Prvá recenzia Cadillac ATS 2.0T A 4x4

Na svete nie je veľa výrobcov, ktorých meno vám pre svoju auru, renomé a štýl zježí na tele chĺpy. Cadillac je nepochybne jedným z nich, aj keď to viac platí v krajinách mimo Ameriky. Je to dané aj tým, že skutočných cadillacov je medzi námi pramálo. V Európe s autami tejto značky prakticky nemáme kontakt. Nový Cadillac ATS má naštartovať zmenu.

 

Viac než 110. ročná značka patrí medzi najstaršie a najznámejšie na svete. Reprezentuje a vystihuje USA, bohatstvo, slávu, prestíž a aj okázalosť v celosvetovom meradle. Pre väčšinu sveta len sprostredkovane, vďaka veľkofilmom. Ako bol pre Ferrari typický motor V12 a červená farba, pre Cadillac to bol motor V8 rôznych objemov a automat. To platilo prvých sto rokov života značky...

Nové storočie začal Cadillac s novými víziami a zmeneným prístupom. Hlavnou a najväčšou zmenou je typ strednej triedy ATS. Nebola by pravda, keby som tvrdil, že je to historicky prvý Cadillac v tomto segmente. Boli tu už nepodarky ako BLS v minulom desaťročí (prezlečený Opel Vectra C) a v 80. rokoch, prekvapivo na domácom trhu, typ Cimarron (prepracovaný Chevrolet Cavalier, Buick Skyhawk, Oldsmobile Firenza, Pontiac Sunbird a Opel Ascona). Vo vyššej strednej triede to Amíci na Európanov skúšali aj prezlečenou Opel Omega, na ktorú povešali trblietky a tvárili sa, že je to Cadillac Catera. Pokusy stále opakovaným lacným prístupom luxusnej značky k tomuto segmentu končili prefackaním. Zdá sa, že konečne prišlo na starú múdrosť: Múdry sa učí na vlastných chybách, hlúpy je nepoučiteľný... Cadillacu to síce trošku trvalo, no po dvoch fackách prichádza reštart.

Aj vnútri je Cadillac ATS viac Európan, než Američan. A to je skvelé!

Aj vnútri je Cadillac ATS viac Európan, než Američan. A to je skvelé!

Nebolo to vôbec lacné, ani jednoduché rozhodnutie. Ale to tak už v segmente prémiových a luxusných značiek chodí a to nie len medzi autami. Ukázalo sa, že prezlečené Opely na Európanov a vlastne ani na domácich nezaberú (poučiť sa dalo aj na malom úspechu Jaguaru X-type - prezlečenom Forde Mondeo). Keďže nemecká svätá trojka v strednej triede, teda v segmente D predáva stále viac a viac kúskov, šéfovci z GM sa nechcú len prizerať. Plešinky si tam škrabali celé mesiace, lebo vedeli, že ak chcú kravu podojiť, musia ju najprv dobre nakŕmiť.

Cadillac ATS je k hodnotám Európskych prémiových áut, ktoré už desaťročia určujú trend a budúcnosť doposiaľ najbližšie. Tieto polia pokrýva širokým spektrom schopností, od konštrukcie, ergonómie, cez tvar/dizajn, až po moderné technológie. Ak malo kedy americké auto šancu preraziť v prémiovom segmente, tu je!
Svojimi športovo-elegantnými tvarmi si nás získal už pred rokom

Svojimi športovo-elegantnými tvarmi si nás získal už pred rokom

Až do príchodu ATS bol najmenším Cadillacom typ CTS. Pôvodne s ním mali v GM veľmi dobrý plán. Zdalo sa, že to prosto musí fungovať. CTS veľkosťou ako Audi A6, BMW 5 a MB E so slušnou výbavou a systémami predávali za cenu o triedu menších áut. Žiaľ, ukázalo sa, že až priveľa majiteľov áut strednej triedy pri kúpe nového neuvažovalo o prestupe do vyššej strednej triedy len preto, lebo to nebude stáť viac. Tu, na týchto zisteniach začal v druhej polovici minulého desaťročia začal vývoj historicky najmenšieho pravého Cadillacu histórie.

V Amerike ho ponúkajú s troma benzínovými motormi, dva z nich sú V6. V Európe bude najprv v ponuke len s oturbeným dvojlitrom. Koncom roka by mala prísť aj naftová verzia s rovnakoveľkým motorom.

V Amerike ho ponúkajú s troma benzínovými motormi, dva z nich sú V6. V Európe bude najprv v ponuke len s oturbeným dvojlitrom. Koncom roka by mala prísť aj naftová verzia s rovnakoveľkým motorom.

Cadillac ATS je úplne z iného cesta! Na svete nie je veľa výrobcov, ktorí na plnú hubu povedia svetu, že ich etalónom bol hlavný konkurent. S istotou to nepovie Audi, BMW ani Mercedes. Vlastne to už nahlas nepovie ani Jaguar a mám dojem, že už ani v Lexus. Aj keď vývoj prvých dvoch generácii typu IS médiami aj komunikáciou so zákazníkmi sprevádzali odhodlané vyjadrenia ako veľmi sa malý lexus priblížil BMW 3. A je to tu zas. Teraz s dokumentáciou a technickými riešeniami BMW radu v roličke beží štafetu Cadillac ATS.

Treba povedať, že ju zatiaľ beží veľmi dobre. Samozrejme, s pošramotenou históriou malých typov na starom kontinente, malou predajnou a servisnou sieťou to ATS v Európe vôbec nebude mať ľahké. A aj keby to bolo sebelepšie auto, skutočný prvý malý Cadillac môžu páni v Nemecku spokojne prehliadnuť. Minimálne v Európe. Aj pri sebeväčšom úspechu typu ATS na starom kontinente nebudeme baviť o desiatkách tisíc predaných kusov. Na domácom trhu v USA je to už trochu iné kafe. Tam má ATS zamiešané na veľmi veľký úspech, a po mojej krátkej skúsenosti s ním môžem povedať, že celkom oprávnene.  Podobne v Ázii, teda hlavne v Číne, tam má ATS veľké plány.

Cadillac ATS má množstvo krásnych detailov, nasvietené kľučky sú len jedným z mnohých.

Cadillac ATS má množstvo krásnych detailov, nasvietené kľučky sú len jedným z mnohých.

Cadillac ATS je v USA Auto Roka 2013


Nadpis hovorí za všetko. 49 odborných novinárov s vyberaných médií si koncom minulého roka zvolilo nový malý Cadillac ATS ako najlepšie auto tohto roka na Severoamerickom trhu. Veľkou zásluhou je predloha BMW radu 3, podľa ktorej v Michigane toto auto začali konštruovať. Prekvapivo však, predlohou nebolo BMW E90, ale predošlá generácia E46. Práve tú totiž tvorcovia v USA považujú za etalón z hľadiska jazdných vlastností, ovládateľnosti a dynamiky. Ešte predtým však musel tím vývojárov bojovať s finančným oddelením o povolenie na vývoj úplne novej platformy pre ATS. Pôvodný plán totiž predpokladal zmenšenie existujúcej platformy GM Sigma II na ktorej stojí CTS. Na nej by však bol ATS veľmi ťažký. Ponúknutou alternatívou bolo použitie európskej platformy od Opela, tá by však príliš ohrozila dynamiku a ovládateľnosť. Veľkou snahou konštruktérou bolo postaviť čo najľahšie auto s rozložením váhy 50/50. Tak vznikla nová platforma GM Alpha.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov
Cadillac ATS 2.0T A 4x4

rok výroby 2012

Motor:

prepĺňaný zážihový 4-valec, uložený vpredu pozdĺž nad prednou nápravou s priamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním ventilov, objem 1 998 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 86,0 × 88,0 mm, kompresný pomer 9.5 : 1, max. výkon 203 kW (276 k) / 5 500 ot, max. krútiaci moment 353 Nm / 1 700 - 5 500 ot, litrový výkon 101 kW (137 k) / l, emisná trieda Euro V.

Pohon:

6-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon všetkých kolies.

Podvozok:

nezávislé viacprvkové zavesenie oboch náprav, vpredu MacPherson, vzadu MultiLink, kotúčové brzdy na oboch nápravách - vpredu s vnútorným chladením, elektronické systémy podvozka: ABS, ESC, TCS, BAS

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 8 x 18", pneu 225/40 R18

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4644 x 1805 x 1419 mm, objem kufra - 380 l, rázvor 2775 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 617 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba 8,3 l/100 km (výrobca), objem nárdže 62,5 l, výkonová hmotnosť 7,97 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 220 -230 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,1 s

Cena:

Testovaná verzia 2,0T A 4x4 - 45 340 eur

Dynamika zadný/manuál zadný/automat 4x4/automat
max. rýchlosť 220-240 km/h * 220-240 km/h * 220-230 km/h *
zrýchlenie na 100 km/h 6,0 s 5,9 s 6,1 s
Kombinovaná spotreba 8,6 l/100 km 8,2 l/100 km 8,4 l/100 km
* podľa rozmerov kolies

Porovnanie rozmerov v milimetroch

Cadillac ATS Audi A4 BMW 3 Mercedes C
dĺžka 4644 4701 4624 4591
šírka 1805 1826 1811 1770
výška 1427 1427 1429 1447
rázvor náprav 2775 2808 2810 2760
kufor 381 l 480 l 480 l 475 l

Pozrite si cenník Cadillac ATS pre Slovensko

Ak sa o Cadillac na Slovensku zaujimate viac, navštívte webstránku firmu TODOS:
http://www.cadillac-bratislava.sk/