Test Dacia Duster 1,5 dCi 4x4

Dopyt po informáciach o rumunskom SUV Dacia Duster je tak obrovský, že sme sa rozhodli vám priniesť užívateľský test. A to aj napriek tomu, že toto práve nie je auto, ktoré by ste tu hľadali. Avšak zvedavosť nahlodala aj nás a tak sme sa rozhodli. V našom prípade sa jedná o verziu Duster 1,5 dCi 80 kW/110 k 4x4 Exception so 6.st manuálnou prevodovkou, teda to najlepšie čo nám Dacia dokáže ponúknuť. A hneď pridám aj ďalší parameter, aby ste vedeli, s čím tu máme do činenia: suma, ktorú si od vás predajca vypýta za vrcholovú verziu Dustera v plnej výbave neprekročí 16 610,00 € s DPH (tj 500 392,86 Skk). Na trhu nie je veľa podobných vozidiel za podobnú cenu, však? S jedným sa ale ešte musí Dacia popasovať - s predsudkami ľudí.

Prisahám, mne sa design Dacie Duster páči. Fakt. Z vonku navyše nič neprezrádza, že sa jedná o jedno z najlacnejších SUV na trhu a to najmä pri vyšších výbavach. Nabublané a mohutné blatníky, ktoré nadväzujú na podobne tvarované nárazníky, dodávajú tomuto autu skutočný offroadový image. Skrátka už na pohľad je to robustné auto. To, čo sa dozviete vo videoteste, vám zopakujem aj tu - je až údivujúce, koľko ľudí sa za Dusterom otáča. Kampaň urobila svoje a chýr o najdostupnejšom SUV sa dostal ku každému. Duster je auto najmä pre ľudí, čo občas potrebujú ísť aj mimo spevnených ciest. Tu okrem pohonu 4x4 oceníte aj nenalakované spodné časti nárazníkov.

Dacia Duster 1,5 dCi 4x4

Tak ako Dacia Duster úspešne maskuje svoju cenovku z vonku, tak extrémne ju prezrádza vnútri. Ak zoberiem jej priameho konkurenta Škoda Yeti, musím uznať, tu Dacia prehráva na celej čiare. Dizajn, ergonómia či použité materiály, to všetko hrá proti rumunovi. Otázkou teda je, či je toto pre potencionálneho kupca až taký problém. Ja si myslím že nie a za danú cenu musíte očakávať šetrenie na mnohých miestach. Ďalším miestom, kde pocítite, že si kupujete jedno z najlacnejších áut na trhu je príplatková výbava. Je v nej menej položiek ako pracovných dní našich poslancov v týždni, takže sa musíte pripraviť len na to najnutnejšie. Chcete tempomat? Ééé tak to nepôjde. Automatickú klimatizáciu? Tak to tiež nie. Navigáciu? Žiaľ. A takto by sme mohli pokračovať ešte veľmi dlho. V podstate si môžete priplatiť len za metalízu, elektrické ovládanie okien, praktický kožený interiér (ale koža to asi nebude...), 16" disky, mp3 rádio pochybnej zvukovej kvality s ovládaním na volante a samozrejme ESP. Ale ruku na srdce, skutočne potrebuje cieľová skupina zákazníkov tohto auta viac?

Bezpečnosť na palube majú na starosti 4 airbagy (2x predné a 2x bočné), ABS s asistenčným systémom bŕzd AFU, elektronický stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom ASR a BMR, ktorý zaisťuje pribrzdenie pretáčajúceho sa kolesa a prenesenie krútiaceho momentu na druhé koleso rovnakej nápravy.

Dacia Duster a jej lacno pôsobiaci interiér

Našu Daciu Duster poháňala jediná možná vznetová 4x4 kombinácia: 1,5 dCi s maximálnym výkonom 80 kW/110 k a krútiacim momentom 240 Nm. Tento motor je darom Renaultu a po našom našom teste môžeme konštatovať: do Dustera sa skutočne hodí. Nie, 1,5 dCi rozhodne nie je slabá na toto auto a v spojení so 6.stupňovým manuálom už vôbec nie. Dokonca si skvelo rozumejú aj v teréne, kde využijete skrátené prvé dve rýchlosti, takže sa dokážete vyštverať kdekoľvek, kde vám to pneumatiky dovolia. Počas týždňového testovania sme namerali priemernú spotrebu 6,5 litra na 100 km. Aj keď je to stále o niečo viac ako uvádza výrobca, je to hodnota skutočne dobrá, veď v tomto čísle sú zarátané aj občasné výlety mimo cesty. Výčitka smeruje k odhlučneniu motora. Najmä ráno sú to príšerné zvuky, čo sa k vám dostávajú spod prednej kapoty. Po zahriatí sa to jemne zlepší, ale aj tak, stále budete vedieť, že pod kapotou vám pracuje nafťák.

Dacia Duster 1,5 dCi 4x4

A aké to je za volantom? Podľa toho, kde s ňou jazdíte. Mesto? Ok, ale tie krátke rýchlosti vás začnú unavovať až do tej miery, že rozmýšlate, aké by to bolo, keby Dacia ponúkala aj automat. Toto sa však dá vyriešiť tým, že sa budete rozbiehať na druhý prevodový stupeň a jednotku si necháte len do lesa. Ak sa však na to pozrieme z pohľadu komfortu jazdy, je to skutočne dobré. Dokonca by som povedal, že máloktoré auto v tejto cenovej hladine dokáže takto žehliť slovenský asfalt. Diaľnica? Dá sa, ale rozhodne nečakajte nič príjemné v rýchlostiach nad 130 km/h. Tam už preberá réžiu hluk od kolies a obtekajúceho vzduchu. Offroad? ÁNO! Toto je presne miesto, kde sa Dacia cíti ako doma. Nespevnené prašné cesty a ľahký a stredný terén. Tu sa môžete do sýtosti vyhrať s troma jazdnými režimami - 2wd (predný náhon napevno), 4wd auto (podľa podmienok sa pripojí zadná náprava) a nakoniec režim 4wd (fulltime 4x4). Duster má 4x4 s elektromagnetickou spojkou, ktorú dodal Nissan, teda overená japonská technológia. Pozrite si fotografie a video, aby ste videli, s čím Duster nemá ani najmenší problém. Taktiež chválime Duster za pevnú karosériu, ktorá ani pri extrémnom namáhaní nevykazovala známky krútenia.

Ak tu opäť postavíme proti sebe Dustera a Yetiho, dostaneme takýto výsledok: Duster jednoznačne pre ľudí, čo trávia viac času v teréne alebo mimo ciest a Yeti pre ľudí, čo z cesty zídu len výnimočne, teda hlavne po meste a mimo neho.

Aj na takýchto cestách je Dacia Duster ako doma...

Taktiež nie je bez zaujímavosti, že pri verzií 4x2 je objem kufra 475 l až 1636 l, a pri 4x4 je to 408 l až 1570 l. Ten má samozrejme rovné dno a jeho nakladacia hrana nie je veľmi vysoká. Akurát roletka na zamaskovanie nákladu je taká nijaká... Celková hmotnosť je v prípade najvyššej výbavy a motorizácie prekvapujúcich 1294 kg. Osobne som čakal minimálne o 150 kg viac...

Dacia Duster a les? Žiaden problém, na to ju postavili!

Dacia Duster. Auto, o ktorom sa mnohým sníva a ešte len snívať bude. Za cenu začínajúcu na 9.990 EUR sa jedná o najlacnejšie a najdostupnejšie SUV na našom trhu a tak je prístupné skutočne širokej klientele. Jej najvážnejší konkurent Škoda Yeti začína na 14.060 EUR, avšak ak chcete "štvorkolkového" Yetiho, musíte si pripraviť minimálne 17.660 EUR. A to sa bavíme o základnej výbave s benzínovým motorom. Rozdiel medzi rumunom a čechom však už poznáte a tak je len na vás, aké máte priority, resp finančné možnosti. V každom prípade je ale Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 za 16.190 EUR sakra dobrá ponuka! Doplaťte si 300 EUR za ESP, 120 EUR za elektrické okná a máte vybavené auto k vašej spokojnosti.

Dacia Duster 1,5 dCi 4x4
rok výroby 2010
Motor:

dieselový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom, objem 1 461 cm3, max. výkon 80 kW (110 k) pri 4000 o/min, max. krútiaci moment 240 Nm pri 1750 o/min, emisie CO2 (g/km) 145

Pohon: 6-stupňová manuálna prevodovka, pohon všetkých kolies (2wd, 4wd auto, 4wd) - elektromagnetická spojka
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, kotúčové brzdy p/z, niekoľko elektronických systémov podvozka: ABS, ESP, BAS atď
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,0 x 16", pneu 215/65 R16
Rozmery a hmotnosti:

pohotovostná hmotnosť - 1 294 kg, kombinovaná spotreba 6,5 l/100 km

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 168 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 12,5 s

Cena: Základný model - od 9 990 €,
Testovaná verzia - cca 16 610 €