Klzné ložisko - napríklad hlavné ložisko kľukového hriadeľa, alebo ložisko oka ojnice - pri rýchlom otáčaní "pláva" na relatívne silnej vrstve oleja. Kovové povrchy sa priamo nedotýkajú. Vysoká rýchlosť vytvára klin oleja medzi oboma povrchmi. Olejový film odoláva zaťaženiu, podobne ako sa vodný lyžiar dokáže udržať na vode len keď je v pohybe. Keď otáčky veľmi klesnú, alebo sa motor zastaví, sedlá kĺznych ložísk olejový film vytlačia a dotknú sa vzájomne. Podobne ako vodný lyžiar, keď stratí rýchlosť, klesá do vody...

Tam kde dochádza k opakovanému kontaktu kovových povrchov je nutné použiť do olejov špeciálne prísady. Tie znižujú opotrebenie a riziko zadrenia pri každom štarte motora, alebo pri nevhodom olejovom filme. Na bokoch ozubených kolies prevodovky, súčastiach rozvodov, na piestných krúžkoch v oboch úvratiach - všade tam nie je rýchlosť pohybu dostatočne veľká pre vytvorenie mazacieho nosného klinu olejovej vrstvy. Olejové vrstvy sú v týchto miestach veľmi tekné a jemné a istý kontakt kov na kov je nevyhnutný. Väčšina mazív, aj takých, ktoré majú dostatočnú viskozitu v týchto miestach zlyhávajú. Tu patria napríklad klasické minerálne oleje, no aj niektoré druhy syntetických olejov. Pre udržanie požadovaných vlastností sú celkom závislé na chemických zlúčeninách, ktoré pri vysokých teplotách a tlakoch reagujú s kovom, čím vytvárajú veľmi tenkú ochrannú vrstvičku zabraňujúcu mikrozapečeniam v miestach, kde kovové povrchy prichádzajú do priameho kontaktu. Detergentné a antioxidačné aditíva fungujú často tiež ako zložky zabraňujúce opotrebeniu. Opačným spôsobom fungujú estery - tie sú elektrostatickými silami priťahované k povrchu kovov a udržia sa na nich aj v prípade, keď sú vrstvy vystavené priamemu kontaktu.

Hlavným tajomstvom mazania je pohyb. Keď kovové časti stoja, dotýkajú sa, no keď sa hýbu, vzniká medzni nimi olejový film, takže sa priamo nedotýkajú.

Aké sú hlavné rozdiely medzi olejmi rovnakého typu? Čo robí rozdiel medzi dobrým a zlým olejom?
 

Do značnej miery to závisí od poctivosti výrobcu. Takže sa majte na pozore! V tomto biznise ide mnohým v prvom rade o maximálny zisk, až na druhom mieste je kvalita produktu. Dobrý olej je taký, ktorý zodpovedá všetkým normám a špecifikáciám uvedeným na obale, alebo na sprievodnom technickom liste. Na obale výrobcovia uvádzajú špecifikáciu API (napríklad SH aleb SL). Je to však americká norma. Pre autá európskej produkcie je iste lepšie orientovať sa podľa špecifikácie ACEA, prípadne špecifikácie konkrétnych výrobcov áut. Pre motorky je norma JASO MA a MA2. Ak olej, ktorý chcete kúpiť nemá tieto normy uvedené na obale, radšej ho nechajte na regále. Tiež sa nedajte nachytať marketingovým žvástom typu: Spĺňa požiadavky, alebo je odporučený pre použitie v... - Kto to určil? Kto odporučil? Na všekty tieto tvrdenia tu sú prísne a náročné testy!
 

Tiež je tu otázka správnosti použitia slova "syntetický". Ak necháme stranou extrémne prípady, kedy je cena veľmi priemerného oleja zvýšená nákladmi na prepravu zo zámoria (z USA, alebo Ázie), platí pravidlo, že dostávate takú kvalitu, za akú ste ochotní zaplatiť. Najlepšie oleje sú vyrábané vo vyspelých Európskych krajinách s dlhoročnou tradíciou. Za nízku cenu môžete tiež kúpiť lacné "modifikované minerálne" syntetické oleje s polymérnou viacrozsahovou prísadou nízkej kvality. Tak to bohužiaľ často chodí, kvalita zodpovedná vynaloženým nákladom výrobcu.

Aké dôsledky možno očakávať pri používaní motorového oleja nízkej kvality?
 

Dôsledky sa, žiaľ, prejavia zväčša až po dlhšej dobe. Výnimkou je extrémne použitie motora v pretekoch. Uvedomte si, že olej je konštrukčný prvok a funguje ako lacný náhradný diel. V bežnom aute, alebo motorke sa dlhodobá prevádzková spoľahlivosť a zachovanie výkonových parametrov (výkon, krútiaci moment, akcelerácia, spotreba paliva) stanú obeťami nízkokvalitného oleja. Ale pri vysokovýkonnom motore/prevodovke môžu byť následky nekvalitného oleja pre techniku katastrofálne. Neraz je to otázka zadretia motora a jeho neopraviteľného poškodenia. Je vrcholne opovážlivé a smiešne mať krásny drahý stroj a potom na jeho prevádzke šetriť na lacnejšom oleji.

Je možné veriť reklame, ktorá hlása zvláštne a špeciálne mazacie vlastnosti?
 

Áno aj nie. Niektoré reklamy sú naozaj seriózne a marketingové slová ako Ecosyntec sú označením pre estery, ktoré sú pre výkonné motory, špeciálne vysokootáčkové naozaj prínosom. Žiadny výrobca olejov však nemá žiadne jedinečné tajomstvo. Všetko je závislé na vytvorení optimálnej zmesi základových olejov a prísad pre danú aplikáciu. Znova je na mieste povedať, že zákazník zväčša dostáva to, za čo je ochotný zaplatiť. Kvality olejov v oblasti strihovej stability a vlastnosti stay in grade nie sú dostatočne prízvukované a brané do úvahy.
 

Čo je však veľmi pochybné je tvrdenie, že olej na minerálnej báze vylepšený niekoľkými percentami modifikovaného minerálneho (hydrokrakového) oleja je olej syntetický a vhodný pre preteky, alebo vyšpičkované motory. To určite nie! Stále sme svedkami významového klučkovania okolo kúzelného slovka syntetický. Toto označenie totiž mnohí použijú aj pre oleje, ktoré sú len polosyntetické. Ak je lacný, ide nevyhnutne o modifikovanú syntetiku minerálneho typu. Preto sa všeobecne odporúča držať sa renomovaných značiek a uvedomiť si, že doprava oleja cez pol platnéty automaticky neznamená, že je to lepší a kvalitnejší olej než ten, ktorý vyrobili v susednom štáte.

 

pripravené v spolupráci so špecialistami na mazanie FUCHS Oil