Ako nakupujete mobilné telefóny? Nový kúsok si kúpite až vtedy, keď ten starý doslúži? Vo všeobecnosti sú dve skupiny ľudí, tí ktorým mobil vydrží roky a tí ktorí najnovší model každý rok. Dôvod? Nový model je vždy o niečo lepší, väčší, štýlovejší... Podľa americkej štúdie to s autami začína vyzerať podobne.

 

Častá výmena áut prináša so sebou aj výhody. Modernejšie autá sú totiž bezpečnejšie než ich predchodcovia.

Automobily zatiaľ nemeníme každý rok. Je to logické, nemáme na to jednoducho dostatok finančných prostriedkov. Podľa štúdie ale postupne skracujeme dobu splácania nového auta. V USA sa táto doba v priemere znížila na 36 mesiacov. Len tri roky? To sa dosť približuje k dvom rokom, teda obdobiu, v ktorom si ľudia priemerne kupujú nový telefón.

 

Dôvodom tejto zmeny je údajne rýchly pokrok v informačných a komunikačných technológiách na palube. Moderné technológie v autách začínajú zastarávať neuveriteľnou rýchlosťou. Pred pár rokmi totiž nebola dotyková obrazovka v aute ničím bežným. Dostali ste ju nanajvýš v prémiových autách. Konektivita mobilu bola na tom podobne. V autách pred ste našli maximálne technológiu Bluetooth pre volanie. Internet a podporu rôznych aplikácii by ste tu hľadali väčšinou márne. Dnes vám podobné vymoženosti poskytnú modely z úplného základu ponuky značky napr. nedávno testovaný Renault Twingo. Párovanie displejov, internet, Facebook... kto chce mať toto všetko na palube musí počítať aj s možným rizikom. Nové technológie so sebou prinášajú aj určité bezpečnostné riziko. Vývojári systémov sa bezpečnosťou proti hackerom zatiaľ veľmi nezaoberali.

Častá výmena áut prináša so sebou aj výhody. Modernejšie autá sú totiž bezpečnejšie než ich predchodcovia. Jednak majú častokrát vyššiu pasívnu bezpečnosť, ale aj aktívnu bezpečnosť. Systémy ako stabilizácia sú posledných pár rokov povinné. Okrem toho sa k nim pridávajú systémy automatického brzdenia, pred kolízne asistenti, systémy, ktoré vás varujú pred mikrospánkom a mnohé ďalšie. Ďalšou výhodou častejšej výmeny áut môže byť vývoj cien na trhu jazdeniek. Ak bude na trhu veľké množstvo jazdených vozidiel ceny logicky zamieria smerom dolu.

 

Na druhú stranu častá výmena áut so sebou prináša aj určité nevýhody. Výroba a ani likvidácia auta nie je úplne najekologickejší proces. Zbaviť sa úplne funkčného auta len preto, že nemá pripojenie na internet znie tak trochu márnotratne. Na druhú stranu zase prichádza otázka prevádzkovej spoľahlivosti moderných vozidiel. Niektorí ľudia dokonca tvrdia, že moderné autá majú životnosť len pár rokov. Ak má priemerný majiteľ svoje auto len tri roky tak mu krátšia životnosť vôbec nevadí a automobilky sa tomu museli prispôsobiť. Zachytili teda výrobcovia tento spotrebný charakter používania auta a prispôsobili sa mu? Alebo je to úplne inak?

 

Zdroj: autoforum, autonews