Na autonómne autá si budeme musieť pomaly zvykať. Hoci tu ešte nie je doba, kedy budú reálne použiteľné, už sa veľmi blíži. Veď aktuálny Mercedes-Benz triedy E W213 už má v sérii všetko, čo na autonómnu jazdu treba. Mercedes E sa tak stal prvým sériovým autom s povolením autonómnej jazdy. Samozrejme, iba vo vybranej lokalite a na testovacie účely. Istý druh autopilota, ktorý však v žiadnom prípade ešte neznamená autonómne auto, ponúka aj Tesla. V roku 2017 chce prvé plne autonómne auto predstaviť Volvo, nuž a pozadu nechce zostať ani Audi. Práve naopak. Audi sa venuje vývoju autonómneho auta už niekoľko rokov a v roku 2009 stanovilo s modelom TTS rýchlostný rekord pre autá bez vodiča. V roku 2014 už Audi RS7 prešlo Hockenheinring úplne bez vodiča v plnom tempe. Ani tu sa vývoj ešte neskončil.

Testovacie Audi A7 menom Jack jazdí čoraz prirodzenejšie

Aj šéf Audi, Rupert Stadler, si myslí, že konektivita a autonómny režim budú v budúcnosti dôležitejšie ako samotné jazdné vlastnosti. Automobilka preto pokračuje vo vývoji autonómneho režimu a chce dať určitý druh autopilota novej generácii Audi A8. Najskôr však treba autopilota naučiť šoférovať tak, ako by to robil človek. Rovnakú myšlienku už prezentoval aj Jaguar, ktorý chce, aby autá nejazdili ako roboti. Tu určite mnohým z vás napadne, že veľká skupina jazdí úplne hrozne, agresívne a má veľa nebezpečných zlozvykov. Prečo by teda autonómne autá mali jazdiť ako ľudia? Nuž, automobilky, samozrejme, nechcú učiť autá negatívne správanie. Chcú, aby jazdili ako slušný, skúsený vodič. V záujme väčšej bezpečnosti a plynulosti premávky.

Práve takto sa snažili naprogramovať testovacie autonómne Audi A7, ktorému dal vývojový tím prezývku Jack. Auto napríklad predbieha kamióny väčším oblúkom a už pred samotným manévrom dá smerovku a priblíži sa k čiare, aby naznačilo ostatným účastníkom premávky, že sa ide preradiť. Až následne sa preradí z pruhu do pruhu. Riadiaca jednotka tiež vyhodnocuje situáciu pri pripájaní sa iných vozidiel. Vie tak určiť, či má auto pribrzdiť, alebo pridať v záujme čo najväčšej plynulosti dopravy. Na tento účel počítač v aute spracováva signály zo všetkých senzorov a vytvára aktuálny obraz diania okolo auta.

Automobilka okrem zdokonaľovania systému spolupracuje aj na vývoji infraštruktúry. Znamená to, že pomáha vyvíjať cesty, ktoré by komunikovali s autonómnymi autami a dokázali tak lepšie riadiť tok premávky. Znamená to, že napríklad informácie z rôznych premenlivých informačných tabúľ by sa automaticky posielali aj do áut. Sú to napríklad informácie o zápchach, či prácach na ceste. Auto, prípadne aj vodič, by tak vedeli skôr reagovať a prípadne zvoliť inú trasu. Takýto testovací komunikatívny úsek diaľnice A9 postavilo nemecké ministerstvo dopravy. Spolu s automobilkami ako Audi sa snažia vytvoriť určitý komunikačný štandard. Cieľom je ale aj vyvinúť štandardné dopravné značenie tak, aby ho auto vedelo zaregistrovať skôr. Ďalším krokom by mala byť komunikácia medzi autami idúcimi po tejto istej ceste. Tie by sa potom mali vzájomne varovať pred nebezpečným situáciami na trase. Ani to však nie je úplná novinka a na systéme komunikácie medzi autami už pracuje aj Toyota, alebo Jaguar Land Rover.

Zdroj: Audi

AUDI RS7 JAZDILO NA HOCKENHEIMRINGU BEZ PILOTA. NEBOLO TO PRVÝKRÁT!

AUDI RS7 JAZDILO NA HOCKENHEIMRINGU BEZ ...

Audi pri finále tohtoročnej sezóny DTM na okruhu Hockenheimring predstavilo prototyp Audi RS7, schopný prejsť celý okruh ...

09. 11. 2014
JAZDNÉ VLASTNOSTI AUTOMOBILOV NEBUDÚ V BLÍZKEJ BUDÚCNOSTI AŽ TAK PODSTATNÉ

JAZDNÉ VLASTNOSTI AUTOMOBILOV NEBUDÚ V ...

Myslí si to šéf značky Audi, Rupert Stadler. Podľa neho sa majú v nasledujúcich rokoch automobily zamerať viac na ...

20. 05. 2015
MERCEDES E JE PRVÝM SÉRIOVÝM AUTOM S POVOLENÍM AUTONÓMNEJ JAZDY

MERCEDES E JE PRVÝM SÉRIOVÝM AUTOM S ...

Automobilky sa v poslednej dobe doslova predbiehajú vo vývoji technológie autonómnych vozidiel. Nečudo teda, že je na svete ...

28. 01. 2016
PODĽA JAGUARU BUDÚ AUTONÓMNE AUTÁ JAZDIŤ AKO ĽUDIA

PODĽA JAGUARU BUDÚ AUTONÓMNE AUTÁ ...

Autonómne autá sa na nás valia z každej strany. Zatiaľ iba virtuálne, no napríklad Volvo chce prevziať zodpovednosť za ...

09. 02. 2016
VOLVO PRINESIE LEPŠÍ AUTONÓMNY SYSTÉM NEŽ TESLA UŽ V ROKU 2017

VOLVO PRINESIE LEPŠÍ AUTONÓMNY SYSTÉM ...

Polo-autonómne systémy sú v autách stále bežnejšie. Pre pár rokmi boli bežné len vo vrcholných modeloch prémiových ...

02. 05. 2016
CHLAPÍK SKÚŠAL AUTOPILOT TESLY ZO ZADNÉHO SEDADLA, MUSKOVI SA TO NEPÁČI

CHLAPÍK SKÚŠAL AUTOPILOT TESLY ZO ...

Autopilot? Tak to nemusím sedieť za volantom! Asi takéto myšlienkové pochody musel mať holandský majiteľ Tesly, keď ...

10. 11. 2015