Nemecká pošta (Deutsche Post DHL) sa rozhodla, že bude zelenšia a doručovacie spaľovacie autá poštárov vystrieda za plne elektrické dodávky. Keď však niečo podobné požadovala od výrobcov automobilov, nepochodila. Nikto nič podobné nevyrábal, alebo vyrobiť nechcel. DHL sa tak rozhodla, že si vyrobí „vlastné“ auto.

Doteraz používala spoločnosť DHL úžitkové vozidlá VW Caddy. Tie však začali postupne vymieňať za elektrické dodávky. Ľudí vo Volkswagene to riadne naštvalo. Môžu si za to však sami!

DHL si vyrába dodávky sama cez spoločnosť StreetScooter. Na vývoj nepotrebovali miliardy a výroba elektrickej dodávky je údajne úplne jednoduchá, rýchla a lacná.

Nemecká pošta chcela doručovať zásielky bez toho, aby znečisťovala ovzdušie v mestách. Keď najväčší svetový prepravca zásielok nepochodil pri tradičných automobilkách, začal sa obzerať inde. Pošta odkúpila spoločnosť StreetScooter, cez ktorú vyvinula dodávky pre finálne doručovanie balíkov s názvom Work a Work L. Všetky diely pritom pochádzajú od dodávateľov. StreetScooter ich len všetky montuje. Parametre dodávky Work nie sú pritom nejaké dychberúce. Výkon elektromotora je len 30 kW a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 80 km/h. Kapacita lítium-iónovej batérie je 20,4 kWh. Nabíjanie je možné cez jednofázovú zásuvku 230V/16A a do 100 % stavu batérie to trvá 7 hodín. Dlhý nabíjací čas nevadí, pretože autá sa budú nabíjať v noci. Dojazd je pritom len v rozmedzí 50 – 80 km. Model Work L zvládne cca 100 km. Pošte to však stačí. Okrem toho, že DHL chráni lokálne životné prostredie, šetrí aj náklady na palivo. Prevádzka na elektrinu je totiž niekoľkonásobne lacnejšia, než v prípade spaľovacieho motora, či už ide o naftu alebo benzín. DHL prevádzkuje už viac ako 1000 elektrických vozidiel.

Kabína nemusí byť kvalitná. Dôležitá je celková odolnosť auta, to má vydržať až 16 rokov ťažkej prevádzky.

DHL očakáva aj vysokú spoľahlivosť. StreetScooter Work je navrhnutý veľmi jednoducho a zároveň robustne. Jeho životnosť je naprojektovaná na 16 rokov pri využití 6x týždenne po 10 hodín. Existujú dva modely Work a Work L. Väčší má „batožinový“ priestor o objeme 8000 litrov. To stačí na cca 150 balíkov. Maximálna nosnosť je 1 000 kg. Dodávky navrhli ako pracovný nástroj. Veľké starosti im preto nerobil napríklad interiér. Radšej sa zamerali na technickú kvalitu. Napríklad dvere sú navrhnuté tak, aby zvládli 200 otvorení/zatvorení denne po dobu 16 rokov. StreetScooter zvažuje predávať dodávku aj iným spoločnostiam, finálne rozhodnutie príde pred koncom roka. Cena je zatiaľ neznáma, ale údajne má byť veľmi priaznivá. Automobilka dokáže momentálne vyrobiť 5 000 kusov ročne pri jednej smene. Zavedením druhej dokáže toto číslo poriadne navýšiť.

Model Work L ponúka dojazd cca 100 km a úžitkový priestor 8000 litrov.

Doteraz používala spoločnosť DHL úžitkové vozidlá VW Caddy. Tie však začali postupne vymieňať za elektrické dodávky. Ľudí vo Volkswagene to riadne naštvalo. DHL totiž prevádzkovala viac ako 10 000 kusov Caddyho a postupne ich nahrádza vlastným výtvorom. Pokoj nezachoval najmä šéf celého koncernu Matthias Muller: „Som poriadne naštvaný. Sám seba sa pýtam, prečo pošta neprišla za našou divíziou úžitkových vozidiel, aby vytvorila niečo podobné. Uvidíme, či do zatvárajúcich dverí stihneme ešte strčiť nohu.“ Keďže DHL má už vlastnú firmu StreetScooter, tak o tom pochybujeme. Volkswagen už nie je pre nich partnerom, ale konkurentom. Vtipné na tom je, že Volkswagen príležitosť postaviť elektrickú dodávku dostal. Podľa šéfa DHL pred šiestimi rokmi oslovili všetky veľké automobilky, aj VW, ale nikto im nebol schopný zabezpečiť elektrickú dodávku. Preto si ju postavili sami. Až sa toto dozvie šéf VW, tak asi nebude nadšený...


Zdroj: autonews, streetscooter