Christian Schultze z európskeho zastúpenia automobilky Mazda jasne popísal dôvody, prečo sa Mazda rozhodla pre svoj prvý elektromobil Mazda MX-30 použiť batérie s kapacitou 35,5 kWh. Mnohým sa táto hodnota zabezpečujúca dojazd len cca 200 km zdá nedostatočná. Konkurenčné automobilky totiž neváhajú použiť baterky s väčšou kapacitou a vyšším reálnym dojazdom svojich áut.

Podľa interných prepočtov Mazdy začne byť elektrická Mazda MX-30 k životnému prostrediu šetrnejšia už po 80 000 km (v porovnaní s naftovou Mazdou3).

Nie je to vždy len o prírode

Mazda presne pomenovala problém súčasnej elektromobility, ktorým je paradoxne honba za zákazníkmi na úkor ekológie. Jej vývojoví pracovníci totiž spočítali uhlíkovú stopu nového elektromobilu a porovnali ju so stopou, ktorú zanecháva klasická naftová Mazda3. Vyšlo im, že pri plánovanom nájazde 160 000 km (100 000 míľ), čo je približne čas, kedy treba pôvodné batérie zrepasovať alebo nahradiť novými, je ekologicky najvýhodnejšie použiť batérie s celkovou kapacitou 35,5 kWh. Dojazd 200 km je tak najideálnejším kompromisom medzi ekologickým prínosom elektromobilu a jeho reálnou využiteľnosťou. Približne v polovici tohto cyklu, teda po 80 000 km, sa ich elektromobil MX-30 stáva pre životné prostredie šetrnejším, než naftová Mazda3.

Či ide len o premyslené marketingové zdôvodnenie, alebo reálne fakty, nevieme, argumenty Mazdy dávajú každopádne zmysel. Podľa Schultzeho by na vyšší praktický dojazd museli použiť výrazne väčšiu, ťažšiu a menej ekologickú batériu, ktorá by z environmentálneho hľadiska nedávala žiadny význam. „To by sme mohli rovno jazdiť v naftových autách a boli by sme na tom v konečnom dôsledku lepšie,“ dodáva Schultze. Mazda tak ani v budúcnosti nepočíta s inštaláciou väčších akumulátorov. Ak k tomu v budúcnosti dôjde, údajne jedine pod podmienkou novej technológie ich výroby.

zdroj: euroautonews.com