Mazda je jedným z posledných výrobcov, ktorí nepodľahli trendu znižovania objemu a prepĺňania a stále ponúka aj atmosférické motory. Dokonca pracuje ich ďalšom zlepšení v podobe motora SPCCI, ktorý uvidíme na trhu už v roku 2019 v podobe SkyActiv-X. Vyzerá to však, že inžinieri Mazdy sa nezaoberajú iba atmosférickými motormi. Jeden z ich posledných patentov totiž vyvoláva otázku: Chystá Mazda trikrát prepĺňaný motor?

Predmetom patentu je konkrétne sacie potrubie a spôsob chladenia vzduchu. Oveľa zaujímavejší je však spôsob prepĺňania a možné využitie tohto motora. Agregát v patentovej dokumentácii totiž využíva dve klasické turbá (turbokompresory) poháňané výfukovými plynmi a jeden elektrický kompresor. Zatiaľ čo turbá budú dodávať motoru potrebnú dávku vzduchu v stredných a vysokých otáčkach, elektrický kompresor bude tlačiť vzduch do valcov v nízkych otáčkach. Tým by mal úplne eliminovať turbo dieru, teda oneskorenie po stlačení plynu. Motor s podobným konceptom prepĺňania už predstavilo napríklad Volvo. Trikrát prepĺňaný dvojliter Drive-E v jeho podaní produkuje 335 kW (450 k).

 

Samotný patent ešte neznamená, že takýto motor niekedy uvidíme v sériovom aute. Vzbudzuje však niekoľko špekulácii. Napríklad elektrický kompresor by mohol dostávať energiu z kondenzátora, ktorý dobíja systém i-Eloop. Ten rekuperuje energiu pri brzdení, a pomocou spomínaného kondenzátora napája rôzne spotrebiče. Patentové nákresy, tiež jasne hovoria, že ide o motor uložený pozdĺžne. To by mohlo znamenať, že je určený pre auto s pohonom zadných kolies. Čiže pre výkonnejšiu Mazdu MX-5, alebo pre prípadného nástupcu Mazdy RX8.

Zdroj: carscoops

AKO FUNGUJE SPCCI MOTOR MAZDA SKYACTIV-X?

AKO FUNGUJE SPCCI MOTOR MAZDA SKYACTIV-X?

Mazda je malá automobilka, avšak na poli vývoja nových technológii je to veľký hráč. Už odjakživa ide tak trochu proti ...

20. 08. 2017
MAZDA PLÁNUJE BENZÍNOVÝ MOTOR BEZ SVIEČOK UŽ NA ROK 2018!

MAZDA PLÁNUJE BENZÍNOVÝ MOTOR BEZ ...

Spaľovacie motory musia v posledných desaťročiach čeliť veľkému tlaku na znižovanie emisií a spotreby. Na druhej ...

17. 01. 2017
VOLVO HIGH PERFORMANCE: TRI TURBÁ DÁVAJÚ ZO ŠTVORVALCA 450 K A LITROVÝ VÝKON 225 K

VOLVO HIGH PERFORMANCE: TRI TURBÁ DÁVAJÚ ...

Volvo už nejakú dobu sťahuje šesťvalcové a päťvalcové motory z ponuky a nahrádza ich úspornejšími a ...

08. 10. 2014
INFINITI MÁ MOTOR S PREMENLIVÝM KOMPRESNÝM POMEROM PRIPRAVENÝ DO VÝROBY

INFINITI MÁ MOTOR S PREMENLIVÝM ...

Dôraz na spotrebu a tým pádom aj znižovanie emisií CO2 je čoraz väčší. Výsledkom je znižovanie objemu motorov, ...

16. 08. 2016