Brabus neupravuje len bežné Mercedesy. Brabus a Smart spolupracujú už 15 rokov, čo je malý dôvod na oslavu. V triede mini áut nie je v Európe aktuálne veľa konkurentov a v podobe upravených vozidiel takmer žiaden. Brabus tak mal a stále má so Smartom jedinečnosť. Jedným z vážnych konkurentov by mohol byť Abarth s upravenými modelmi na základe 500-ky.

Brabus je najväčší dvorný úpravca Mercedes-Benz, nakoľko AMG už dávno patrí priamo značke. Koncernu Daimler patrí aj značka Smart a na ňu sa začal úpravca orientovať na sklonku milénia.

Pod kapotu Smartu roadster vopchali dokonca preplňovaný vidlicový šesťvalec s maximálnym výkonom 125 kW (170 k) a zrýchlením na 100-ku pod 6 sekúnd.

V marci 2002 začala spolupráca medzi oboma značkami, ktorá prezentovala prvú štúdiu na autosalóne v Ženeve. Už v júni toho istého roka predstavili prvý sériový model, Smart Brabus 1st edition. So špeciálnym bodykitom pôsobila voči bežnému Smartu naozaj netradične. Z 0,6-litrového preplňovaného trojvalca dosiahli 52 kW (70 k), ktoré na tak malé vozidlo bohato stačili. Veď bežný Smart mal od 33 kW (45 k) do 45 kW (61 k). Vyrobili z nich len 500 kusov. Dnes je to naozaj zaujímavý kúsok, ktorý má aj zberateľský potenciál. V ponuke bol ako kupé, tak aj kabrio.

Smart fortwo Brabus začali vyrábať pred 15 rokmi.

V máji 2003 zvýšili výkon s 0,7-litrovým trojvalcom na 55 kW (75 k). Krútiaci moment ponúkal 110 Nm a maximálna rýchlosť bola 150 km/h. Kto sa viezol v tomto mini-autíčku, tak vie, že už rýchlosť nad 100 km/h je pre jeho krátky rázvor z hľadiska stability problém.

V6 biturbo v Smarte? Prečo nie

Špecialitou bol Brabus V6 Biturbo roadster z júla 2003, z ktorých postavili len 10 prototypov. Z dvoch štandardných trojvalcov 0,7 litra spojením vytvorili šesťvalec s dvojicou turbodúchadiel. Maximálny výkon bol 125 kW (170 k) a zrýchlenie na 100 km/h za menej ako 6 sekúnd. O rok neskôr prichádza na trh sériová produkcia Brabus Smart roadster s maximálnym výkonom 74 kW (101 k) a maximálnou rýchlosťou 190 alebo 195 km/h. Tá už zostala verná malému preplňovanému trojvalcu so zdvihovým objemom 0,7 litra.

Smart Brabus roadster mal ako prototyp vidlicový šesťvalec s maximálnym výkonom 125 kW (170 k).

V marci 2005 mal premiéru upravený Smart forfour od Brabusu. Ten z 1,5-litrového preplňovaného štvorvalca ponúka 130 kW (177 k) a 230 Nm. Maximálna rýchlosť je 221 km/h a zrýchlenie na 100 km/h za 6,9 sekundy.

Smart forfour Brabus prvej generácie mal preplňovaný štvorvalec. V druhej generácii ho nahradil len trojvalec.

O 2 roky neskôr prichádza na scénu nová generácia Smartu fortwo, ktorý si do parády zoberie aj Brabus. Po úpravách má z litrového trojvalca 75 kW (102 k) a 147 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 9,9 sekundy a maximálka leží na hodnote 155 km/h. Opäť výrazný „bodykit“ a 16- alebo 17-palcové kolesá dodávajú malému vozidlu športovejší charakter.

Smart fortwo druhej generácie mal litrový trojvalec s maximálnym výkonom 75 kW (102 k).

V priebehu výroby druhej generácie vyrobil Brabus niekoľko edícií. Za zmienku stojí Brabus Ultimate 120. Podľa názvu je jasné, že maximálny výkon je na úrovni 88 kW (120 k) a maximálna rýchlosť už dosahuje 170 km/h. Automobil stál na 18-palcových diskoch so zníženým pružením. Na 100 km/h to model zvládol za 8,9 sekundy.

Aktuálna tretia generácia Smartu fortwo má s úpravou Brabus zrýchlenie na 100 km/h s 80 kW motorom za 9,5 sekundy.

V roku 2014 prichádza na trh aktuálna, tretia generácia Smartu, ktorú Brabus tiež „vytuninguje“. Po úprave dosahuje z 0,9-litrového trojvalca maximálny výkon 80 kW (109 k) a 170 Nm. Tento motor je aj pod kapotou modelu forfour. Zatiaľ čo v menšom fortwo zrýchli na 100 km/h za 9,5 sekundy, štvorsedadlovému automobilu to trvá o sekundu dlhšie. Maximálna rýchlosť je v menšom fortwo obmedzená na 165 km/h, vo väčšom forfour na 180 km/h.

O 3 roky neskôr Brabus oslavuje 15 rokov spolupráce so Smartom a tak prichádza na trh špeciálna edícia 15th anniversary edition. Produkcia je v tomto prípade limitovaná na 150 kusov. Čo si o úpravách maličkého Smartu myslíte vy? Zaujal vás niektorou generáciou, alebo sú to podľa vás len zbytočne premotorované „mini-autíčka“?