S veľkopriestorovou limuzínou si väčšinou človek veľa zábavy za volantom neužije – no ja často zabúdam, že nesedím v Leone, ale v jeho veľkej tučnej príbuznej. Úprimne, pneumatiky u mňa nemajú dlhú životnosť, lebo keď som sa už dobrovoľne odsúdil na jazdu s „mikrobusom“, tak si aspoň občas vychutnám serpentíny v „športovom režime“. Tým, samozrejme, guma pod ťažkým motorom dostáva zabrať a veľmi rýchlo potrebujem prezúvať. Na obutie z prvovýroby spred štyroch rokov si už ani nepamätám. Zato si veľmi dobre spomínam na predchádzajúce letné pneumatiky (zo zdvorilosti ich nebudem konkretizovať), na ktorých som mal neustále pocit, že sa mi niečo deje s prednou nápravou. Po natočení volantu sa auto akosi príliš dobrovoľne stáčalo do zákruty. No nie vpredu, ale vzadu. Hmm, riadenú zadnú nápravu nemám, geometriu som dal skontrolovať a aj ramená držali, ako majú. Neveril som, že až taký negatívny vplyv na jazdné vlastnosti môže mať ojazdená (zákonnom akceptovateľná) pneumatika. No má, a veľký!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

S radosťou som prezul

Po prezutí na nové pneumatiky Vredestein Sportrac 5 s rozmermi 215/60 R 16 99H sa moja Carmen opäť začala správať tak, ako som bol zvyknutý. Ešte kým som začal namotávať kilometre na nové šestnástky, opýtal som sa mechanika, ako sa mu nové gumy ako fachmanovi pozdávali. Zaujímala ma aj jedna, podľa mňa nie nepodstatná vec - či musel veľa dovažovať. Myslím si, že je to jeden zo znakov kvality, keď nemusíte v disku nosiť hrče „olova“.  Priznal sa, že by bol veľmi rád, keby všetky gumy boli od výroby takto rovnomerné. Prvé plus, ešte som sa ani nevozil...

Vodu odvádzajú excelentne

Keďže gumy sme nahodili v polovici júla, párkrát som si vychutnal výdatné prietrže mračien, pri ktorých slabšie povahy okamžite odstavujú autá a dúfajú, že monzúnový dážď neprinesie rovno biblickú potopu. A ja just! Bez väčších problémov v hlbokých koľajach vody, len s občasným prebliknutím protipreklzového systému, ktorý ma upozorňoval, že už fakt strácame adhéziu a treba ubrať. Poviete si, nové pneu sú nové pneu. Hlboký dezén... Ale tentoraz som mal naozaj pocit, že odvod vody na Vredesteinoch je excelentný. 

Klasický graf parametrov pneumatiky má svoje protipóly a na opačnej strane dobrých jazdných vlastností a hlučnosti stojí opotrebovanie. Gumy sa mi zdajú celkom tiché, nešumia veľmi ani pri vysokých rýchlostiach, len na nekvalitnom povrchu sa už ozývajú asi viac, ako by som si želal. A čo sa týka opotrebovania – to posúdim neskôr – zatiaľ som najazdil asi 6 000 kilometrov, a predné majú hlavnú drážku hlbokú 7 ilimetrov, zadné 7,3 mm. Úbytok z pôvodných necelých 8 mm je teda zatiaľ len pár desatín. Opotrebovaniu sa neubránim, no zdá sa mi, že "odchádzajú" rovnomerne. 

Dezén aj bočnicu kreslil Giugiaro Design

Neviem síce, ako by som mal zvlášť oceniť, že pneumatika Sportrac 5 je tak ako mnohé od tohto holandského výrobcu vyvinutá v spolupráci s dizajnérskym štúdiom slávneho mena Giugiaro. Mne sa bočnica síce nezdá dizajnovo výnimočná, ale musím uznať, že rôzne šírky pozdĺžnych drážok aj priečne bloky asymetrického dezénu sú učesané pekne – no viac ako ich uhladenosť oceňujem funkčnosť. Vraj prispievajú aj k úspornej jazde – baví ma, že spotreba mi rozhodne nestúpla, skôr naopak. Odkedy ju pozorujem, mám fakt pocit, že dokážem jazdiť úspornejšie. No bavíme sa o desatinkách, nech nemáte ku koncu môjho hodnotenia pocit, že testované pneumatiky sú to najlepšie, čo som kedy pre moje auto urobil.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

No sú ozaj všestranné viac než som čakal. Pneumatiky zažili aj pár ostrých kôl pri nakrúcaní na okruhu Slovakia Ring. A nebolo to úplné trápenie. Vredestein Sportrac 5 ponúkajú internetové obchody v rozpätí 80 – 97 eur za kus, čo veru nie je málo. Nejde o vyslovene lacný produkt, ale cenu dokážu obhájiť. Na jedenej stránke mi rovno ponúkli aj nepatrne lacnejšie alternatívy - napríklad Fulda EcoControl HP alebo Firestone Roadhawk, nehovoriac o vyslovene rozumných voľbách ako Barum, Matador či Debica. Keď som si však pozrel aktuálne ceny plášťov Michelin či Continental, ktoré v mojich rozmeroch veselo prekračujúce hranicu 100 eur, pochopil som, že Vredestein Sportrac 5 je veľmi slušný štandard vyššej kvality v stále dobrej cene. Ja som hlavne zvedavý, koľko kilometrov mi vydržia a dokedy budú mať stále také presvedčivé jazdné vlastnosti. Možno sa vám s reportom o nich ešte ozvem. Teraz však už poškuľujem po zimnom obutí, už prichádza čas...