Po letnej odmlke je tu opäť seriál Autá našich rodičov. Pred letom som dokončil modely automobilky Škoda, približne od roku 1950, až po prvú generáciu modernej Škody Octavia. Dnes sa pozriem na poľskú značku FSO, konkrétne typu FSO Warzsawa. Nebolo ich u nás veľa, ale pár kusov ich predsa len jazdilo. Naopak, v Poľsku ste ich mohli stretnúť na každom rohu dokonca ešte pred pár rokmi.

Skratka FSO znamená Fabryka Samochodów Osobowych, čiže Fabrika osobných áut.

GAZ M20 Pobeda bola licenčným vzorom pre Warszawu. Tej sa povenujeme v budúcnosti.

Poliaci na tom boli v priemyselnej oblasti podstatne horšie, ako Slováci. Väčšinu veci vyrábali na základe odkúpených licencií. Za zmienku stoja licencie od Fiatu, či výroba traktorov Ursus na základe licencie Zetoru od 50. rokov. Kvalitou však za pôvodnými strojmi výrazne zaostávali.

A ako to bolo s autami? Závod FSO vznikol už v roku 1951 vo Varšave. Éra montovania áut sa definitívne skončila v marci 2011. K prvým modelom automobilky radíme model Warszawa, ktorý bol vyrábaný na základe licencie sovietskej Gaz M20 Pobeda.

 

FSO Warszawa

Poliaci tento model v rôznych obmenách produkovali neskutočných 20 rokov. Konkrétne medzi r1951-1973. V Poľsku drží jedno veľké prvenstvo. Bol to prvý sériovo vyrábaný osobný automobil v ich kraji po 2. svetovej vojne. Pod kapotu umiestnili radový štvorvalcový motor s objemom 2120 cm3 spojený s trojstupňovou manuálnou prevodovkou. Neskôr, od r1971 mali niektoré kusy 4 kvalty. Poháňaná bola zadná náprava. Prvé modely s označením (M20, 200, 201 a 202) mali elegantnú karosériu typu fastback. Od r1964 ponúkali aj sedan a rok na to prišlo praktickejšie kombi.

Za vyše 20 rokov vyrobili 254 471 kusov FSO Warszawa. Z toho zhruba tretina išla na export.

V roku 1958 vyrábali aj úžitkoví verziu pick-up. Na jej základe boli postavené viaceré modifikované kusy, ktoré využívali ako sanitky, či pohrebné vozy. Technológia z Warszawy si našla uplatnenie aj v iných strojoch, akými sú napr. dodávky Żuk, Nysa, či terénny Tarpan. Posledný kus Warszawy zišiel z výrobného pásu 30. marca 1973. 

História a vývoj

Úplne prvá povojnová myšlienka na produkciu osobných áut v Poľsku prišla ešte v roku 1946. Vtedy bola vytvorená komisia automobilového priemyslu v Centrálnom úrade plánovania. Na začiatku r1947 začali prvé rokovania s Fiatom o nákupe práv na montáž a neskoršiu výrobu osobných áut. Následne v decembri r1947 obe strany uzavreli dohodu, kedy sa Fiat zaviazal, že sa podujme výroby osobného Fiatu 1100. Práce na výstavbe továrne sa rozbehli v r1948. O niekoľko mesiacov neskôr sa však prerušili - dôvodom bolo rozhodnutie Josefa Stalina, že socialistické štáty by sa mali podporovať navzájom a nemali by mať prospech z kapitalistických štátov. Podľa niektorých zdrojov bolo príčinou (alebo jedným z dôvodov rozpadu spolupráce) stiahnutie talianskej strany v dôsledku nadobudnutia účinnosti Marshallovho plánu, v ktorom by Taliansko malo dostať veľké množstvá amerického uhlia.

 

Poliaci v podstate nemali na výber. Preto im Sovieti poskytli dokumentáciu a vybavenie na výrobu GAZ-M20 Pobeda. A veru ani to nebolo lacné. Na vtedajšie pomery zaplatili 130 miliónov zlotých za technické listy, ale pre lisovne a obrábacie stroje 250 miliónov. Vtedy chceli vyrábať približne 25 000 ks/rok. Spolupráca začala 25. januára 1950 podpisom dohody. Podľa archívov vtedy funkcionári nepodpísali licenčnú zmluvu o presnej kópii auta. Nový poľský samochod tak mohol mať niektoré detaily od Pobedy odlišné.

Warszawa M-20

Prvá Warszawa M-20 bola postavená z dielov pripravených v ZSSR v novembri 1951. Do konca roka stihli postaviť iba 75 kusov. Z pôvodného plánu 25 000 kusov ročne sa za celý dlhý život nepodarilo naplniť celú časť. Poliakom sa podarilo prvú čisto poľskú Warszawu postaviť až 19. Septembra 1953 a v roku 1954 začali s exportom. Hlavným odbytiskom bola Čína, Rumunsko, Bulharsko a Albánsko. 
Warszawa M-20, rovnako ako GAZ-M20, vybavili samonosným podvozkom s pomocným rámom pod motor. Motor bol radový štvorvalec s objemom 2120 cm3 a maximálnym výkonom 50 koní (36,8 kW) s krútiacim momentom 122 Nm. Predná náprava mala nezávislé odpruženie, ktoré pozostávalo z dvojitých výkyvných ramien a pružinách s hydraulickými tlmičmi. Prvá Warszawa  dokázala uháňať 105 km/h. V r1956 začali pracoval na novej štvorstupňovej prevodovky. V praxi štvorkvalt nefungoval, tak výskum pozastavili. V tom istom roku bola zahájená práca aj na novom motore, ktorý vychádzal z Renaultu Frégate. Sériovú výrobu začali v r1962.

Prvá Warszawa M-20 bola postavená z dielov pripravených v ZSSR v novembri 1951. Do konca roka stihli postaviť iba 75 kusov. Z pôvodného plánu 25 000 kusov ročne sa za celý dlhý život nepodarilo naplniť celú časť. Poliakom sa podarilo prvú čisto poľskú Warszawu postaviť až 19. septembra 1953 a v roku 1954 začali s exportom. Hlavným odbytiskom bola Čína, Rumunsko, Bulharsko a Albánsko. 

 

Warszawa M-20, rovnako ako GAZ-M20, vybavili samonosným podvozkom s pomocným rámom pod motorom. Motor bol radový štvorvalec s objemom 2120 cm3 a maximálnym výkonom 50 koní (36,8 kW) s krútiacim momentom 122 Nm. Predná náprava mala nezávislé odpruženie, ktoré pozostávalo z dvojitých výkyvných ramien a pružinách s hydraulickými tlmičmi. Prvá Warszawa dokázala uháňať 105 km/h. V r1956 začali pracoval na novej štvorstupňovej prevodovke. V praxi štvorkvalt nefungoval, tak výskum pozastavili. V tom istom roku bola zahájená práca aj na novom motore, ktorý vychádzal z Renaultu Frégate. Sériovú výrobu s týmto motorom začali v r1962.

FSO Warszawa môžete občas stretnúť aj na koľajniciach. Slúžili ako dreziny. Sú k videniu počas parných dní napr. v Bratislave na Rendezi.

Warszawa M20-57/200 

Ide v podstate o prvú veľkú modernizáciu z r1957. Modernizácia zasiahla mriežku chladiča, bočné prahy a sukne a okrúhle svetlomety. Zmeny sa dotkli aj motora, zvýšili kompresný pomer, čo sa odzrkadlilo na parametroch. Výkon bol 52k (38,2 kW) a maximálna rýchlosť narástla na 115 km/h. Na interiér tiež nezabudli. Prišlo nové dvojfarebné čalúnenie, nový volant a popolník. S príchodom modernizácie priniesli aj nové logo FSO.

Warszawa 203/223 a 204/224

Na prelome 50. a 60. rokov bola silueta tela Varšavy zastaraná. Rozhodli sa ju zmodernizovať. V r1961 postavili a následne aj prezentovali 3 prototypy s karosériou sedan. Z finančných a technologických obmedzení sa zmeny dotkli len zadnej časti karosérie a ruku priložili aj na konštrukciu strechy.  Prvý prototyp mal zadné sklo sklonené v zápornom uhle. Po ukončení stavebných prác sa v auguste 1964 dostala do výroby sériová Varšavy 203. Vážne zadok auta vyzerá tak, ako by to bolo auto z inej doby v porovnaní s predkom. Nový model dostal aj iný chladič, nárazníky a smerovky. Zmeny v interiéri boli decentné. Použili čierny plast na palubnú dosku.

 

O rok neskôr prišla 203K/204K. Na konci výroby sa do nich dostali mnohé prvky poľského Fiatu 125p, ako napr. chladiaci a brzdový systém, prvky vnútorného vybavenia, olejový filter a sacie a výfukové potrubie, laky karosérie, alternátor, karburátor Weber a i.

 

Sumár modelov FSO Warzsawa

  • Warszawa M-20 (1951–1957),
  • Warszawa M-20 model 57 (1957–1960) (neskôr nazvaná ako model 200),
  • Warszawa 201 (1960–1964),
  • Warszawa 202 (1962–1964),
  • Warszawa 223/224 (1964–1973).