Luxusné autá by mali mať nielen luxus na palube, ale aj majiteľa tak trocha reprezentovať. Nielen vizuálne, ale aj akusticky. O to sa však vznetový štvorvalec, aj keď sa ho budú snažiť akokoľvek utlmiť, bude snažiť márne. Zvuk štvorvalca je špecifický a pre honosné autá stále nie ten pravý. Nie každému však na týchto kritériách záleží. BMW 725d môže byť vhodným autom pre taxikárov pre primárne jazdenie v meste a blízkom okolí a tiež ako vhodné firemné auto pre manažéra, ktorý už musí vyberať nielen podľa rozpočtu, ale aj spotreby a emisií.

Nie som proti znižovaniu emisií CO2 a podobne. Iste si pamätáte na BMW 7 generácie E38, ktorá s názvom 725 prišla ako prvá, s prívlastkom tds. Áno, v prvej 7mičke generácie E23 tu bolo aj 725i, avšak len pre úrady a k súkromných vlastníkom šlo len pár vozidiel. BMW 725 tds bolo základnou sedmičkou, pod prednou kapotou však pracoval radový šesťvalec s (na tú dobu) vysokým výkonom 105 kW (143 k) a 280 Nm. Spojený bol buď s 5-stupňovou manuálnou alebo automatickou prevodovkou. Automobil zrýchlil na 100 km/h za 11,5 sekundy (s automatom za 12,2 s) a maximálka bola 206, respektíve 202 km/h.

Generácia E38 bola tiež prvá, ktorá prišla so vznetovým motorom.

Hoci sa najnovšie BMW 725d nepredáva len na francúzskom trhu, nemecký konfigurátor a ani cenník, prekvapivo, takú verziu nepoznajú. Zatiaľ. V tomto porovnaní sú parametre biturbo štvorvalca ohromné, takmer dvojnásobné. No netreba zabudnúť na fakt, že aktuálna sedmička je o riadny kus väčšie a ťažšie auto. Verzia 725d má dvojlitrový vznetový štvorvalec s max. výkonom 170 kW (231 k) a 500 Nm. Motor je spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a pre efektivitu a menšiu hmotnosť na súčasnú dobu pre BMW však prekvapivo poháňa len zadné kolesá. Maximálna rýchlosť je 245 km/h a zrýchlenie na 100-ku zvládne za 6,9 sekundy, teda takmer o polovicu menej, ako prvá 725 tds.

Pokrok v oblasti techniky je naozaj obrovský, pre väčšinu majiteľov bude jedno, či im pod prednou kapotou pracuje štvorvalec alebo šesťvalec. Má však verzia zmysel? Pri náhľade do cien je rozdiel medzi 725d a 730d necelých 4 500 eur (85 450 eur vs 89 800 eur), teda 4,5 %. Má teda podľa vás takáto verzia zmysel, okrem povinného znižovania flotilových emisií CO2? Nebolo by jednoduchšie prísť po vzore Audi s podladeným trojlitrovým šesťvalcom (v niektorých modeloch verzia so 160 kW a 218 k)? Dokonca aj rozdiel v normovanej spotrebe je len 0,4 l/100 km.

Zdroj foto: BMW

Verziu 725d si kúpite vo Francúzsku len ako zadnokolku a len s krátkym rázvorom.