Nariadenie sa vzťahuje na nové elektrické vozidlá (vrátane hybridných vozidiel, ktoré dokážu jazdiť na elektrický pohon) so 4 alebo viacerými kolesami, na ktoré žiadajú výrobcovia schválenie pre využívanie na cestách Európskej únie. Tie budú musieť byť pritom vybavené „akustickým výstražným systémom pre vozidlá“ (AVAS).

Minimálne ako holiaci strojček

Systém nových áut musí byť nastavený tak, aby vydával hluk s hlasitosťou minimálne 56 decibelov (dB), keď sa vozidlo pohybuje rýchlosťou do 20 km/h. Neexistuje konkrétny predpis o tom, ako má znieť syntetický hluk systému AVAS. Tón zvuku však musí stúpať pre zrýchľovaní a klesať pri spomaľovaní.

Pre predstavu, 56 dB je úroveň hluku, ktorý vydáva elektrická zubná kefka či holiaci strojček. Výstražný zvuk však nesmie prekročiť hladinu 75 dB. To je hranica hlučnosti pre spaľovacie autá v testovanom režime. AVAS zrejme nebude počuteľný v prípade, že chodci majú v ušiach slúchadlá a počúvajú hudbu.

Čítali ste, ako začínali automobily pred vyše sto rokmi?

Nariadenie EÚ možno pripomína rané obdobie automobilizmu, keď každé vozidlo s vlastným pohonom muselo byť „vybavené“ osobou, ktorá bežala pred vozidlom s červenou vlajkou. Na druhej strane, z vlastnej skúsenosti vieme, že tiché vozidlo, ktoré je v tom samozrejme nevinne, môže skutočne ohroziť nepozorných chodcov. Na mieste je však zrejme otázka, či je viac potrebný systém AVAS alebo osveta chodcov…