Ozaj sa mi často nestáva, aby som s reklamným sloganom plne súhlasil. Pre Audi TT 8S znie: SKUTOČNÝ ŠPORTIAK - a ja skutočne súhlasím!

To, čo sa v ďalšom videoteste z cyklu - na dobré auto ani polhodina nie je dosť - dozviete asi len tak neprehltnete. Možno náš test Audi TT III. gen. uzvavriete s tým, že do konca minulého roka sa nám ešte dalo veriť a boli sme nezávislí. A s príchodom r2015 hneď prvým testom o nadhľade, úprimnosti a nezávislosti nemôže byť ani reči. :) Snáď s výnimkou členou AudiKlubu, tým by sa naše hodnotenie malo extra páčiť :) Veď kto by už ospieval TeTéčko pre iné než jeho tvary schopnosť baliť baby? Aký chalan, či muž, ktorý sa venuje športovej jazde aspoň rekreačne, alebo na simulátore by kedy poškuľoval po bežnom TéTéčku? Nuž, odteraz minimálne ja! A som si istý, že by mal každý, kto to s autami a volantom vie a má čo-to za sebou. Nech sa prepadnem, ak by sa vám športová jazda aj v základnom TT nepáčila. Lebo mne sa áno, až moc moc moc...

Sám stále len ťažko verím tomu, čo v teste konštatujem. Keby sme sa bavili o verzii RS, alebo TTS dávalo by to zmysel. No, že je základné Audi TT III. generácie tak vydarená kára by som netipoval ani za cudzie peniaze. Mimochodom, na margo peňazí sa tiež absolútne niet na čo sťažovať. Iste, nie je to žiadne ľudové auto. No základná verzia 2,0 TFSI s pohonom predných kolies a 6st. manuálom stojí necelý milión niekdajších korún, teda 32 500 € (bez DPH). Celková základná cena je rovných 39 tisíc. No kupovať také auto vždy dáva oveľa väčší zmysel na firmu, a to nie len pre odpis DPH. Na prémiové auto so skvelým imidžom týchto kvalít lákavá cifra. Aj keď je asi všetkým jasné, že také sa nepredá jediné na svete! Snáď ho len niekto niekde vyhrá v súťaži. Každý, každučký vodič si v širokej spleti možností a konfigurácií dopraje. Otázne je čoho a koľko :) To, že TT môže stáť aj vyše 60 tisíc snáď nikomu vysvetľovať nemusím. No také, ako sme mali na vyskúšanie, s cenovkou necelých 45 000 € (bez DPH, celkovo čosi nad 51 tisíc €) sa nám zdalo byť skvelé. Rád by som upozornil, že spomínané ceny vo videoteste sú bez DPH.

Kráska

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

Riadna dávka Nikdy predtým

Chalani v Ingostadte sa s TT pochlapili v každom smere viac než kedy predtým. Podľa mňa TT nikdy nevyzeralo lepšie a na betón nikdy lepšie nejazdilo. Nikdy nebolo menej nedotáčavé, nemalo tak dobre rozloženú hmotnosť, tak dobre vyladený podvozok, nikdy lepšie nebrzdilo a ani neznelo (na prdenie pri preraďovaní však treba verziu s DSG, pardón Steptronic). Zamakali aj v oblasti pohotovostnej hmotnosti. Jej presné rozloženie síce nepoznám a nedivil by som sa, keby bolo vpredu stále viac než 55%, no veľký akumulátor za zadnou nápravou jasne potvrdzuje, že pomer p/z konštruktérom zďaleka nebol ukradnutý. V promo dokumentoch TeTéčku síce uvádzajú naozaj chrumkavých 1230 kg (bez vodiča a batožiny). To je hmotnosť základného modelu bez štítkov quattro. Naša verzia mala okrem istej výbavy, pohon oboch náprav a automat. To je o viac než metrák vyššie, no stále slušných 1345 kg. A pokiaľ vodič sám neváži viac než 90 kg fakt pocíti, že v limitných situáciách ozaj nešoféruje ťažkú hrču, ale prekvapivo neutrálne, veľmi presné, dynamikou nabité hravé auto. Auto, ktorému by ste za volantom hádali všetko, len nie 4 krúžky na čele. 

TopSpeed.sk test Audi TT quattro 2,0TFSI 8S Mk3

Audi Virtual Cockpit - teda plne grafický LCD miesto prístrojov je absolútne skvelá vec! Ak ste stratení, navigačnú mapu môžete vidieť takto, alebo takto :) No nie je to super? Nech vám ani nenapadne nariekať za analógovými ručičkami...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Keď si pozriete špičkové parametre namerané na valcovej brzde určenej aj pre autá s pohonom oboch náprav v MMracing, musia vám do očí udrieť obe hodnoty. Maximálny výkon a vrchol krútiaceho momentu. Obe prekračujú výrobcom udávané parametre, výkon celkom zásadne. Audi tvrdí, že táto verzia má 169 kW (230 k) v rozmedzí 4500 - 6200 ot. Meranie väčšinu to potvrdzuje. Motor naozaj dáva od sľúbených 230 koní 4500 ot. Toľko a viac (max. až 189 kW, teda 257 k) vládze až po 5800 ot! Na jednej strane síce nesplnil sľubovaný interval výkonu do 6200 ot, no v maxime dáva až o 12% viac! Podobne je to s krútiacim momentom. Turboregulácia moderných motorov je stále dychberúca. Je neskutočné, že motor dokáže dávať +/- vrcholnú hodnotu v rozmedzí dvoch tretín otáčkového spektra. Tu konkŕetne by to malo byť 370 Nm už od 1600 až po 4300 ot! A naozaj, meranie potvrdilo prítomnosť 360 a viac Nm od 1600 dokonca po 4800 ot. V malej špičke je to 381 Nm pri 4420 ot.
 

Niektorí sa môžu pýtať, prečo tu na rozdiel od Škody Octavia RS TSI nevzniká podozrenie, že auto bolo pre novinárov so zámerom lichotivejších testov fabricky nadupané. Vysvetlenie je jednoduché. Kým v prípade Škody šlo o priamo objednávané auto pre novinárov na testovanie, toto TT prišlo z Maďarska, kde ich všetky vyrábajú ako klientský kus.

TopSpeed.sk test Audi TT quattro 2,0TFSI 8S Mk3 graf merania MM racing
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov
TopSpeed.sk test Audi TT quattro 2,0TFSI 8S Mk3

Audi Drive Select systém zmenou jazdného režimu ovplyvňuje pre zmenu charakteru auta až neuveriteľných 10 parametrov! K dispozícii je až 5 režimov, no tvrdosť pruženia sa mení len nebadateľne.

Kultúrny šok

Neviem ako inak nazvať to, čo nové Audi TT predviedlo. Najmä s ohľadom na to, že s každou predošlých generácí mám opakované skúsenosti s rôznymi verziami. Veď si len pozrite tabuľku plusov a mínusov. Keďže sa jedná o kabínu konfigurácie 2+2 a priestor vpredu je ozaj veľký aj pre chlapa s mierami 200/120, frflať na to, že vzadu niet kam dať nohy a hlavu je nemiestne. Teda pre každého kto nie je dieťa má viac než 150 cm. Menší majú právo sťažovať len na nulový priestor na nohy, ak ten vpredu má viac než 185 cm. No auto sa im bude páčiť natoľko, že sa tam radi odvezú aj v tureckom sede! Prosto v našich +/- zadné sedadlá neriešime. A ostatné výčitky? Prosím vás, samé blbosti. Keby ich dovedna nebolo 5, ale povedzme 2-3, v hodnotení samotného auta by odomňa Audi TT 8S (inak známa aj ako Mk 3) získala 10 z 10. A to je fakt sila!

Nezávislá európska organizácia EuroNCAP ocenila nové Audi TT hodnotením 4 hviezdičiek. V roku 2014 kritériá hodnotenia znovu sprísnili a TT 3. generácie nedokázalo získať 5. To však neznamená, že je menej bezpečné, než doterajšie 5-hviezdičkové autá. Prosto, kritériá pre zisk 5 kusov sú znova prísnejšie. Najbližších pár mesiacov až rokov s tým bude mať problém viacero áut. Audi TT je len prvým z nich. TT získalo 4 hviezdičky z výsledkov v 4 čiastkových oblastiach: ochrana dospelých členov posádky 81%, deti 68%, ochrana chodcov 82% a bezpečnostné systémy 64%.

Audi TT 2,0 TFSI quattro 8S (III. gen)
rok výroby 2014
 

PLUSY:

+ nádherný dizajn
   (agresívny a pekný zároveň),
+ vypínateľné ESC,
+ jazdné vlastnosti,
+ tendencie k powerslidu,
+ výkonné a nevädnúce brzdy,
+ prehľadný, jednoduchý interiér,
+ nízky aerohluk,
+ super posed, perfektné špor. sedačky,
+ volant za vzhľad, dotyk a riadenie,
+ fajn komb. spotreba 8,4 l
   (s ohľadom na výkon),
+ aktívny podvozok pre všetky situácie a režimy,
+ StartStop ON len v režime efficiency,
+ virtual cockpit je špica vec,
+ origo ovládanie klímy a vetrania na prieduchoch,
+ miesto aj pre ozaj vysokých vodičov.



 

     

MÍNUSY:

- tvrdosť akt. podvozka sa mení minimálne,
- voda steká priamo do kufra,
- kastlík len na rukavice (fakt glovebox),
- trochu hluk od kolies,
- málo sériových aktív. prvkov bezpečnosti,
- verzia quattro len s Stronic prevodovkou.


 

Cenník modelov Audi TT platný na Slovensku.

Úprava hodnotenia ceny/protihodnoty na 7 z 9 spomínaných vo videoteste spôsobilo chybné čítanie cenníka s cenami bez DPH. Stále však veľmi dobrá kúpa!

Audi TT 2,0 TFSI Quattro rok výroby 2014
Motor:

zážihový liatinový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 984 cm3, 4-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 82.5 × 92.8 mm, kompresný pomer 9.6 : 1, max. výkon 169 kW (230 k) / 4 500 - 6200 ot, max. krútiaci moment 370 Nm / 1 600 - 4 300 ot, litrový výkon 85 kW (115 k) / l, Emisná norma - EU VI.

Pohon: samočinná 6-stupňová dvojspojková prevodovka, pohon všetkých kolies cez Haldex V.,
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, priečne stabilizátory, kotúčové brzdy predné 312 mm, zadné 300 mm, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, EBD, EBA, EDS, ESP, EPS, TSA, MSR, HBA,
Kolesá: ľahkozliatinové kované disky, rozmery diskov 8,5J x 18",
pneu 245/40 R18
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4177 x 1966 x 1353 mm, rázvor - 2505 mm, objem kufra - 305l, pohotovostná hmotnosť - 1 345 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba (výrobca)- 6,4 l/100 km, spotreba počas testu 8,4 l/100 km, výkonová hmotnosť 7,90 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 250 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 5,3 s

Cena:

Základný model 2,0 TFSI 6MT - 38 900 €,
Verzia 2,0 TFSI DSG Quattro - od 44 130 €,
Testovaná verzia - 51 100 €.

Komentár redakcie: František HANZEL

Je to až nečakané na nemecké auto, najmä zo skupiny VW, ale TT má naozaj „charizmu“ a priamo vás vtiahne. Už po usadnutí za volant zistíte, že nesedíte v obyčajnom aute. Dlhá prístrojovka a volant vysunutý k vodičovi dajú jasne najavo, že ste v športiaku. Interiéru navyše veľmi pristane strohosť. To, že v strede nie je displej a všetko nastavovanie a info nájde vodič pred sebou na displeji, ktorý nahradil klasické budíky je obrovské plus. Vyvoláva to pocit pretekárskeho auta. Nadšenie pokračuje skvelým volantom. Je dobre tvarovaný, dobre vyzerá a spolu s posedom priamo vyzýva na držanie v polohe rúk v polohe trištvrte na tri. Vodič navyše sedí príjemne nízko a pocit ešte umocňuje vysoký pontón karosérie. Cez bočné okno naozaj trčí iba hlava. Mimochodom v mojom prípade bol priestor na hlavou prekvapivo veľkorysý, čo znamená, že ľudia do 200 cm nemajú problém. Nadšenie, samozrejme, pokračuje aj pri jazde. Už len vozenie sa po meste legálnymi rýchlosťami vyvoláva radosť. Len pre to, ako auto vyzerá, ako znie. No tá pravá zábava príde za mestom. V režime dynamic je TT skutočne rýchle a emócie podporuje dravý zvuk. Audi TT III. gen totiž pri radení strieľa do výfuku. Riadenie je tuhšie ako na bežných autách. Dobre drží stopu a s pohonom oboch náprav dáva vodičovi sebadôveru. Veľmi dobré je v tomto smere aj manuálne radenie pádlami pod volantom. Rýchla jazda s ich využitím je ozaj zábavná. Ja by som volil manuál, aj za cenu tých superzvukov. Veľmi sa mi na testovanom aute páčila strohosť. Nemalo zbytočne veľa príplatkovej výbavy. Za čo by som si však určite priplatil, by boli lepšie svetlá. Najmä v tak rýchlom aute by sa hodili, aj keď to rozhodne nie je lacný špás. Príplatkové svetlá Audi Matrix LED totiž stoja až 2 400 eur a k ním musíte mať aj automatické vnútorné spätné zrkadlo za ďalších 276 eur! Audi TT 3. generácie, vie rozhodne nadchnúť! Nás teda určite!