Passat sa teší na veľké jubileum, a nebolo by asi zdvorilé zvlášť zdôrazňovať, že k tomuto okrúhlemu číslu sa približuje pomalším tempom, ako by si vo fabrike želali. Stále si udržiava pozíciu najpredávanejšieho modelu strednej triedy, ale ani jemu sa nevyhýba celkový pokles záujmu o tento typ auta. Čo má teda zvrátiť vývoj a ohnúť krivku predaja opäť smerom hore? Rozhodne to nebude jednoduché.

Ako sme už písali a ako sa dalo čakať, je to v prvom rade drsnejší dizajn s novou maskou a neprehliadnuteľným replikovaním sebavedomého výzoru Touarega a moderná silueta kupé. Pri dizajne sa však ani táto modernizácia zďaleka nekončí, hoci boli sme veľmi zvedaví, ako hlboko zarežú chirurgovia pri tomto facelifte, a očividne boli umiernení. Aj samotný výrobca komentuje rozsah inovácií, s ktorými prichádza novinka, veľmi triezvo a zdržanlivo.

Ide o progresívne zdokonalenie typu 8. generácie – čo však neznamená, že by do modelového radu Passat nepribudli všetky najaktuálnejšie inovácie značky. Navyše, ak si chce Passat udržať pozíciu celosvetovo najúspešnejšieho modelu strednej triedy, museli technici poriadne zamakať a hľadať priestor, kam už aj tak bohato vybavenú aktuálnu generáciu posunúť. Veľká technická modernizácia prináša do modelového radu Passat všetky najaktuálnejšie inovácie značky aj trošku viac.

Povedz, aké máš IQ, ja ti poviem, aký máš Passat

Po tom, čo konštruktéri zvládli techniku bezpečnostných systémov schopných mnohých samostatných reakcií, prišlo aj na inteligentné riešenia schopné učiť sa a predvídať. Jedným z takých je úplne prvý uvedený systém „Travel Assist“. Ako prvý Volkswagen bude môcť nový Passat limuzína aj kombi Variant s novým systémom IQ.DRIVE jazdiť čiastočne automatizovaných spôsobom, a to v širokom rozsahu rýchlostí od zastavenia až do 210 km/h.

Okrem toho je nový Passat ako prvý model značky vybavený aj kapacitným volantom, ktorý bude citlivejšie registrovať dotyk vodiča s autom a vytvorí tak lepšie interaktívne rozhranie k systémom ako je práve „Travel Assist“. Budem dúfať, že by takýto volant mohol prekonať problém, s ktorým sa v súčasnosti v prípade VW Group dosť často stretávame, keď ma auto prostredníctvom displeja či dokonca otravne akusticky vyzýva, aby som dal ruky na volant, hoci volant stále nežne držím.

Ďalšou novinkou je asistenčný systém „Emergency Steering Assist“, ktorý zásahom prostredníctvom bŕzd zvyšuje stabilitu pri vyhýbacích manévroch. Neviem, v čom bude tento konkrétny systém iný, ale aby som bol spravodlivý, už som sa teoreticky s takýmto systémom stretol pri spoznávaní Volva. Významnou súčasťou bezpečnosti sú svetlá – stále je na nich čo zlepšovať môžu byť stále múdrejšie - interaktívne adaptívne reflektory „IQ.LIGHT – LED-Matrix“ – bola technika doteraz vyhradená len pre vlajkovú loď Touareg.

Nielen bezpečnosťou je posádka živá

S inovovaným Passatom sa dostáva do výroby tretia generácia modulárnej stavebnice infotainmentu Modular Infotainment Matrix (MIB3). Kto je zvyknutý spájať si auto s mobilom, poteší ho, že prostredníctvom rozhrania „App Connect" je to možné po prvý raz u značky Volkswagen spojenie smartfónu iPhone bez kábla cez „Apple CarPlay™“. Okrem toho môže byť Passat s MIB3 na želanie permanentne online, pretože nové systémy infotainmentu sú sériovo vybavené integrovanou SIM-kartou, vďaka čomu môže posádka v reálnom čase používať údaje pre navigáciu aj streaming hudby či napríklad príjem internetového rádia a vôbec využívanie internetových služieb „Volkswagen We“, ako aj preberanie nastavení vozidla z cloudu. Smartfónom bude možné svoj Passat odomknúť či naštartovať. Súčasťou celej stavebnice infotainmentu MIB3 je aj nový digitálny združený prístrojom „Digital Cockpit“.

Nová sila a väčší dojazd

Napäto sme čakali, ako zareaguje Volkswagen na nové úlohy modernej doby, a vyzerá to, že možno nie celý dlhý krok, ale ďalší krôčik má Passat za sebou. 

Novinkou v ponuke motorov je turbodiesel 2,0 TDI Evo s výkonom 110 kW (150 k), ktorý má o 10 g/km nižšie emisie CO2 ako rovnako výkonný predchodca. Okrem neho je k dispozícii aj naftový motor 1,6 TDI s výkonom 88 kW (120 k) a dva ďalšie 2,0 TDI s výkonmi 140 a 176 kW (190 a 240 k). Všetky motory TDI sú vybavené katalyzátorom SCR. Na výber sú aj tri benzínové motory – 1,5 TSI so 110 kW (150 k) a 2,0 TSI s výkonmi 140 a 200 kW (190 a 272 k).

Plug-in hybridná verzia Passat GTE má vďaka batérii so zväčšenou kapacitou z 9,9 na 13,0 kWh výrazne predĺžený elektrický dojazd. Ten je teraz cca 55 km podľa novej metodiky WLTP. Súčasne nový Passat GTE svojou kombináciou elektromotora a efektívneho prepĺňaného benzínového motora 1,4 TSI so systémovým výkonom 160 kW (218 k) poskytuje komfort vozidla na dlhé jazdy. Nový Passat GTE už dnes spĺňa emisné limity normy Euro 6d-TEMP, ktorá začne byť záväzná pre nové automobily od roku 2021. Všetky benzínové aj naftové motory už spĺňajú túto emisnú normu a sú štandardne vybavené filtrom pevných častíc.

Passat Alltrack, ktorý zostáva v ponuke, na ceste aj mimo nej poháňa najvýkonnejší benzínový motorom 2,0 TSI alebo silnejšie naftové motory – vždy so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies 4MOTION.