Corvette s motorom v strede: plusy a mínusy

Corvette s motorom v strede už jazdí

Mínus: Prečo meniť to, čo funguje?

Návrhy na Corvette s motorom v strede tu už boli aj v minulosti, no doteraz vždy skončili v šuplíku. GM sa darí predávať Corvette veľmi dobre, a čím drahší model, tým viac zarobia, za rok ich predali takmer 40 000. Navyše to funguje: výkonom, ale aj obratnosťou dokáže konkurovať ostatným supercarom s motorom v strede. Corvette si vybudovala svoje miesto na trhu ako výborná mašina s motorom vpredu. Prechodom na koncepciu s motorom v strede sa ľahko môže stať, že to, čo za tie roky dosiahli, tu už nebude a zákazníci budú hľadať inde.

Plus: Bude krajšia

Autá s motorom vpredu mi skôr navodzujú dojem GT-čka, ako drsného športiaka. Corvette s motorom v strede by teda mohla pôsobiť agresívnejšie a svojim zjavom sa priblížiť drahým supercarom ako Ferrari 488 alebo Lamborghini Huracan. Zaparkované auto s motorom v strede pôsobí modernejšie ako keď má motor vpredu.

Corvette s motorom v strede: plusy a mínusy

Veríme, že tentokrát neskončí Corvette s motorom v strede v šuplíku

Plus: Nové šasi ponúkne nové možnosti

Nová platforma otvorí dvere do budúcnosti, jednou z nich môže byť zapracovanie hybridného pohonu podobne, ako to urobila Honda NSX. Týmto vyhovie supercar, ktorý by dokázal jazdiť aj na elektrinu, možným zeleným šialenostiam, kedy chcú mestá zakázať vstup do centra autám so spaľovacím motorom. Napríklad Paríž chce zaviesť zákaz od roku 2030 a keby Corvette jazdila aj na elektrinu, tak tým predĺžia jej životnosť.

Plus: Investícia do budúcnosti

Spomeňme si na také Audi Quattro, to prišlo s pohon všetkých kolies v rally a bolo veľmi úspešné. Spočiatku náročná a drahá technológia bola neskôr súčasťou produkčných áut a dnes si nevieme predstaviť, že Audi by v ponuke Quattro nemalo. To isté môže prísť v podobe Corvette s motorom v strede. GM tu vyvinie technológie, ktoré môžu byť teraz drahé, no časom sa dostanú aj do lacnejších áut z ich produkcie.

Corvette s motorom v strede: plusy a mínusy

Hovorí sa, že v ponuke by mohli byť dve verzie, s motorom v strede i vpredu

Plus: Automobilka získa dobré meno

Ak sa GM podarí  postaviť Corvette s motorom v strede a navyše s ňou dokážu poraziť Ferrari alebo Lamborghini, tak im to môže len pomôcť. GM predsa vyrába autá pre smrteľníkov a môže povedať: „Porazili sme vás na vašom piesočku, kde ste práve vy špecialisti.“ Zmýšľanie zákazníka sa potom môže uberať smerom: „Ak dokázali poraziť Ferrari, tak ich autá musia byť dobré, prečo si jedno nekúpiť?“ Pritom nemusí chcieť hneď Corvette, ale napríklad rodinné kombi alebo SUV.

Mínus: Menej ako 8 valcov

Od 1955 bola Corvette vždy V8, motor vpredu a laminátová karoséria. Dnes ale emisné limity diktujú trend downsizingu a americký supercar môže byť ďalšia obeť. V6 s turbom by mohlo mať viac výkonu než V8, ale ten pocit, zvuk a odozvu veľkej atmosféry nenahradí. Napríklad nový Ford GT, výborné auto, je krásne, má v sebe odkaz na históriu, no poháňa ho oturbená V6. Možno som staromódny, ale taká poriadna V8 atmosféra by sa tam hodila viac, hoci aj s vypínateľnými valcami. Veď je to Amerika a tá by mala mať veľký motor.

Mínus: Málo miesta

Autá s motorom v strede vždy pútajú pozornosť. Ak by ste takúto mašinu chceli využívať aj na dlhšie výlety, potom príde otázka, kam s batožinou. S týmto problémom sa pasujú automobilky už roky a každý to rieši po svojom. Napríklad Zonda a McLaren pripravili pre zákazníkov špeciálne sady kufrov. Ale čo s Corvette? Bude mať špeciálne odkladacie priestory, alebo len kufor vpredu?

Corvette s motorom v strede: plusy a mínusy

Testovanie v plnom prúde

Mínus: Nič pre strednú triedu

Je preč éra musclecars, kedy si ich mohli dovoliť aj robotníci, ktorí ich vyrábali na linke. Corvette je čím ďalej drahšia, nič nenasvedčuje tomu, že by sa to v budúcnosti zmenilo. Veď ani priemerný zamestnanec Ferrari nemá v garáži taliansky supercar a vozí sa do práce na Fiate.

Mínus: Mieri na úzku časť trhu

Ak vedľa seba zaparkujete autá s motorom vpredu a v strede, tie s motorom vpredu vyzerajú „zastarene“. Lenže supercary ako Ferrari, či Lamborghini sú len pre úzku skupinu ľudí, ktorí za ne platia veľa peňazí. Corvette je dnes inde, je oveľa dostupnejšia a osloví oveľa viac ľudí. Ak však zamieri medzi Ferrari, Lamborghini alebo aj Audi R8, tak hrozí, že bude zbierať len to, čo jej ostatní nechajú.

Corvette s motorom v strede: plusy a mínusy

Corvette s motorom v strede sa stáva realitou

Plus: Dvojúrovňové riešenie ako stávka na istotu

Hovorí sa, že Corvette s motorom v strede by sa mohla predávať spolu s Corvette s motorom vpredu niekedy v roku 2021. Možno si myslíte, že je blbosť, ale pozrite sa na Ferrari, ponúkajú autá s motorom v strede aj vpredu a pritom i servisujú v rovnakých dielňach. Všetko závisí od toho, koľko spoločných dielov budú mať obidve autá. Povedzme, že by sa Corvette dokázala predávať za viac ako 100 000 €, no vždy by bol záujem aj o dostupnejší variant. Dvojúrovňové riešenie je ideálne, príkladom môže byť znova Ferrari, ich základným typom je California a o úroveň vyššie majú 488. Obe pritom majú motor F154 v rôznych verziách.

Plus: Posledný musclecar so spaľovacím motorom

Autonómne autá sú za rohom, do produkcie sa dostanú v najbližšej dekáde. Keď sa pozrieme na automobilky, tak tie sa budú snažiť vyťažiť čo najviac z posledných áut pred touto érou. Skôr ako zmiznú pedále a volant, tak sa dočkáme áut s výkonom cez 1000 k, s topspeedom vyše 400 km/h, s posledným manuálnymi prevodovkami a podobne. Môžete si byť istí, že aj GM si z koláča odhryzne, Corvette by mohla byť jedným z posledných musclecarov a verte, že v dobe autonómnych približovadiel to bude cenný zberateľský artikel.