Audi rozširuje ponuku modelov g-tron. O čo ide? Bežný zážihový motor uspôsobený na prevádzku na benzín, CNG (stlačený zemný plyn) a po novom aj takzvaný e-gas (špeciálny plyn od Audi). Nové motory Audi g-tron tak po modeli A3 g-tron začínajú montovať aj do A4 Avant a A5 Sportback. Je toto budúcnosť čistejšej a ekonomickejšej individuálnej dopravy, alebo len zlepšovanie si spoločenského imidžu?

Audi novinku začne ponúkať v dvoch ďalších modeloch, v A4 Avant a A5 Sportback. Prečo práve tie vedia asi len v Audi. Motor je v oboch prípadoch ten istý 2,0 TFSI. Maximálny výkon dosahuje 125 kW (170 k) a krútiaci moment vrcholí hodnotou 270 Nm. Motor, samozrejme, vychádza z bežného 2,0 TFSI, voči ktorému má zmenené niektoré veci.

Systém automaticky prepne na benzínový pohon, keď v nádrži klesne obsah plynu pod 0,6 kg. Vďaka bivalentnému pohonu však obe novinky ťažia z dojazdu takmer 1 000 km. 

Verzia A4 Avant s týmto motorom priemerne spotrebuje 3,8 kg plynu na 100 km, rovnako je na tom aj A5 Sportback. Pri benzíne je to trocha odlišné, Avant spotrebuje v priemere 5,5 l/100 km a Sportback 5,6 l /100 km. Audi uvádza, že v porovnaní s ekvivalentným zážihovým motorom sú náklady nižšie, v priemere na 100 km automobily spotrebujú približne 4 € podľa aktuálnych cien CNG. Nové pohonné jednotky pritom nie sú „slimákmi“. Obe verzie zrýchlia z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy.

Tankovacie hrdlo na plyn je vedľa bežného na benzín.

Vďaka bivalentnému pohonu však obe novinky ťažia z dojazdu takmer 1 000 km. CNG by malo vydržať na 500 km a keď tlak v nádrži klesne pod 10 atmosfér (zostáva v nej približne 0,6 kg plynu), systém automaticky prepne na benzínový pohon. V tom majú obe vozidlá dojazd viac ako 450 km.

Odlišnosťou pod prednou kapotou je nápis g-tron na kryte motora.

Plynové nádrže sú vyrobené z polyméru vystuženého uhlíkovými vláknami a polyméru zosilneného skleneným vláknom. Maximálny objem je 19 kg plynu pri tlaku 200 bar. V prípade A4 Avant je batožinový priestor obmedzený na 390 l a model A5 Sportback má k dispozícii 415 l.

Oba modely majú rovnakú normovanú priemernú spotrebu 3,8 kg plynu na 100 km.

Výhodou tohto pohonu je aj prevádzka na takzvaný e-gas. Ide o takzvaný plyn, ktorý vzniká pomocou elektrolýzy, pri ktorej sa štiepia molekuly vody na kyslík a vodík. Kyslík vypustia do ovzdušia a vodík metanizujú s oxidom uhličitým CO2 na bioplyn. Ten je vhodný na tankovanie ako náhrada za zemný plyn. Nové modely začínajú na cene od 40 300 eur za A4 Avant a od 40 800 eur za A5 Sportback.