Pamätáte si na prvé vozidlá, ktoré mali dotykovú obrazovku? Alebo vôbec prvé modely, ktoré prišli s farebným displejom, na ktorom sa mohli zobrazovať údaje z navigácie? Nie je to tak dávno, čo sme v prémiových vozidlách obdivovali „veľké“ obrazovky, ktoré najprv zobrazovali len údaje z rádia, prípadne palubného počítača. Neskôr sa k týmto údajom pridali informácie z navigačného zariadenia, obrázky albumov práve prehrávanej hudby alebo televízny obraz.

Trend však pokračuje ďalej. Minulý rok predstavená nová generácia BMW radu 7 ponúka ešte viac a prináša ovládanie niektorých funkcií na palube pomocou gestikulácie. Pomocou jednoduchého pohybu tak môžete prijať hovor, stlmiť alebo zosilniť prehrávanú hudbu, prípadne prehrať nasledujúcu skladbu.

 

Iste si väčšina z vás povie, že sú to nepotrebné funkcie. Stlačiť tlačidlo dokáže aj cvičená opica, s multifunkčným volantom to dokonca nie je ani komplikované počas vedenia vozidla. Trend je však postupne do týchto gest pridávať nové funkcie, zdokonaľovať ich a urobiť pre cestujúcich jednoduchšími.

 

Všetky nové systémy vo vozidlách prijímali zákazníci s rozpakmi. Bolo to tak s ABS (dlhšia brzdná dráha na suchu), s prvými xenónovými svetlometmi (extrémne drahá výmena výbojky v tej dobe) alebo asistenčné systémy (nebude mi predsa stroj pomáhať a určovať, kedy mám zastaviť).

Vývoj bol však tak rozbehnutý, že drvivú väčšinu z nových systémov vo vozidlách máme a niektoré nám už pripadajú ako samozrejmosť. A bez týchto rozpačitých začiatkov by sme tu teda nemali nič z toho, čo v modernom vozidle poznáme a vyžadujeme.

 

Gestikulácia tak postupne prenikne aj do nižších tried BMW, tiež do iných značiek (Subaru WRX alebo Volkswagen Golf GTI). V spomínanom Golfe už dokáže systém švihnutím ruky listovať v zozname skladieb alebo prepínať uložené rádiové stanice.


Výhodu ovládania gestami môžeme predurčiť moderným infotainmentom, ktoré sa zbavujú ovládacích tlačidiel a nútia vodiča stláčať povrch displeja. Problémom je však žiadna spätná väzba a vodič tak pri nastavení rádia alebo vytáčaní telefónneho čísla musí sledovať aj displej.

S ovládaním gestami je to mnohonásobne jednoduchšie. Áno, dochádza ešte k omylom, vodič však nemusí sledovať pohyb prsta po obrazovke a dokáže sa lepšie sústrediť na cestu. Alebo kto už využíva bezdotykové otváranie batožinových dvier podkopnutím pod nárazník? Aj to je náznak gestikulácie a uľahčuje to nakladanie batožiny.

 

Spoločnosť Continental už pracuje na projekte s rozpoznávaním gest na volante, čo ďalej minimalizuje rozptýlenie vodiča. Čo bude nasledovať? Ovládanie na základe pohybu očí, prípadne pohybu tela? V redakcii plánujeme postupné predstavovanie najnovších systémov, ich testovanie v reálnych podmienkach a odhaľovanie ich nedostatkov. Bude to zaujímavé porovnávanie.

autor: Miloš MIHALIK