Termíny dostavby sa len posúvajú a posúvajú. Kompletné diaľničné spojenie tu malo byť už dlhé roky.

Prvou skutočnosťou, ktorá toto číslo nepodporuje je fakt, že najdlhší tunel Višňové začnú stavať neskôr, ako pôvodne plánovali.

Nedokončené/rozostavané/plánované úseky potrebné pre spojenie BA a KE

Úsek Stav Dĺžka Dátum výstavby
Hričovské Podradie- Lietavská Lúčka vo výstavbe 11,3 km 2014- 2018

Lietavská Lúčka- Višňové- Dubná Skala

(7,5 km tunel)

plánované

(tunel)

13,5 km 2014- 2018
Dubná Skala- Turany vo výstavbe 16,5 km 2011- 2014
Turany- Hubová plánované 13,6 km 2016- 2019
Hubová- Ivachnová vo výstavbe 15,3 km 2013- 2017
Jánovce- Jablonov vo výstavbe

9 km (1. úsek)

9,5 km (2. úsek)

2011- 2014

2012- 2015

Fričovce- Svinia vo výstavbe 11,2 km 2011- 2015
Prešov západ- juh plánované 8 km 2015- 2018
Sever Slovenska zúfalo potrebuje diaľnicu. Spojenie východu zo západom chýba desiatky rokov. Dokončenie tejto nekonečnej stavby je v nedohľadne. Podľa môjho názoru je rok 2019 rovnako nereálny, ako všetky predošlé termíny.

Slovensko je úboho neschopné postaviť si jednu diaľnicu.

Národná diaľničná spoločnosť vidí ako najväčšieho nepriateľa svojich plánov práve ochranárov. Rizikový úsek je najmä úsek Turany- Hubová. Štát chce viesť diaľnicu cez chránenú prírodnú oblasť, ochranári chcú tunel. Obe strany zatiaľ čakajú na analýzu vplyvu na životné prostredie. Ak by jej výsledok bol pre štát negatívny, muselo by dôjsť k preprojektovaniu diaľnice. Celú stavbu by to tak zdržalo o 3 až 5 rokov.

Ďalším problémom je tunel Višňové a výber jeho zhotoviteľa. Najvyšší súd rozhodol, že 6 firiem ako Skanska, Doprastav, Strabag a ďalšie pri výstavbe úseku Mengusovce- Jánovce uzatvorili kartelovú dohodu. O tom či môžu tieto firmy ešte bojovať o štátne zákazky má rozhodnúť Úrad pre verejné obstarávanie svojim usmernením, ktoré však zatiaľ nevydal.

Najsmutnejšie je to, že Branisko ostane nateraz nedokončené.

Do tendra na výstavbu spomínaného tunela sa zapojili aj tieto firmy. Ak teda úrad rozhodne, že sa už nemôžu zapojiť do takýchto zákaziek, vznikne problém. NDS tvrdí, že jednoducho vyberie iného zhotoviteľa spomedzi prihlásených uchádzačov. Analytik Inštitútu dopravnej politiky Juraj Čermák si myslí, že celá súťaž by musela prebehnúť odznova.

Tunel mal štát začať stavať v roku 2013. Nestalo sa tak. Štart výstavby posunul na rok 2014. Budovanie stavby si pôvodne malo údajne vyžiadať 5,5 roka. Termín ukončenia však zatiaľ stále nikto neposunul a teda tunel Višňové by mal byť v prevádzke v roku 2018.

A ešte jedna čerešnička na záver. Štát nepočíta v dohľadnej dobe s dobudovaním druhej rúry tunela Branisko. Nevieme, čo znamená „v dohľadnej dobe“. Obávam sa, že štát tým myslí najbližších 10 a viac rokov. V danej oblasti údajne nejazdí toľko áut, aby to bolo potrebné. Východ Slovenska si teda bude musieť vystačiť s tunelom v polovičnom profile.

Zdroj: sme.sk

Prečítajte si aj:  Diaľnica medzi RK a BB možno nebude. Štát zvažuje alternatívu