„Naftové motory sa nevytratia zo dňa na deň. Ale som si celkom istá, že zmiznú oveľa rýchlejšie než si dokážeme predstaviť.“

Väčšina predstaviteľov automobiliek už dnes vidí koniec naftových motorov. Technológie potrebné na čistenie výfukových plynov totiž ešte viac skomplikujú konštrukciu motorov, čo zníži spoľahlivosť a hlavne zdvihne cenu. Výsledkom bude teda menší záujem spotrebiteľov. Zároveň sa do popredia budú dostávať stále dostupnejšie hybridné a plug-in hybridné autá. V dlhšom časovom horizonte aj elektromobily.


Volkswagen s kauzou Dieselgate vrhol na naftové motory zlé svetlo. Väčšine spotrebiteľov je to v podstate jedno a stále kupujú menej ekologické, ale úspornejšie naftové motory. O životné prostredie a zdravie (seba aj ostatných) sa nestarajú, buď z nevedomosti alebo z ľahostajnosti.

Vznetové motory majú totiž omnoho vyššie hodnoty škodlivých oxidov dusíka (NOx) ako benzínové jednotky. Vyššia je aj produkcia pevných častíc. Tie spôsobujú tiež zdravotné problémy. Mimochodom, Slovensko má jedny z najvyšších hodnôt pevných častíc v ovzduší v Európe. Takže tváriť sa, že nás sa tento problém netýka, je mylná predstava. Áno, pevné častice produkujú aj tepelné elektrárne alebo priemysel. Tie však nie sú umiestnené v centre mesta a priamo na uliciach ako autá.

Prísnejšia norma WLTP (od roku 2020)


Keďže bežným spotrebiteľom je životné prostredie ukradnuté, zasahuje tu Európska únia. Od septembra 2017 budú musieť všetko nové vozidlá absolvovať testy podľa metodiky WLTP. Ak ste zachytili informácie, že výrobcovia končia s downsizingom tak za to môže práve táto norma. Oproti súčasnej NEDC je omnoho reálnejšia. Do konca roka 2019 však zostane právne záväznou normou NEDC. Takže až od roku 2020 budú musieť automobily plniť emisné normy podľa novej normy WLTP. Na druhej strane existuje stále možnosť manipulovania s výsledkami. Preto opäť zasahuje Európska únia, ktorá chce aby bol proces testovania menej ovplyvniteľný.

Nezávislé laboratórne testy


Podľa nového zákona (ktorý musia implementovať ešte jednotlivé členské štáty) už nebudú automobilky platiť priamo domácim (spriazneným) laboratóriám za testy. Je tu totiž konflikt záujmov. Nemci napríklad obviňovali Fiat z toho, že nedokáže plniť emisné normy. Podľa výsledkov talianskych úradov je však všetko v poriadku a talianske autá spĺňajú limity. Európska únia preto navrhuje vytvorenie nezávislých testovacích centier, na ktoré nebudú mať vplyv ani automobilky a ani štáty.

Obrovské pokuty


Poslanci dokonca schválili obrovské pokuty v prípade, ak budú mať automobily v reálnych podmienkach vyššie emisie, než v laboratóriu. Za jedno predané auto s vyššími emisiami bude môcť udeliť pokutu až 30 000 eur! Ak vezmeme do úvahy, že výrobca má zisk na jednom aute od stoviek po tisíce eur, tak ide o poriadne vysokú sumu. Úradníci však nešpecifikovali, ako bude prebiehať meranie emisií v reálnych podmienkach. Na spotrebu totiž vplývajú faktory ako teplota, počasie a podobne, ktoré sú  vždy odlišné. Práve v reálnych podmienkach majú naftové motory najväčšie problémy plniť emisné normy.


„Naftové motory sa nevytratia zo dňa na deň. Ale som si celkom istá, že zmiznú oveľa rýchlejšie než si dokážeme predstaviť,“ komentuje eurokomisárka pre priemysel, Elżbieta Bieńkowska.

Zákaz vjazdu do mesta


Spomínané opatrenia naozaj pripravujú koniec naftových motoroch. Tie sa udržia pri živote po roku 2020 maximálne vo veľkých autách. Ďalší úder dávajú naftovým autám európske mestá. Paríž, Madrid a Atény vyhlásili, že po roku 2025 im úplne zakážu vjazd. Londýn a iné britské mestá pripravujú okrem lokálnych zákazov aj tvrdé spoplatnenie vstupu. Najšpinavšie autá budú platiť v Londýne cca 25 eur za deň!

Vítate tieto zmeny alebo naopak patríte k priaznivcom naftových áut?

Zdroj: autonews, technologyreview