Elektromoblita a jej masívne legislatívne presadzovanie dnes nabrali na takej intenzite, že je to nezvratný proces a minimálne na nejaký čas sa elektromobily stanú súčasťou sveta mobility. Už to nie je len o teoretizovaní a atraktívnej technológii, automobilky museli prejsť k činom a začínajú posielať na trh prvé reálne elektromobily. K Tesle, ako priekopníkovi tohto odboru, sa postupne pridávajú aj ostatné automobilky, čo začína vyvíjať obrovský tlak na cenu samotných elektrických áut. Sociálne nespravodlivé systémy dotácií sa ukazujú ako nedoriešené, a tak celá Európa s nádejou upiera zrak k výrobcom a očakáva taký pokles cien elektromobilov, aby si ich mohla dovoliť podstatne širšia skupina motoristov. Šéf skupiny Jaguar Land Rover, Ralf Speth, však vyvádza všetkých snívajúcich z omylu. Podľa neho sa s rastúcim dopytom po akumulátoroch môže stať pravý opak. Ich ceny pôjdu hore.

Akumulátory sú kľúčovým komponentom elektromobilov. Ich cena zásadne ovplyvňuje finančnú dostupnosť celého auta.

Nerastné bohatstvo rozmnožiť nevieme

Celý problém tkvie v akumulátoroch. Aby mohlo dôjsť k ich výraznému zlacneniu, ktoré by sa následne premietlo do nižších predajných cien finálnych elektromobilov, musí dôjsť k ich lacnejšej výrobe. Ak by sme podľa Spetha aj uvažovali s možnosťou, že súčasné li-ion akumulátory začnú technologickí giganti produkovať lacnejšie, ich zvyšujúce sa predaje vytvoria tlak na dopyt a vyššiu spotrebu obmedzeného nerastného bohatstva potrebného na ich výrobu. Samozrejme nie je vylúčený ani príchod nových technológií akumulátorov, tie ich však znova len predražia.

Elektrický Jaguar i-Pace je európskym Autom roka 2019. Pozbrieral však aj niekoľko národných titulov.

Ceny surovín ešte porastú

Prof. Speth však vo svojich predpovediach zachádza ešte ďalej a varuje, že je veľmi reálne dokonca zvýšenie cien akumulátorov. Kým sa nenájde technológia vylučujúca používanie vzácnych kovov, nemôžeme čakať zlepšenie. Podľa jeho odhadov sa minimálne 5 najbližších rokov na žiadne zlacňovanie akumulátorov automobilky spoliehať nemôžu. Ako cesta sa zatiaľ neukazuje ani rozširovanie dobíjacej infraštruktúry, ktorá síce umožní znížiť proklamované dojazdy (čo by zlacnilo cenu akumulátorov s nižšou kapacitou), no zároveň zvýši nároky na dobíjaciu sieť využívajúcu ďalšie nerastné suroviny. Speth pritom vie, o čom hovorí. Elektrický Jaguar i-Pace je totiž nositeľom európskeho titulu Auto roka 2019 a celý koncern sa vývojom a potenciálom elektrických áut zaoberá už niekoľko rokov.

Okrem samotných akumulátorov čaká Európu aj masívne rozširovanie infraštruktúry. Tá spotrebuje ďalšie drahé nerastné bohatstvo. A bude možno ešte drahšie.

Vodík na scénu, prosím

Európa, ktorá sa na elektromobilitu spolieha v najvyššej miere, sa tak ocitá v pasci. Pozícia rukojemníka veľkých ťažobných spoločností kontrolujúcich bane na nerastné bohatstvo nevyzerá dobre z krátkodobého ani dlhodobého hľadiska. Olej do ohňa prilievajú aj ropné spoločnosti, ktoré by prišli o výraznú časť svojich ziskov, nehovoriac o nepripravenosti Európy na nový systém zdaňovania elektrického prúdu určeného na pohon elektromobilov. Jednotlivé štáty totiž musia riešiť výpadky spotrebných daní z fosílnych palív. Z ekológie sa tak stáva predmet obrovského obchodu, ktorého chápadlá a štruktúry sa v pozadí celej „eko“ mašinérie ešte len vytvárajú. Zaujímavé na tom všetkom je, ako nenápadne sa začína k slovu hlásiť vodík. Automobilky si evidentne nemôžu dovoliť staviť všetko na jednu kartu a uvažujú triezvejšie ako mnohí na oko „zelení“ politici. Stane sa teda reálnym pohonom budúcnosti vodík? Alebo majú producenti akumulátorov v rukáve eso, o ktorom sa zatiaľ nahlas nehovorí? Zdá sa, že to ukáže až budúcnosť. Isté však je, že riešenie tejto situácie musí prísť skôr, než si mnohí uvedomujú.