Funkcia výstražné smerovky sú v premávke veľká pomoc. Majú rôzne využitie. Od označovania auta ako prekážky, cez núdzové brzdenie, až po poďakovanie. Zvyčajne každý skúsenejší vodič, ale aj vodič začiatočník presne vie, kedy a ako ich správne použiť. So správnou reakciou okoloidúcich je to už horšie. Rozoberiem preto modelovú situáciu, ktorá je na našich cestách najbežnejšia. 

Ľudia, resp. vodiči túto funkciu často podceňujú. Za bieleho dňa sa situácia vyhodnocuje podstatne ľahšie ako za tmy, šera, dažďa a pod. Vodič má za jasného dňa, logicky, oveľa lepší prehľad o situácii okolo.
 

Predstavte si cestu mimo mesta v noci, sem-tam rovina, sem-tam les, sem-tam zákruta... Už v diaľke vidíte auto na blikačkách. Väčšina vodičov bez rozmýšľania mierne zníži rýchlosť (ale aj tak idú 70+ km/h), dá smerovku a vozidlo obíde. Nevravím, že máte zastaviť a hneď vodičovi poskytnúť pomoc s poruchou, alebo ho nebodaj odtiahnuť. Chcem len povedať, že práve za zníženej viditeľnosti, v obci, ale aj mimo nej, pri obchádzaní prekážky vytvorenej odstaveným vozidlom znížte rýchlosť na minimum. Prečo? Lebo neviete, prečo auto stojí. Čo keď zrazilo zver a tá ja v druhom pruhu? V rýchlosti nestihnete zabrzdiť a poškodíte si v tom lepšom prípade len vlastné auto. V druhom prípade, čo ak zrazilo človeka a okolo neho pobehujú neoznačení ľudia? Vtedy brzdiť z vysokej rýchlosti je dosť o hubu. Za zlého počasia chýba dostatočný rozhľad a správať sa rovnako ako za bieleho dňa je mimoriadne riskantné. 

Rýchlosť jazdy môžete znížiť podstatne skôr, ako bezprostredne v blízkosti  odstaveného auta. Ak ide o zrazenú zver, tá môže ostať ležať oveľa bližšie, ako auto na blikačkách. 

Toto sa týka aj keď idete oproti. Potenciálne sú na tom títo vodiči horšie. Do tváre im svietia stretávacie či dokonca diaľkové svetlá, ktoré môžu byť navyše poškodené a teda nepríjemne oslňujú. 

 

Poviete si, veď vodič musí umiestniť za auto reflexný trojuholník, ak tvorí prekážku. Áno, má. Ale v krízových situáciách na to veľa ľudí zabudne. A aj keď ich operátor tiesňovej linky na to upozorní, aj tak ho neumiestnia správne. Prenosný trojuholník navyše nie je extra stabilný. Pri silnom vetre alebo pri prejazde prvého väčšieho auta ho môže vietor odfúknuť. Navyše vy môžete miestom prechádzať bezprostredne potom, ako sa celá udalosť odohrala. 

 

Rovnako to je s reflexnou vestou. Zvyčajne ju má každý v aute len jednu. Ostatných preto v noci ťažko označíte. Zadovážte si preto aspoň reflexné pásiky a hoďte do auta. Nikdy neviete, kedy sa budú hodiť.

 

Nevravím, že každý prípad je taký. Dalo by sa povedať, že ich je minimum. Ale možno práve ten najbližší, ktorý zažijete, bude presne takýto. 

ZNÍŽENIE POČTU JAZDNÝCH PRUHOV. AKO SA SPRÁVNE ZARADIŤ?

ZNÍŽENIE POČTU JAZDNÝCH PRUHOV. AKO SA ...

Mnohí si pomyslite, opäť téma pre nevodičov. Omyl. Mnoho ľudí, ktorí majú vodičáky, má od vodičov strašne ďaleko. ...

19. 09. 2017
PREJDETE TÚTO KRIŽOVATKU BEZ NEHODY?

PREJDETE TÚTO KRIŽOVATKU BEZ NEHODY?

Dnes rozoberiem ďalšiu tému zo života. Cez víkend sa pri mne pristavil starší pán, že mal slovnú potýčku na jednej ...

05. 09. 2017