Motoristické preteky a podujatia sa nezaobídu bez sponzorov. Peňažné dotovanie funguje od tých najnižších súťaží až po úplnú špičku. V sériách ako napríklad Formula 1 naberá doslova obludné rozmery. Zháňanie alebo samotný výber sponzorov sa však riadi istými pravidlami. Určite si väčšina z nás pamätá časy, kedy veľkú časť sponzorských peňazí zabezpečovali najmä tabakové spoločnosti. Spomeňme si napríklad na Schumacherov „Marlboro monopost“.

Od kedy je však fajčenie škodlivé, reklama je v niektorých krajinách zakázaná a teda sponzoring nemožný. Úlohu tabakových spoločností prevzali výrobcovia energetických nápojov. Je však len otázkou času, kedy sa aj nad nimi začnú sťahovať čierne mračná.

 

Zaujímavý článok priniesol portál Asphalt and Rubber, ktorý sa však predovšetkým zaoberá sériou MotoGP. V danej chvíli to nie je rozhodujúce. Red Bull a Monster Energy v tejto súťaži sponzorujú 5 z 18 pretekov, plus ďalších jazdcov a tímy. Podobné masívne pumpovanie peňazí môžeme vidieť aj v automobilových sériách.

 

Bez sponzorských príspevkov by motošport ani motoršport neexistovali (a ani mnoho iných športov). Ktovie dokedy bude trvať obdobie energetických nápojov.

Hlavný zdroj prijímov kedysi tiekol práve od tabakových spoločností.

Problém je však v tom, že v Európe začínajú silnieť hlasy, ktoré chcú zakázať predaj energetických nápojov osobám mladším ako 18 rokov. V Litve takéto obmedzenie dokonca už vstúpilo do platnosti. Vo chvíli, keď sa zákaz rozšíri aj do iných krajín na starom kontinente, rapídne sa zníži atraktivita sponzoringu pre dané spoločnosti. V horšom prípade môže dôjsť k ich zákazu.

 

O zákaze predaja energetických nápojov sa nediskutuje len v Európe. Podobné snahy badať aj v USA, kde ich hlavným iniciátorom je American Medical Association. Je teda pravdepodobné, že tímy a jazdci si v rozpätí niekoľkých rokov budú musieť hľadať nové zdroje finančných prostriedkov.

 

Zdroj: asphaltandrubber.com

Prečítajte si aj:  Laudu pobúrilo premenovanie jeho zákruty na Red Bull Ringu