Iný svet

Pravý hypercar musí byť hriešne drahý, mať vysokú mieru exkluzivity, dizajnom musí doslova vyskočiť z radov bežnej premávky a čo je najhlavnejšie – musí byť pekelne rýchly. Prvé auto po roku 2000, ktoré tak začali označovať, je švédsky Koenigsegg CCR. Prišiel na trh v roku 2005. S rýchlosťou viac ako 395 km/h sa stal najrýchlejším auto na svete. ALE.

Koenigsegg CCR, V8, 806 k, 920 Nm, 0-100 - 3,2 s

Keď sa pozrieme na to, koho prekonal, zistíme, že auto tejto kategórie tu bolo už v roku 1993. Hypercar, ktorý predbehol dobu a dokonca dokázal vec, ktorú dodnes žiadny hypercar nezopakoval. Reč je o slávnom McLaren F1. Motor V12 od BMW, výkon 636 koní a hlavne rekord, ktorý ostal až do roku 2005 neprekonaný. Rýchlosť 391 km/h v roku 1993 je niečo neskutočné. Takisto, McLaren F1 GTR - pretekárska úprava klasického McL F1, ako jediné sériové a na cesty homologované auto vyhral 24 hodinovku Le Mans. Pri tom pretekárska verzia sa líšila skôr bezpečnosťou, ako výkonom. S príchodom nových pravidiel vo svetom šampionáte WEC by mohol pribudnúť ďalší víťaz z radov hypercars. 

Víťazný McLaren F1 GTR v šikanách Ford na okruhu circuit de la Sarthe.

V roku 2007 veľkolepý návrat hlási Bugatti. Typ Veyron prichádza naložený luxusom a výkonom. Motor W16 so 4x turbom s výkonom 1001 koní dotlačil ťažký Veyron na rekordnú hodnotu 407 km/h. Rozpútal sa súboj Davida a Goliáša, kde Bugatti bojuje s „garážovými“ výrobcami, ktorých marketingová stratégia stojí na postavení čo možno najbláznivejšieho a najrýchlejšieho hypercaru. Toto je práve ta krása hypercars.

Bugatti Veyron W16, 1001 k, 1250 Nm, 0-100 - 2,5 s

Dizajnéri nemajú obmedzenia. Autá sa vyznačujú ostrými tvarmi, LED svetlami v netradičných tvaroch, pestrofarebnými farbami. Z áut máte pocit, že ide skôr o koncept ako o auto, ktoré môžete vidieť na bežnej ceste. Práve preto tieto autá nájdete na plagátoch mladých, alebo dnes už skôr na pozadiach počítačov a smartfónov.

Toto je hypercar. Oproti zvyšku sveta úplne odlišný. (Apollo Intensa Emozione, V12, 780 k, 760 Nm, 0-100 - 2,7 s)

Lamborghini Centenario, V12, 770k, 690 Nm, 0-100 - 2,8s

Lamborghini Veneno (roadster) V12, 750 k, 690 Nm, 0-100 - 2,8 s

McLaren P1, V8, 916 k, 900 Nm, 0-100 - 2,8 s

Ferrari LaFerrari, V12, 963k, 900 Nm, 0-100 - 2,7s

Porsche 918, 887 k, 1280 Nm, 0-100 - 2,5 s

Mercedes Project One, V6 Turbo F1, 1305 k, 0-100 - 2,5 s

McLaren Senna, V8, 800 k, 800 Nm, 0-100 - 2,8 s

Bugatti už nechce rekord najrýchlejšieho auta. Miesto posúvania hraníc Chironu sa vracia tam, kde patrilo v minulosti. Do zákrut a serpentín, v ktorých by sa mal nový typ Divo cítiť ako doma. To necháva Koenigsegg bojovať s ďalšími malými značkami. Hennessey Venom F5 má namierené prekonať Ageru RS, ktorá je aktuálne najrýchlejším autom sveta. Oboch však chce prekonať výrobca, o ktorom ste pravdepodobne ešte nepočuli. Corbellati Missile má neskutočné parametre. 9l V8 biturbo má výkon 1800 koní, ale má absurdných 2350 Nm. To je skôr údaj hodný traktoru ako ľahkého hypercaru. Cieľ je jasný. Prekonať 500 km/h! 

Corbelatti Missile, V8, 1800 k, 2350 Nm, 0-100 - 2 s

Koenigsegg Agera RS, V8, 1360 k, 1370 Nm, 0-100 - 2,6 s

Absurdnosť sveta hypercars je údaj o zrýchlení. Nie však na stovku. Z 0 na 100 km/h ich dokážu prekonať „obyčajné“ supercars. Je to preto, že toto enormné množstvo výkonu skrátka nie je jednoduché preniesť na cestu. Preto sa tu hrajú skôr s inou hodnotou zrýchlenia. Z 0 na 300 km/h. Venom F5 to dokáže za menej ako 10 sekúnd... Šialené.

Hennessey Venom F5, V8, 1622 k, 1763 Nm, 0-100 - 2,3 s

Hypercars sú fascinujúce tým, že sa stavajú akoby neexistovali problémy. Žiadny downsizing, žiadne šetrenie, žiadne polárne medvede. Ukazujú iba ultimátny luxus a technologické možnosti. Avšak je to možno pri konci. Tesla Roadster a Rimac C TWO ukázali, že elektrický pohon dokážu pokoriť akýkoľvek spaľovací motor. Užime si to, čo teraz máme, lebo nemusí to trvať večne.

Tesla Roadster, 0-96 1,9 s