Revolučným má byť práve nasadenie v sériovej výrobe. S konceptom "elektromotor v kolese" už laborovali mnohí, systém sa nepodarilo masovo rozšíriť. Zmena má prísť z firmy Protean Electric (PE), ktorá to myslí vážne. Tento rok chcú spustiť výrobu. Prečo sa to iným nedarilo a v čom sú elektromotory v kolesách Protean Drive iné?

Geniálne riešenie...iba na papieri?

Na pohľad geniálne riešenie má jednu podstatnú nevýhodu. Donedávna vysoká hmotnosť a rozmery zabránili rozšíreniu podobných systémov masám. Len si predstavte hmotný elektromotor ako súčasť neodpružených hmôt. Správanie auta je veľmi náchylné na takúto hmotnosť. Mnohí dajú za pravdu, že len výmenou ťažkých diskov za ľahšie dokážu vnímať podstatnú zmenu jazdných vlastností k lepšiemu. Otázka, koľko „záťaži“ podvozku pridá objemný elektromotor, je na mieste. Tu je nutné podotknúť, že ani pohon od PE nie je tak úplne ľahká váha. Modul pre jedno koleso váži 31 kg, čo nie je absolútne vysoké číslo. Ide však na úkor hmotnosti neodpružených častí. 

Množstvo výhod prevažuje nad zápormi

Čo však hovoria ľudia z PE? Spomínajú samé výhody. Tak napr. riešenie je „retrofitné“, to znamená že ho môžu použiť pre už vyrobené vozidlá. Protean Drive počíta s bežným riešením zavesenia kolies. Jednoduchá konverzia na elektromobil? Podľa firmy v blízkej budúcnosti áno. Keďže ho budeme môcť namontovať na každé koleso veľkosti od 18 - 24 palcov (predpokladám, že v budúcnosti ho rozmerovo optimalizujú aj pre menšie kolesá), je vhodný pre FWD, RWD a dokonca aj pre AWD pohony. Nepotrebuje žiadnu prevodovku a dokáže rozdeľovať krútiaci moment na jednotlivé kolesá podľa vôle. Auto nemusí mať pod kapotou ďalší ťažký elektromotor a priestor možno využiť pre iné konštrukčné účely alebo pre batožinu.

Zástavba modulov má byť jednoduchou cestou k vytvoreniu hybridného pohonu.

BATÉRIE EMBATT ZVÝŠIA DOJAZD ELEKTROMOBILOV NA 1000 KM!

BATÉRIE EMBATT ZVÝŠIA DOJAZD ...

Snažia sa nám nahovoriť, že elektromobily sú mobilitou budúcnosti. Či už veríme alebo nie, objektívne majú výhody. Na ...

30. 10. 2017
VÝHODY ELEKTRICKÝCH ÁUT? TOTO JE 5 PODSTATNÝCH BENEFITOV

VÝHODY ELEKTRICKÝCH ÁUT? TOTO JE 5 ...

Elektromobily postupne nahrádzajú konvenčné spaľovacie motory. Aj keď majorite z nás bude ľúto za klasickým zvukom ...

15. 10. 2017

Súčasťou modulu je aj integrovaný brzdový systém, aj keď špecifický. Samozrejmosťou je rekuperácia brzdnej energie, a to až 85 %. To, že takéto auto nebude potrebovať obvyklé usporiadanie hnacieho reťazca s diferenciálom, prevodovkou a poloosami, zvýši účinnosť pohonu o 6 - 8 % v porovnaní s konvenčným elektromobilom s poháňanou jednou nápravou. A navyše, skonštruovať hybrid bude oveľa jednoduchšie ako doteraz. V ideálnom svete iba pridáte 2 - 4 moduly pre už existujúcu platformu.

Revolučné riešenie dostáva jasné kontúry

Na papieri vyzerá Protean Drive skvele a veľmi sľubne. Každý modul ponúka výkon maximálne 81 kW pri hmotnosti 31 kg. Vývojár Gabriel Donaldson porovnáva Protean Drive s pohonom v BMW i3, ktorého pohonné ústrojenstvo váži 102 kg. Donaldson z PE hovorí o 72 kg riešení s elektromotormi v kolesách. Zahŕňa jeden pár modulov elektromotorov na nápravu s ovládacím príslušenstvom. V praxi by tak riešenie ušetrilo 30 kg. Aj tak sedliacky rozum hovorí, že 36 kg v kolese nie je úplne málo. 

Osobne sa mi nápad aj prevedenie veľmi páči. To, ako nebude nutné prispôsobiť podvozkové časti zvýšenej hmotnosti neodpružených častí, akosi neverím. Ak sa s tým konštruktéri z Protean Drive popasujú, dám klobúk dole. Zatiaľ im však „len“ držím prsty. Našliapnuté majú dobre. Protean už vybudoval závod v Číne pre sériovú výrobu a nasadenie.