Automatické parkovanie už poznáme. Nedávno ho automobilky obohatili o funkciu samostatného parkovania bez nutnosti sedenia za volantom. Čo bude nasledovať? Pravdepodobne automatické parkovanie bez vodiča v podzemných garážach. Presne to Mercedes-Benz so spoločnosťou Bosch úspešne otestoval v podzemnej garáži v Stuttgarte.

S parkovaním mali, majú a vždy budú mať problémy niektorí vodiči, či už sa jedná o mužov alebo ženy. Výrobcovia sa im tak snažia uľahčiť život v mestách s rôznymi asistentmi. Najprv vo výbave vozidiel figurovali len parkovacie senzory, ktoré pípali, neskôr zobrazovali graficky vzdialenosť a po novom už dokážu na kamere zobraziť priestor okolo celého vozidla.

V podzemných parkoviskách tak pravdepodobne v budúcnosti nestrávite viac ako pár sekúnd.

Vyšším štádiom je automatické parkovanie s vodičom alebo bez neho, ktoré predstavili najprv v BMW radu 7, neskôr si už našlo cestu aj do menších typov BMW 5 a Mercedes-Benz E. Vývoj však ide ďalej, a tak konštruktéri pracovali a nedávno tiež úspešne otestovali ďalšiu novinku, automatické parkovanie bez vodiča až na konkrétne miesto v podzemných garážach, takzvaný Automated Valet Parking.

Plocha, na ktorej si vozidlo vyzdvihnete, by mala byť čo najbližšie k vchodu do múzea alebo obchodného centra.

O čo ide? Predstavte si situáciu, že prídete do podzemnej garáže obchodného centra a ponáhľate sa napríklad na predstavenie do kina, alebo len potrebujete ísť rýchlo na záchod. Vozidlo odstavíte na konkrétnu plochu, v smartfóne potvrdíte parkovací manéver vozidla a o viac sa nestaráte.

Počas parkovacieho manévru budú vozidlu svietiť na modro nielen blinkre v zrkadlách, ale aj tretie brzdové svetlo.

Automobil po získaní informácie o voľných miestach vyberie niektoré predvolené alebo len to najbližšie a sám „odjazdí“ vzdialenosť k nemu a tiež zaparkuje. Po odchode z nákupného centra len prídete k tomu istému miestu, smartfónom si vozidlo „zavoláte“ a to automaticky príde opäť na to isté miesto, kde ste ho nechali. Niečo ako Knight Rider.

Nemusí to byť však hudba ďalekej budúcnosti. Daimler so spoločnosťou Bosch totiž úspešne otestoval túto technológiu v podzemnom parkovisku múzea Mercedes-Benz v Stuttgarte. Tento systém zatiaľ skúšobne testujú a od budúceho roka ho budú môcť vyskúšať aj noví návštevníci múzea. V rámci požičiavania poloautonómnych vozidiel prídu návštevníci k určenej ploche a vozidlo získané cez rezerváciu si jednoducho cez smartphone zavolajú. Po ukončení požičiavania automobil zaparkujú na tú istú plochu, z ktorej vozidlo prevzali, zvolia na smartfóne parkovací manéver a o zvyšok sa nestarajú. Automobil sa opäť vráti na svoje určené miesto. Podľa videa to budú môcť vyskúšať aj majitelia so svojimi vozidlami po príchode na určenú plochu, tie však budú musieť mať príslušnú výbavu (parkovací asistent spolu s 360 ° kamerou a podobne). Počas parkovacieho manévru budú napríklad bočné smerovky v zrkadlách svietiť na modro. Senzory okrem vozidla budú nainštalované aj v parkovacích plochách a budú navádzať vozidlo na jeho miesto.

Takýto pohľad by sa vám naskytol, keby ste počas parkovacieho manévru sedeli na zadných sedadlách.

Systém má tiež ochranu pred neočakávanými prípadmi, ako napríklad vbehnutie chodcov do dráhy vozidla. Výhodou je aj možnosť zaparkovania tesnejšie k druhému vozidlo, pretože odpadá nutnosť nastupovania. Do parkovacieho domu sa tak zmestí viac vozidiel, značka hovorí o 20 % úspore priestoru. Ako sa vám páči tento nápad? Ako by si poradil so zle parkujúcimi vozidlami alebo aké kolóny by vznikli napríklad cez víkend v obľúbených nákupných centrách v ich špičkách? To však ukáže až prax. Nápad je to však perfektný, už vám tak nikto neobúcha lak vozidla pri parkovaní a otváraní dverí.