Málokto tuší, že brzdy sú na rozumne postavených autách dimenzované s 3-6x väčším brzdným výkonom než má max. výkon daný motor. Tak ako pred sto rokmi, aj dnes, v dobe supermoderných asistenčných systémov, je najdôležitejším systémom na každom vozidle práve brzdová sústava. Vôbec totiž nie je dôležité ako a kedy sa rozbehnete, ale v prípade potreby je mimoriadne dôležité ako a kedy zastavíte. Bez preháňania je to otázka života a smrti!

 

Napriek tomu, ľudia si kupujú dynamiku auta. Zaujíma ich len zrýchlenie, pružnosť a maximálna rýchlosť. Každý ako samozrejmé berie to, že brzdy budú fungovať vždy dobre. Nie vždy je to tak, preto treba brzdám venovať patričnú pozornosť a vhodný servis.

Všetci ste už o neželanom efekte prehriatych bŕzd známom ako vädnutie viac-menej počuli. Bláznivý Nór známy videokanálom Beyond the press robí rôzne akčné pokusy, ktoré filmuje. V jednom z nich sa rozhodol podrobiť kotúčovú brzdu starého Fordu Fiesta totálnemu testu. Zablokovaním jedného kolesa získal cez diferenciál na druhom kolese dvojnásobné otáčky. Tým dokázal intenzívne kotúč brzdiť a zároveň na nízkych prevodových stupňoch, kedy je na kolesách dostatočný krútiaci moment znásobený celkovým prevodom, dosiahnuť dosť vysoké otáčky. Ako to celé prebehlo si pozrite v nasledovnom videu: