Jazdné vlastnosti a bezpečnosť sú prvoradé

Určite viete, že správny tlak pneumatík je rozhodujúci pre bezpečnosť a horpodárnosť jazdy, a taktiež pre vašu peňaženku. V článku nebudem rozoberať % hodnotu, o koľko stúpne spotreba a klesne životnosť pneu pri takom a takom percentuálnom poklese tlaku. Jednoducho, optimálny tlak, ktorý udáva výrobca, je údaj, ktorého sa budeme držať. Pri podhustení stúpa spotreba paliva, boky pneumatík sa opotrebúvajú rýchlejšie, hrozí vyššie riziko defektu, a čo je pre nielen mňa najpodstatnejšie, zhoršia sa výrazným spôsobom jazdné vlastnosti auta. S tým súvisí bezpečnosť jazdy. Optimálny tlak je preto rozhodujúci. Taktiež ani prehustenie neprospieva. Stredy pneumatík sa zjazdia rýchlejšie a pneumatika sa celým odtlačkom dezénu nedotýka vozovky. Podobne, ako pri podhustených pneu.

ako nafúkať pneumatiky

Pravidelná kontrola tlaku v pneu je veľmi kľúčová pre bezpečnosť jazdy.

Máte presný tlakomer

Ako teda postupovať pri kontrole tlaku? Potrebujete tlakomer. Verím, že mnohí z vás ho v aute nosia. Mám však skúsenosť, že nie všetky sú presné. Presne povedané, niektoré sú maximálne nepresné! Mám tlakomer KOVO Brno, ktorý viem, že je presný. Na mojom aute fúkam gumy na 2,3 bar vpredu aj vzadu. Nedávno som skúšal iný, neznačkový. Viete, koľko ukazuje pri reálnych 2,3 baru (alebo 230kPa)? Klame ma s 1,7 barom. To znamená, ak by som nafúkal gumy podľa neho, v skutočnosti by som mal okolo 2,9-3 barov, a to je už príliš. Voľte preto overené typy tlakomerov, poprípade vám tlak zmerajú aj kompresory s integrovanými meračmi tlaku. Existujú aj digitálne merače tlaku vzduchu.

Overená a presná klasika

Alebo digitálny model?

Kompresor by mal byť v každej rodine 

Dostávam sa k hlavnému bodu článku. Ako teda nafúkať pneumatiky, pričom nemusíte behať po okolitých pumpách? Odbehnúť na čerpaciu stanicu môže byť jednoduché riešenie. Ozaj? Potreboval som dofúkať pneu a kompresor som, bohužiaľ, k dispozícii nemal. Až na štvrtej alebo piatej pumpe som našiel vytúžené zariadenie. Nie je lepšie mať kompresor doma, alebo nosiť v aute prenosný? Navyše, majú integrovaný tlakomer.

12V alebo 230V?

Ak nemáte rezervné koleso, ale len lepiacu sadu, pravdepodobne kompresor už máte od výrobcu auta. Ak máte klasickú „rezervu“, zvážte nákup prenosného kompresora do 12V zásuvky, tzv. „zapaľovača“. V aute vám veľa miesta nezaberie a máte vystarané. Navyše, cenovo sú veľmi dostupné a aj s atraktívnym dizajnom. Riešenie sa hodí aj ľuďom, ktorí nebývajú v dome, ale v paneláku. Predsa nebudete ťahať šnúru z 230V zásuvky bytu až na parkovisko pred panelákom. Niektoré majú aj integrované LED svietidlo pre lepšiu viditeľnosť.

Prenosné kompresory sú na výber v rôznych dizajnoch, niektoré dokonca majú integrované svietidlo.

Pre tých, ktorí, bývajú v dome, by som volil kompresor do klasickej zásuvky. Sú väčšie, robustnejšie a výkonnejšie. Osobne používam už 4 roky tento model. Nemám k nemu žiadnu pripomienku, spĺňa všetko, čo sľubuje. S podobnými kompresormi pohodlne nafúknete napr. aj bazén, matrac, nafukovaciu karimatku a iné. Ak by ste chceli zainvestovať, a kúpiť univerzálneho profesionála, tu je jeden z nich. Takýto kompresor má pumpu mazanú olejom. Predlžuje životnosť aj pri vysokom zaťažení. Navyše, môžete naň pripojiž napr. striekaciu pištoľ alebo pneumatické náradie. 

K takémuto olejovému kompresoru pripojíte striekaciu piśtoľ aj pneumatické náradie.

Ako často kontrolujete tlak v pneumatikách? Máte doma kompresor alebo sa spoliehate na čerpacie stanice?  Budem veľmi rád, ak sa o názory a skúsenosti podelíte v komentároch a ankete.

AKO ČASTO KONTROLUJETE TLAK V PNEUMATIKÁCH?
  • Nekontrolujem. Spolieham sa na pneuservis pri prezúvaní. ( 4% )

     

  • Kontrolujem pohľadom, ak sa zdá pneu mäkká, dofúkam. ( 26% )

     

  • Kontrolujem pri sezónnom prezúvaní. ( 5% )

     

  • Kontrolujem na mesačnej báze. ( 27% )

     

  • Občas nepravidelne skontrolujem. ( 39% )

     

Odpovedalo 319 ľudí