Podľa údajov spracovaných spoločnosťou JATO Dynamics bola v roku 2019 úroveň priemerných emisií CO2 dosahovaných novými autami na vyššej úrovni, než v roku 2015. Od roku 2016 sústavne rastie, pričom veci nepomáhajú ani rozsiahle legislatívne opatrenia Európskej komisie. Naopak, podľa odborníkov práve nepremyslené zásahy a nariadenia často stoja za tým, že emisie CO2 skôr rastú aj v čase, keď už mali teoreticky dávno klesať.

Počet emisií oxidu uhličitého nových áut od roku 2016 opäť narastá.

Naftu zakážeme, hneď nám bude lepšie

Priemerná úroveň emisií CO2 nových áut bola v roku 2019 o celých 1,3 g/km vyššia, než rok predtým. A v roku 2017 bola nižšia o ďalších 2,4 g/km. A to musíme počítať aj s tým, že podiel elektrických áut z roka na rok narastá, Nebyť ich, celkové výsledky by boli ešte podstatne horšie. Odborníci za tým vidia často aj nezmyselnú honbu proti efektívnym naftovým autám, za ktoré nie je na trhu náhrada. Prepĺňané benzínové motory nedokážu zastúpiť úlohu naftových agregátov v každej situácii a často sú menej efektívne, než autá spaľujúce naftu. V praxi sa potom rozdiel v produkcii emisií CO2 medzi naftovými a benzínovými autami ešte prehlbuje. Ako sa ukazuje, práve nahradenie naftových áut benzínovými žiadny problém nerieši. Teda aspoň do momentu, kým sa budeme sústreďovať na CO2.

Z pohľadu produkcie flotilových emisií oxidu uhličitého je na tom najlepšie Toyota. 

Elektromobily tŕň z päty nevytrhli

Osobitnou kapitolou sú elektrické autá. Rozhodne nejde o spasenie v takej miere, akú predpovedali optimistickí politici. Reálny život ukazuje, že sú pre ľudí stále nedostupné a zďaleka nie sú doriešené všetky aspekty života s nimi. Sledovaným priemerným emisiám CO2 nedokázali nijak radikálne pomôcť k nižším číslam. Z piatich najväčších trhov pre elektrické krajiny vedie s podielom 2 % Francúzsko, všade inde je zastúpenie elektrických áut na predajoch nových vozidiel ešte nižšie. Situácii pomohli skôr elektrifikované vozidlá, ktorých podiel v premávke narastá na úroveň, kedy začínajú reálne pomáhať. V roku 2019 bola priemerná úroveň emisií CO2 elektrifikovaných áut (hybridy, mild-hybridy, plug-in hybridy) 63,2 g/km.

Najvýraznejším medziročným znížením emisií oxidu uhličitého sa môže pochváliť Portugalsko.

SUV to komplikujú

Priemerná hodnota emisií CO2 nových SUV bola v roku 2019 až 131,5 g/km, čo je o 9,7 g/km viac ako celoeurópsky priemer. Len pre porovnanie, mestské autá produkovali priemerne 107,7 g/km, zatiaľ čo kompakty 115,3 g/km a športové vozidlá 131 g/km. Čoraz viac zákonodarcov preto nahlas volá po obmedzení predajov SUV. Odborníci vidia veci reálnejšie a je im jasné, že dobrovoľne ľudí z SUV nikto nevyženie. Riešením by tak bol vyšší podiel elektrických SUV. Na to začínajú reflektovať aj automobilky a pripravujú širšiu paletu takýchto áut. Problémom však zostáva ich cena. Zdá sa teda, že eso v rukáve bude mať ten výrobca, ktorý ako prvý ponúkne cenovo dostupné SUV alebo crossover. Podľa JATO Dynamics sa bez nich totiž Európe znížiť priemerné emisie CO2 tak skoro nepodarí.

zdroj: JATO Dynamics