Mám nutkanie napísať, že máme vážny problém. Toto tvrdenie je však v úplnom kontraste s predošlým článkom o prekvitajúcej výrobe osobných áut na Slovensku. Tak ako to teda je? Že máme vážny problém jednoznačne platí. Má ho takmer celá Európa. Kým sa dotkne priamo nás, môže prejsť ešte pár dobrých rokov. Kým Európa si svoj hrob kope pár ostatných rokov, Slovensko ten svoj už zasypáva...

 

 

Predaj áut sa v Európe prepadol na 20 ročné minimum a dnes zodpovedá predajom z pred roku 1993. Nie je veľkým tajomstvom, že viaceré neprémiové, ale ľudové automobilky vyrábajú bez zisku, alebo dokonca so stratou. Prečo to robia? Len aby udržali celú tu mašinériu v pohybe. Ak by sme sa na tento problém mali pozerať len jednoduchým sedliackym rozumom, ktorý vraví, že keď to nie je ziskové, nemá to zmysel by nebolo správne. Na toto odvetvie je naviazaných veľmi veľa pracovných miest a hromadné prepúšťanie by veci zhoršilo ešte viac. Od ešte slabšej kúpyschopnosti až po boj o prežitie a teda veľké sociálne nepokoje. Ale nie o tom som chcel, to už trošku predbieham.

 

Automobilová Európa je v kŕčoch a vďaka Bruselu sa vôbec nezdá, že by mohli prísť lepšie časy. Slovensko si navyše dlhodobým ignorovaním problémov so zaostávaním v školstve, zastaraným spôsobom výučby, minimálnej podpory vedeckého bádania a inovácie technológií svoj hrob už zasypáva.

TopSpeed.sk nie je jediné médium, ktoré už niekoľko rokov spochybňuje až odmieta návrhy a rozhodnutia europoslancov v Bruseli v súvislosti s automobilovým priemyslom. Mnohé z nich sú tak drastické, alebo tak nelogické, že to pochopí aj stredoškolák. O to väčšou záhadou pre mňa ostáva, ako je možné, že také veci nie len uvidia svetlo sveta, ale oni aj odznejú vo veľkej sále Europarlamentu a mnohé (našťastie nie všetky) vstúpia do platnosti. A práve mnohé rozhodnutia z Bruselu ohľadne znižovania emisií (spotreby), hlučnosti, stále vyšších štandardov predražujú vývoj, výrobu a v konečnom dôsledku aj prevádzku áut natoľko, že Európa v tomto smere stráca konkurencie schopnosť. Nátlak EÚ na automotive je dlhodobejšie neudržateľný, je prehnaný a ničí produkciu. Ak sa toto nezmení, nezmení sa ani produktivita a teda ani ekonomická situácia starého kontinentu. Od roku 2007 poklesla produkcia áut v EÚ až o 3,5 milióna kusov.

 

Ďalšia vec, ktorou Európa samu seba ničí je nevyvážené otvorenie našich trhov. Nie som proti, ale otvorenie by malo byť vyváženejšie. Vývoz áut ázijských značiek do EÚ je jednoduchší ako vývoz Európskych áut do Ázie. Týka sa to najmä Južnej Kóreje. Možno pre mnohých bude šokujúcim fakt, že až na malé výnimky dnes v Európe na predaji áut automobilky nezarábajú. Všeci veľkí producenti zarábajú v zámorí, teda v USA, Kanade, Latinskej Amerike, v Indii, v Číne a v Rusku.

 

Jeden z najvplyvnejších automotive manažérov tejto doby Dr. Piech ešte v roku 2010 povedal:
Bez strednej a východnej Európy by automobilový priemysel dávno padol. Mali sme čas na nádych dorovnať silnejúcu konkurenciu zo zámoria. Teraz už treba konať!

 

Zredukované na našu malú krajinu: pred 20 a 10 rokmi automotive zachraňoval ekonomiku a priemysel Slovenska. Teraz, čiastočne, zachraňuje Slovensko automobilový priemysel v Nemecku a vo Francúzsku. No to bude platiť len dovtedy, kým budeme vyrábať atraktívne lacno a bude to mať kto kupovať. Okrem niektorých luxusných produktov z VW BA sú autá z PSA Trnava a KIA Žilina určené Európe. A tá pod ťarchou dôsledkov stráca kúpyschopnosť. Na sklad tu autá vo veľkom nik vyrábať nebude...


Dovolím si tvrdiť, že v Európe sa od roku 2000 vyrábajú tie najpokrokovejšie autá na svete. Samozrejme, toto tvrdenie sa netýka všetkých značiek. A práve tu je zvlášť markantný ten ohromný kontrast. Slovensko je síce svetovou špičkou v oblasti výroby áut na počet obyvateľov. Toto sú veľké titulky mnohých správ. No už máloktorý magazín doplní, že v oblasti inovácií sme medzi modernými krajniami na poslednom mieste! Systematicky na tomto pracujeme už od pádu komunizmu. Ako? Jednoducho tým, že dohromnady nič nerobíme. Neinvestuje sa do školstva, neinvestuje sa do technológií, len sa vyrába... Je nutné začať používať iné merítko, pridanú hodnotu ktorú Slovensko ponúka na hlavu, nie na produkt. Je nutné vytvoriť konkurencieschopnosť, pripravovať kvalifikovaných ľudí pre tento priemysel. Ale tým mám na mysli ľudí pre výskum a vývoj a nie predákov pre výrobné linky. Úroveň väčšiny našich vysokých škôl je v odbornej príprave študentov a vôbec v sposobe výučby tragická. Mladí ľudia sa húfne hrnú za titulmi a opisovanie, podvádzanie a plagiátorstvo sú dennou náplňou štúdia drvivej väčšiny absolventov. Takí sa v kľúčových odborných pozíciách neuplatnia.

 

Po tlačovej konferencii ZAP som sa pristavil pri pánovi Uhríkovi. Tí, ktorí toto meno poznajú vedia, čo všetko za ostatné takmer tri desaťročia pre autopriemysel na Slovensku znamená. Pýtal som sa, ako je vôbec možné, že tak silné lobistické skupiny, ktoré stoja za automobilovým priemyslom v Európe nedokážu zvrátiť už rok trvajúce šialené rozhodnutia Bruselu? Odpoveď (skrátená): "Žiaľ, politický populizmus a vysoká neodbornosť politikov v jednotilivých oblastiach sú silnejšie... Ak sa to v dohľadnej dobe nezmení, nie len výroba áut, ale ani ekonomická situácia v Európe sa nezmenia."