Hodnotenie áut EuroNCAP vplýva nielen na povesť konkrétného modelu, ale aj na povesť celej automobilky. Viď nedávno medializovaný "prúser" Fordu Mustang, ktorý dostal len 2 hviezdičky. V prípade Pandy ide o konštrukčne veľmi starý typ. Nástupcu potrebuje už niekoľko rokov. Namiesto toho je tu vždy len modernizácia. Čo sa týka nového Jeep Wrangler? Ťažko súdiť. Je to veľmi špecifické auto, aké v EuroNCAP doposiaľ nehodnotili, podobne ako Mustang. Obe autá sú prvými zástupcami svojich segmentov. Navyše je otázne, či v autách týchto kategórií budú v EuroNCAP pokračovať. Na typových konkurentov Mustangu mali už pár rokov, no žiadne ďalšie vyslovene športové auto netestovali. Navyše EuroNcap už dávno nie je len o hodnotení tuhosti karosérie, schopnosti absorbovať náraz, o ochrane posádky... Veľký dôraz kladú na systémy a asistentov aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Čo sa teda v prípade typov Panda a Wrangler stalo?

Fiat Panda

Panda nedostala ani jednu hviezdičku. Mestské autíčko dostalo 45 % pri ochrane dospelých pasažierov, pri ochrane detí dokonca len 16 %. Pri strete s chodcom však 47 %.

Fiatik dostal len jeden bod za systém upozorňujúci na nepripútanie sa bezpečnostným pásom. Auto navyše nemá štandardne systém automatického núdzového brzdenia (AEB), čiže to tiež body nepridalo. 

Testy na figuríne prezradili, že v prípade čelného nárazu hrozí rozsiahle poškodenie hrudníka. Tu má najhoršie možné hodnotenie. Slabá (druhá najhoršia známka) ochrana hlavy vodiča tiež na výsledku nepridá. Ochrana detí pri hocijakom druhu nárazu je tiež definovaná najhoršou známkou...

Panda je dokonalý príklad toho, ako zásadne sa za ostatné roky zmenila metodika testovania. Kým takmer fakticky totožná Panda absolvovala test EuroNCAP v r2011 na 4 hviezdičky, čo vtedy bol mimochodom jeden z najlepších výsledkov v segmente, v r2018 nemá ani jednu.

Jeep Wrangler 

Na rozdiel od Fiatu Panda je Jeep Wrangler deklarovaný ako nový typ. Konkrétne ide o 4. generáciu. Najlepší dosiahnutý výsledok je ochrana detí, kde dostal pekných 69 %. Pri testovaní zistili, že Wrangler je bezpečný predovšetkým pri nárazoch zozadu a zboku. Nárazy smerovane na prednú časť kabíny sú na tom horšie. Musím však povedať, že hlava alebo nohy nevynikali nejakým vážnym zraneniam na základe testov s figurínou. Aj napriek tomu dostal najhoršie, alebo druhé najhoršie hodnotenie v určitých testovacích situáciách. Hodnoteniu nepridala ani absencia niektorých asistenčných systémov, ako je povedzme asistent udržiavania v jazdných pruhoch... Podľa slov automobilky je Wrangler navrhnutý tak, aby zvládal predovšetkým najťažšie terénne nástrahy. Nemôžeme sa  čudovať, že si v mestských nástrahách nevedie dobre. Veľa ľudí to od neho v danom prostredí ani nemôže očakávať.