V akom štádiu sa nachádza pokrok v oblasti extrémnych off-roadov? Ako by sme sa zaobišli bez rovných, asfaltových ciest? Existujú automobily, ktoré dokážu zdolávať terénne prekážky, no zároveň šprintovať po ľahšom teréne? V tomto diely môjho seriálu sa budem venovať práve všestranným vozidlám, ktoré sa nezľaknú blata, piesku, snehu, no nedajú sa zahanbiť ani na nespevnenej ceste.

Prináša so sebou vojna nejaké pozitíva? V dlhej histórii už ľudia viedli obrovské množstvo vojen, ktoré si vyžiadali nespočetné milióny ľudských životov a ďalšie milióny uvrhli do biedy a hladu. V žiadnom prípade nechcem obhajovať vojnový stav, no je pravda, že všetko negatívne má aj niekoľko pozitív. Súčasnú technologickú úroveň by sme bez vojen pravdepodobne dosiahli až o niekoľko desaťročí neskôr, pretože práve počas konfliktov napredoval vývoj moderných technológií míľovými krokmi a vynálezy pôvodne určené pre armádu sú dnes bežnou súčasťou civilného života. Znie to neuveriteľne, ale spoločným menovateľom vynálezov, ako sú napríklad čajové vrecúška, hygienické vreckovky, náramkové hodiny, zips alebo satelitná navigácia je fakt, že vznikli pôvodne pre potreby armády a až neskôr si našli cestu do každodenného života.

Vo vojne môžeme hľadať aj pôvod kategórie automobilov, ktoré sú primárne určené na jazdu v teréne, mimo spevnenej vozovky. Produkcia prvého takéhoto automobilu začala v roku 1941, kedy výrobcovia WillysFord Motor Company naplnili potrebu americkej armády vozidlom Willys MB. Ikonický „džíp“ je jednoznačne jedným z najznámejších automobilov v histórii a to aj napriek tomu, že jeho výroba trvala len štyri roky. Toto vozidlo spôsobilo tak veľký ošiaľ, že v súčasnosti dobre etablovaná značka Jeep si svoju povesť založila na civilnom nástupcovi Willys-u nazvanom Jeep Wrangler. Samozrejme, že tento poctivý offroad zožal obrovský úspech, o čom svedčí fakt, že sa nepretržite vyrába už bezmála 30 rokov. Treba podoknúť, že aj modelový ročník 2015 ešte stále nesie výrazné dizajnové prvky legendárneho predchodcu.

Samotný Wrangler ponúka v mnohých obmenách veľa riešení, ktoré z neho robia jedno z najlepších offroadových vozidiel. V roku 2005 však automobilka Jeep prišla s konceptom, ktorý koncepciou predčil celú konkurenciu na poli terénnych automobilov. Odborníci o ňom v tom čase hovorili, že je to najextrémnejšie vozidlo určené na zdolávanie prekážok v teréne. Niet sa čomu diviť, Jeep Hurricane popri kompaktných rozmeroch ponúka neobvyklý predný nájazdový uhol, až 68°, zatiaľ čo dokáže zliezť z akejkoľvek prekážky, pretože zadný nájazdový uhol predstavuje 86°, čo prakticky znamená, že mu nerobia problémy ani pravouhlé prekážky. Samozrejme, vysoké nájazdové uhly vôbec nie sú až také neobvyklé, čo je však u offroaderov nevídaná a dychberúcá hodnota, je 5 sekúnd, ktoré Hurricane potrebuje na to, aby zrýchlil z 0-100 km/h. Viem si predstaviť ten pohľad majiteľa športového automobilu, ktorý by sa pri akcelerácii nechytal na neforemnú krabicu postavenú na pneumatikách s priemerom 51 cm. O neuveriteľnú dynamiku tohto konceptu sa starajú dva motory HEMI V8. Jeden nad prednou a druhý nad zadnou nápravou. Spoločný výkon týchto pohonných jednotiek dosahuje hodnotu 500 kW, čo je približne 670 koní. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 1000 Nm, čo si osobne ani nedokážem predstaviť.

 

Pre porovnanie, jeden z moderných top-modelov značky John Deere, traktor s označením 8530 má pri 320 koňoch pod kapotou vrcholný krútiaci moment na úrovni 1500 Nm. Verím tomu, že potenciálny majiteľ by s Jeep-om Hurricane mohol chodiť nielen na terénne výlety, ale aj orať. Mnoho ľudí určite namieta, že dva motory sú príliš veľkou a nepraktickou záťažou, ktorá je do terénu absolútne nevhodná, avšak hmotnosť auta dosahuje len 1 750 kg, čo z neho robí ozajstného atléta. Výkon 5,7 litrových motorov na kolesá prenáša 5-stupňový automat. Redukčná prevodovka je pri takomto type vozidla samozrejmosťou. Samotný fakt, že tento stroj má výkon ako 10 Fábií však nie je najväčšou prednosťou. Naviac, samotný výkon motora by len ťažko stačil na to, aby sa Hurricane terénom predieral ako nôž maslom. Najväčšia invencia, ktorú tento model ponúka je nezávislé riadenie všetkých štyroch kolies. To však neznamená len, že sa auto dokáže otočiť na veľmi malom priestore, pretože sa mu natočia aj zadné kolesá. V prípade tohto Jeepu to znamená, že sa dokáže otočiť presne na mieste, kde práve stojí. Táto vlastnosť je skutočne neoceniteľným pomocníkom, ktorý v drsnom prostredí často môže znamenať rozdiel medzi otočkou naspäť a niekoľko kilometrovou zachádzkou. Ak si tento manéver nedokážete predstaviť, určite odporúčam pozrieť si priložené video, kde sa agilita Hurricane-u ukazuje v praxi.

Peugeot Hoggar je pretekár do nepohody

Ak si niekto myslí, že s podobnou „hlúposťou“ môžu prísť len Američania, tak je na omyle. Opak dokazuje koncept Hoggar, ktorý ešte dva roky pred Hurricane-om predstavil francúzsky Peugeot. Tento automobil je, podobne ako Jeep, dvojmiestna bugina s karbónovou karosériou vybavená dvomi motormi. Peugeot však stavil na európsky štýl a preto do svojho konceptu inštaloval dva dízlové HDI motory. Spoločný objem motorov predstavuje 4,4 litra a ich výkon sa zastaví na hodnote 266 kW - približne 363 koní. Krútiaci moment opäť dosahuje vysoké číslo, až 800 Nm, no ani v tomto výkonovom merítku Hoggar na Hurricane nestačí. V čom je však Peugeot určite lepší je spotreba paliva. Presné čísla, žiaľ, nie sú dostupné. Na tomto koncepte je veľmi zaujímavý fakt, že kovové trubky, ktoré slúžia na ochranu posádky v prípade, že sa auto pretočí na strechu slúžia zároveň ako prívod vzduchu pre oba motory. Vozidlo bolo primárne určené na prekonávanie piesočných dún, no určite by sa nestratilo ani v ťažkom teréne. Názov Hoggar bol následné použitý aj pre sériové vozidlo, a síce pre pickup odvodený od typu 207.

VW Concept T je špecialista na púšte

 

V roku 2004, presne medzi modelmi Hoggar Hurricane, mal premiéru aj koncept najväčšieho hráča na automobilovom trhu Európy – Volkswagen concept T. Tento sa však mierne odklonil od zdolávania ťažkého terénu a podobne ako Hoggar sa orientuje skôr na zdolávanie piesočných dún a podobných povrchov. Pohon je už oveľa reálnejší, ako v prípade predchádzajúcich konceptov. Dopredu ho ženie motor V6, ktorý produkuje 180 kW (241 koní), čo ešte stále zaručuje slušnú dynamiku, konkrétne maximálnu rýchlosť na úrovni 230 km/h a zrýchlenie z 0-100 km za 6,9 sekundy. Na rozdiel od svojich konkurentov, VW zverejnil skutočnú cenu za tento model, ktorá sa pohybovala na úrovni 30 000 amerických dolárov. Slušná cena za poriadnu dávku zábavy !

Toyota RSC je nadupaná RAV-4

 

Po predchádzajúcich troch mašinách by som sa ešte rád venoval mojej srdcovke, ktorá je síce omnoho striedmejšia, ako predchádzajúce koncepty, za to však skutočne pripomína auto pripravené na sériovú výrobu. Hovorím o automobile Toyota RSC. Toto kupé vzhľadu rally automobilu síce vôbec nie je určené na prekonávanie ťažkého terénu, avšak o to lepšie výkony podáva na nespevnených cestách. Koncept stojí na upravenom podvozku Toyoty RAV-4, čo je v podstate jediná vec týkajúca sa mechanickej časti automobilu, ktorá je známa. Toyota síce automobilu dala život v podobe fungujúceho motora, no bohužiaľ nikdy nezverejnila jeho technické špecifikácie. Mne to ani nevadí, pretože auto samo o sebe vyzerá natoľko drsne a športovo, že je jasné, že by dostalo skutočne výkonnú pohonnú jednotku.

Ako vidíte, vývoj stále napreduje aj v kategórii offroaderov. Samozrejme, uvedené vozidlá nie sú úplne praktické, ich účelom je predovšetkým demonštrovať pokrok. Okrem toho si však automobilky veľa riešení, ku ktorým pri vývoji týchto konceptov dospeli, nechávajú patentovať a pomaly sa dostávajú aj do iných, sériových, modelov. Spomínané automobily by som prirovnal k ľudským desaťbojárom. Sú veľmi všestranné a podávajú vynikajúce výkony v mnohých automobilových disciplínach. Určite existujú krajiny, kde by sa, v prípade priaznivej ceny, takýmto autám veľmi darilo a mnoho ľudí by ich všestrannosť ocenilo. Skĺbiť vysokú rýchlosť a zároveň dobrý prejazd terénom nie je nič jednoduché, ale automobilky, ktoré spomínané modely vyvinuli, dokazujú, že nič nie je nemožné. Preto sa nebojím toho, čo by sa dialo, keby neboli žiadne cesty. Možno by sme jazdili na takýchto zábavných mašinách :).

Nasledujúci diel môjho seriálu zaujme najmä otcov a mamy rodín, pretože sa budem venovať automobilom, ktoré umožňujú prepravu viacerých cestujúcich, ako je zaužívaný štandard. Verte, že aj na tomto poli je o čom písať a výrobcovia predstavujú fascinujúce vízie takýchto vozidiel. Poteší ma každá reakcia na môj článok, prípadne návrh na tému, ktorý by sa hodil do môjho seriálu :). Mimochodom, ktorý z konceptov považujete vy osobne za najlepší a najkrajší ? Mne sa veľmi páči dizajn Hoggar-u a Toyoty RSC.