Akokoľvek sú nám miniautomobily (segment A) sympatické ako dobrá mestská voľba, motivácia výrobcov zachovať ich v ponuke je často matematická – typy s nízkou normovanou spotrebou znižujú celkové číslo emisií automobilovej značky, k čomu výrobcov tlačia európske predpisy. Autá však nestačí vyrobiť, niekto si ich musí aj kúpiť. A tú úlohu predajcovia plnia stále hrošie. Takže protipól k veľkému manažérskemu autu reálne stráca na váhe. Díleri majú však s predajom malého auta takmer rovnako veľkú prácu, no zisk relatívne podstatne menší. Navyše zákazník si potom pozrie len o pár stovák vyššiu cenu o pár centimetrov väčšieho auta, a je rozhodnuté. A to už nehovoriac o podpore predaja, ktorú si pri cenách a množstve predaných kusov výrobcovia či importéri tiež radšej rozmyslia...

A zase emisie

Limity sa sprísňujú a paradoxne tie autá, ktoré mali s uspokojením plniť tabuľky, strácajú zmysel. A to nás čaká ďalšie sprísňovanie, ktoré si vyžiada aj do najlacnejších a najjednoduchších áut montovať zložité a drahé systémy čistenia výfukových plynov či hybridné pohony. Opäť sme pri cene, na ktorú sú zákazníci najmä v tejto kategórii veľmi citliví a definitívne budú hľadať za tú istú sumu väčší kus auta. Otázka je, čo potom miniautá vlastne zachráni pred vyhynutím? 

Dva konkrétne príklady

KIA Picanto dnes patrí k najúspešnejším malým autám, no existujú prepočty, podľa ktorých hoci aj najnižšia úroveň hybridizácie bude stáť u každého vyrobeného vozidla 700 eur. Veď to je takmer desať percent! Alebo taký Citroën: akčný cenník typu C1 dnes štartuje na sume 7 990 eur, za väčšie a praktickejšie C3 si potom zákazník priplatí len 1 000 eur. Čo by ste si vybrali, ak nie ste masochista a nechcete sa silou mocou tlačiť v aute s dĺžkou ani 3,5 metra?

Takže budúcnosť typov Citroen C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo je zahmlená rovnako ako vízia  kolínskej fabriky TPCA, keďže očividne miniautomobily prestávajú automobilkám dávať ekonomický zmysel.

Elektrina zatrasie aj trhom malých áut

Vezmime si napríklad malý Citroën C1, ktorý pravdepodobne čoskoro neminie elektrifikácia. Ak Citroën, tak potom aj Peugeot. Lenže Toyota sa evidentne do tohto trendu malého modelu nehrnie, radšej by zvýšila atraktivitu modelu jeho posunom ku crossoverom s atraktívnejším dizajnom. Čo sa teda stane s ideálnym tretinovým rozdelením výroby napríklad v stredočeskom Kolíne? Či bude Toyota pokračovať v spolupráci aj v tretej generácii, závisí od toho, či sa obe spoločnosti dohodnú na ďalšom smerovaní tohto typu.

Spájanie síl pokračuje

Najmenšie autá sú pre automobilky okrajovými kategóriami, preto sa nehanbia (aj) v tejto kategórii spájať sily a prostriedky. Renault a Daimler vyvíjajú dvojičky Smart ForFour a Renault Twingo. Bratislavské trojčatá Volkswagen VW Up!, Škoda Citigo a Seat Mii – novovyvinuté najmenšie modely koncernu Volkswagen sú však relatívne drahé na výrobu a zarábajú automobilkám len veľmi málo peňazí, takže ešte určite budú nejaký ten čas na trhu, aby sa náklady na vývoj zaplatili. Novou cestou je tiež práve ich elektrifikácia: Volkswagen už elektrický Up! ponúka, Škoda oficiálne oznámila, že Citigo do zástrčky bude vôbec prvým sériovo vyrábaným elektromobilom značky. Jej predaj sa má začať budúci rok. Uvidíme, čo to zmení.