Prvý čistokrvný elektromobil automobilky Škoda prichádza slávnostne na scénu. Je ním mestská Škoda Citigo iV postavená ako čistokrvný elektromobil. So spaľovacím motorom ju už nekúpite, čo konštruktérom uvoľnilo ruky a mohli ju lepšie prispôsobiť rozmiestneniu celého elektrického pohonu. Pôvodná konštrukcia samozrejme vychádza z verzií poháňaných benzínový trojvalcom 1,0 MPi, ich odchod z ponuky však dovolil drobné úpravy skeletu a nové technické detaily, ktoré pomohli uvoľniť miesto na li-ion akumulátory s kapacitou 36,8 kWh (60 Ah). Tie teraz vypĺňajú miesto palivovej nádrže, stredového tunela, časť článkov umiestnili konštruktéri aj pod podlahou kabíny a zvyšok našiel svoje miesto pod zadným sedadlom. Ich celková hmotnosť je 248 kg.

Li-ion akumulátory Škody Citigo iV majú kapacitu 36,8 kWh a hmotnosť 248 kg. Skelet auta vychádza ešte z verzií s benzínovým trojvalcom 1,0 MPi.

Prevodovka ušetrila 10 kg

Miestu pod prednou kapotou museli návrhári prispôsobiť aj trakčný elektromotor auta. Jeho zástavbové rozmery sú o niečo menšie ako v prípade atmosférického trojvalca 1,0 MPi, hmotnosťou 54,1 kg však spaľovací motor (50,5 kg) o čosi prekonáva. Ak sa však bližšie pozrieme aj na prevodovky, razom získava Citigo iV náskok. Namiesto klasickej manuálnej prevodovky je tu totiž jednostupňový reduktor, ktorý sa z pohľadu obsluhy javí ako klasický automat. Záber elektromotora je plynulý, bez poklesu ťahu, či zakolísania krútiaceho momentu motora. Spolu s ním má hnací agregát Citiga iV hmotnosť 70,4 kg, zatiaľ čo Citigo 1,0 MPi s päťstupňovou manuálnou prevodovkou ukázalo na váhach hmotnosť 80,2 kg.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Maximálny výkon trojfázového synchrónneho elektromotora v Citigu iV je 64 kW (87 k), dosahuje krútiaci moment 212 Nm (1,0 MPi malo max. krútiaci moment 95 Nm) a jeho maximálna rýchlosť je limitovaná na 130 km/h. Automobilka vyzdvihuje aj jeho pružnosť a uvádza, že zo 60 na 100 km/h sa dostane za 7,3 s. Zrýchlenie 0 – 100 km/h malej elektrickej škodovke trvá 12,3 s. Škoda zároveň udáva, že spotreba auta sa podľa jazdného štýlu pohybuje v rozsahu 12 – 15 kWh/100 km.

Prvá elektrická škodovka sa verejnosti oficiálne ukázala na frankfurtskom autosalóne IAA 2019.

Elektrickému pohonu je prispôsobený aj prístrojový panel auta. Zobrazuje momentálnu úroveň nabitia akumulátorov, odhadovaný dojazd (prepočítava sa podľa aktuálneho jazdného štýlu) a pomocou klasickej ručičky aj využitie výkonu. Podobne, ako sa napríklad v hybridných Toyotách zobrazuje úroveň používania výkonu motora alebo naopak miera aktuálnej rekuperácie.

Batožinový priestor má objem 250 l, sklopením zadného operadla sa zväčší na 923 l. Základným obutím auta sú pneumatiky s rozmermi 165/70 R 14, na želanie však dostanete pneumatiky s rozmermi 185/50 R 16 obuté na dvojfarebných zliatinových diskoch.

Pri využití rýchlonabíjačky s výkonom 40 kW dokážete akumulátory na 80 % kapacity nabiť za 1 hodinu. Pri využití wallboxu na striedavý prúd s výkonom 7,2 kW sa dobíjanie na 80 % kapacity predĺži na 4 hodiny 15 minút, zatiaľ čo z bežnej domácej zásuvky s výkonom 2,3 kW trvá dobíjanie 12 hodín 43 minút. Automobilka svojim akumulátorom (mimochodom, tie si kompletizuje vo vlastnej réžii v mladoboleslavskom závode) verí a poskytuje na ne záruku 8 rokov/160 000 km (garantuje udržanie kapacity nad hodnotou 70 %).

Pri využití domáceho wallboxu (7,2 kW) dokážete Citigo iV nabiť na 80 % kapacity 4 hodiny 15 min, ak potrebujete 100 % nabitia, musíte si počkať 5 hodín 30 minút.