Test Citroën DS3 1.6 THP

Možno si poviete, je to len ďalší chabý pokus, ako sa zviesť na módnej vlnej supermini autíčok. A možno si poviete, že je to len taký krpatý Citroën a lá natunená C3. Ale to by bola chyba, pretože DS3 1.6 THP je poriadny kus auto so všetkým, čo s tým súvisí. A verte či nie, je to úplne iné auto ako spomínaná "cé trojka". Francúzom sa totiž podarilo to, čo už roky rokúce predvádza Lancia alebo Mini - a to dostať aj do triedy malých áut nutnú dávku luxusu a noblesy donedávna vyhradenej len ten vyššej triede. Miestoprísažne prisahám - Citroën DS3 1.6 THP je skutočne zaujímavé auto výnimočných kvalít. Ale poďme pekne po poriadku a nebredbiehajme. Takže nech sa páči, najprv povinná jazda vo forme videa:

Konkurentom tohto vymódeného francúza je samozrejme Mini, Fiat 500 alebo štýlová Alfa Romeo Mito. Ak si však stále myslíte, že DS3 a C3 je to isté auto, ste na omyle. Tieto dve autá nemôžu byť viac iné aj keď napríklad niektoré podvozkové skupiny zdieľajú. Kým je však jedno čistý lowcost, to druhé je stelesnením luxusu v triede mestských áut. Design, výbava, komfort, jazdné výkony, to všetko stavia DS3 nad svojho chudobného príbuzného.

Ďalšou charakteristickou tohto auta je fakt, že podobne ako u jeho konkurentov môžete len za príplatkovú výbavu utratiť ďalšie a ďalšie tisíce eur bez toho, aby ste si to vôbec všimli. Jednoducho príplatková výbava je tu skutočne bohatá. Presne tak, ako aj nespočet kombinácií, ktoré si tu dokážete namixovať. Chcete také kolesá, ale onakú farbu interiéru? No problemo! Alebo radšej ružovú strechu a svetlý lak? Nech sa páči! Kto si tu nevyberie, tak už fakt neviem. A presne to sa mi na tomto aute páči - vyhovovať bude každému bez rozdielu pohlavia a vierovyznania!

Citroën DS3 1.6 THP

Citroën DS3 1.6 THP

Interiér je kapitolou samou o sebe. Jedným slovom paráda! Skutočne kvalitne spracovaný a pekne navrhnutý a postavený. To všetko lahodí nie len na pohľad ale aj na dotyk. Teda v našom prípade až na ten "akožekarbóndekor" bolo všetko v úplnom poriadku. Mne osobne sa veľmi páči kombinácia lesklých a matných povrchov spolu s materiálom, aký bol použitý na sedačky. Pôsobí to skutočne luxusne, žiadne hnusné šedé a tvrdé plasty. Taktiež podsvietenie budíkov ale aj ovládačov je veľmi príjemné.

Miest na sedenie je tu tak akurát pre 4 dospelé osoby. Tá piata by už mala menšie problémy, ale stále je to viac, ako dokáže dodať konkurencia. Interiér je navyše skvelo odhlučnený a to je práve ten rozdiel, ktorý si veľa ľudí neuvedomuje: tlmenie hlukov je práve to, čo oddeluje prémiové a bežné autá. A toto je jednoznačne kára z tej prvej skupiny. Posed za volantom je fakt, ale že "fákt hustý". Áno, stačilo povedať, že mi to proste vyhovuje. Tak áno, vyhovuje, teda až na ten sploštený volant. Som zvedavý, kedy výrobcov prejde táto divná móda...

Interiér Citroën DS3 1.6 THP je skutočne krásny

Interiér Citroën DS3 1.6 THP je skutočne krásny

 

Ak sa vám 155 konských síl (alebo 114 kW) a 240 Nm zdá málo, odporúčam jazdu týmto krpcom. Na 100% zmeníte názor! Kúzlo je totiž v zladení auta ako celku, keď motor hrá len jednu z úloh, nie tú hlavnú. Ten je mimochodom starý známy, ktorý nájdete aj pod kapotou konkurenčného Mini, tam má však podstatne vyšší výkon. Jedná sa o benzínom kŕmený štvorvalcový motor s objemom 1598 ccm, ktorému k životu dopomáha twin scroll turbo. Kde sú tie časy, keď ste takýto objem dopovaný turbom museli skutočne tlačiť, aby po obrovskej turbo diere naservíroval výkon, ktorý vám trhal volant z rúk. Kdeže, tu sa nič také nedeje. Všetko je extrémne kultivované a príjemne hladké. Motor sa skôr správa ako silná atmosférická jednotka, než maloobjemové turbo. Nekecám! Ťahá od úplného suterénu, žiadne krvilačné dupanie na pedál a čakanie na záťah turba. Ten sa totiž dostaví kedykoľvek o to požiadate.

 

Na záťažovej brzde vo firme MM Racing sme namerali skutočný výkon takmer 159 k (116,7 kW) a 265,6 Nm. Takže voči deklarovaným papierovým hodnotám je to pekné navýšenie, najmä pri točivom momente.

 

Zladenie so 6.st. manuálom je príkladné. Prevodovka je presná, úplne iná než sme u automobilov z krajiny Galského kohúta mohli doteraz vidieť. A to skutočne chválim. Najlepšie na tom ale je, že kombinovaná spotreba okolo 7 litrov na 100 km nie je len marketingový klam. Pri menšom sebazaprení sa to skutočne dá!

Citroën DS3 je skutočne luxusne odizolovaný od okolitého sveta.

A teraz prichádzame k tomu najlepšiemu: aká je jazda s Citroën DS3 1.6 THP? Kompromisná. A prečo? Napríklad oproti Mini je to viac civilizovanejší vo všetkých smeroch. Je komfortnejší, univerzálnejši ale hlavne jeho riadenie, aj keď špičkové, je o kus tupejšie, respektíve nie je až také precízne.

A naopak, voči C3 sa zdá byť DS3 až priveľmi orientovaná na jazdné výkony keď sa vám jej podvozok zdá až pritvrdý. Ale to vôbec nie je na škodu, pretože práve to robí z DS3 auto použitelné na takmer všetky úkony od každodenného dochádzania do práce, cez víkendové šantenie po okreskách až po dovolenkovú cestu k moru. Je to práve táto kombinácia špičkového motora, hravého ale relatívne komfortného podvozku a jedinečného image, ktoré hovoria jednoznačne v prospech imidžového Francúza. Myslím, že Renault našiel konečne zdatného súpera, ak príde reč na rýchle hothatche!

Citroën DS3 1.6 THP vám dokáže vyčariť táááký úsmev aj keď má

Citroën DS3 1.6 THP vám dokáže vyčariť táááký úsmev aj keď má "len" 155 koní!

A celkové resumé? Som príjemne prekvapený, pre Citroën DS3 1.6 THP skladám poklonu. Úprimne som očakával navoňanú fajnovú domácu paničku a miesto toho som dostal mrštnú fitnesku so záľubou v thajskom boxe. Jednoducho najmä v tejto verzií toto auto klame telom.

Čo však môže byť pre mnohých veľkou prekážkou, to je cena. Áno, je to imidžové auto, ale takmer 20 000 EUR za základnú výbavu s týmto motorom je relatívne dosť. Najmä, ak už tu začína teritórium skvostného Clio RS. Ale zase ruku na srdce, takúto auru bežné renaulty rozhodne nemajú! Fiat 500? Je o čosi menší a rozhodne nie je pre každého aj keď má niečo do seba. DS3 je o úroveň vyššie. Mini? Ach áno, ale rovno zabudnite na to, že sa cenou čo i len priblížite takto vybavenej DS3. A tá aj naďalej ostáva môj favorit v tejto triede!

Komentár redakcie: Maroš ČABÁK

Síce nie som presvedčený, či stavať prémiovú kategóriu áut len pomocou dvoch legendárnych písmen DS je rozumné, Citroen DS3 je veľmi milé prekvapenie. V každom smere lepšie auto, než by ste si mysleli, alebo očakávali. Mňa špeciálne zaujíma tento model a najostrejší DS3 Racing.

Citroën DS3 1.6 THP

PLUSY:

+ design,
+ jazdné vlastnosti,
+ perfektný interiér,
+ súlad motora a prevodovky,
+ akustický komfort




MÍNUSY:

- cena + príplatková výbava
- tvrdší podvozok
- ...na Mini po stránke zábavy nemá

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 32 obrázkov