej predchádzajúci majiteľ vymieňal olej každých 60 000 km. Môže tam prísť k poruche mechatroniky, ktorá sa komplikovane opravuje. Najčastejšie je nutné ju vymeniť za novú, ktorá nie je lacná. Prevodovka nemôže pri rozjazde trhať, jemné vibrácie pri pridaní plynu, alebo po preradení je možné vyriešiť prehraním softwaru riadiacej jednotky,“ radí generálna riaditeľka siete autocentier AAA AUTO Karolína Topolová.

BMW 530d M-Paket

V prevedení kombi alebo sedan, s pohonom všetkých štyroch, alebo zadných kolies, je päťkové BMW so silným šesťvalcom snom každého motoristického nadšenca. S nadbytkom výkonu hľadá na diaľnici súpera iba ťažko. Stovku zvládne za približne 6 sekúnd, maximálna rýchlosť je 250 km/h. A pri tom všetkom dokáže jazdiť za 7 litrov nafty. Má skvelé jazdné vlastnosti. V M-Pakete má dokonalý agresívny športovo-elegantný vzhľad. Vmestí sa doň celá rodina vrátane psa.
 

Ak sa rozhodnete, že táto jazdenka je pre vás to pravé, dôkladne si preverte jej históriu, bavoráky totiž lákajú podvodníkov. Nezabudnite ani na overenie predávajúceho, bavoráky bývajú predmetom exekučného konania častejšie, ako napríklad Renaulty alebo Hyundaie. Nesnažte sa usporiť na poistke, táto značka láka zlodejov. Skontrolujte rozvodovú reťaz, má byť síce doživotná, ale nie vždy to tak je.

Jeep Wrangler

Nie všetci sa túžia preháňať vysokými rýchlosťami po diaľniciach, ale radšej vyrazia na dobrodružný výlet do prírody. Ak patríte práve k tejto skupine, oceníte ikonu medzi terénnymi  vozidlami – Jeep Wrangler. Rubicon znamená ten najviac terénny variant, už od výroby má terénne pneumatiky, nápravy DANA 44 s elektricky ovládanými uzávierkami diferenciálov, redukčnú prevodovku a ďalšie akčné vychytávky.


Pri kúpe tohto modelu nebuďte leniví sa pod auto pozrieť, pretože veľa majiteľov ich skutočne používa aj v teréne, hľadajte preto akékoľvek poškodenie. Pri benzínovej V6 rátajte s vysokou spotrebou. Avšak ani „naftiak“ nie je, hlavne v teréne, práve úsporný. Nečakajte žiadne zázračné jazdné vlastnosti na cestách, no v teréne ho prekoná máločo.

Kupé Mercedes E, BMW 3, Audi A5 alebo Peugeot 407

Štýlové štvormiestne kupéčka sú skvelým kompromisom, aj ak so sebou chcete zobrať celú rodinu. Dá sa s nimi bez problémov jazdiť každý deň, vojdú sa do nich dvaja dospelí aj dve deti, na kratšie vzdialenosti pokojne aj 4 dospelí. Všetky tu spomínané kupé majú veľké kufre, sú pohodlné a skvelé na dlhé cesty.

Škoda Fabia RS

Táto malá, rýchla a obratná jazdenka v sebe kombinuje rýchlosť športiaka a úžitkové vlastnosti bežného hatchbacku. Má 180 koní a rýchlu prevodovku DSG. Na stovku to vytiahne za 7 sekúnd. Maximálna rýchlosť je takmer 230 km/h. Vzadu je aj dostatok miesta pre deti.

V prípade tejto jazdenky je potreba strážiť rozvodovú reťaz, výrobca ju označoval za bezúdržbovú, ale keď sa vyťahá a začne hrkotať, musí sa vymeniť. Pred rýchlou jazdou je potreba nechať motor dostatočne zahriať a pred vypnutím zasa „dochladiť“. U DSG prevodovky nezabúdajte dbať na výmenu oleja každých 60 000 km. Môže tu prísť k poruche mechatroniky, ktorá sa komplikovane opravuje. Najčastejšie je nutné ju vymeniť za novú, ktorá nie je lacná. Prevodovka nemôže pri rozjazde trhať, jemné vibrácie pri pridaní plynu alebo po preradení je možné vyriešiť prehraním softwaru riadiacej jednotky.

BMW 125i a Audi TT V6

Tieto jazdenky sú pre tých, ktorí nechcú obyčajný hot hatch, akým je napríklad vyššie zmienená Škoda Fabia RS, ale aj tak sa najradšej zabávajú na úzkych zakrútených okreskách. BMW aj Audi sú v prevedení kupé, majú skvelé atmosférické šesťvalce, automat s radením pod volantom ako vo formule. 


U tohto BMW sú reťazové rozvody snáď skutočne nesmrteľné. Keby náhodou reťaz hrkotala, bude potreba ju vymeniť. No, nestáva sa to. Môžu byť hlučné hydraulické zdvihátka ventilov, čo sa prejavuje cvakaním z hornej časti motora.


Prevodovka S-Tronic, ktorou je vybavené Audi, je inak pomenovaná DSG. Takže u nej platí všetko, čo je zmienené u modelov vyššie. Pohon všetkých štyroch kolies u Audi TT je riešený cez Haldex spojku. Výrobca výmeny oleja v tejto spojke nepredpisuje, odborníci však odporúčajú meniť ho každých 100 – 120 tisíc km, alebo každé tri roky.

Foto: Carprousa.com a AAA Auto